Alleen lukt het niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Alleen lukt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:34

Mijn paard is 12 jaar en is een manegepaard geweest. Er reden voornamelijk beginners op. Mijn nicht ( aka lesgever) heeft er al eens op gezeten en ze zegt dat hij vroeger goed aangereden is geweest ( voor de manege). Toen hij er pas stond liep hij nog mooi. Maar ja dan leren ze dus profiteren. Nu als mijn nicht les geeft loopt hij ( bij wijze van spreken) de sterren van de hemel. Hij doet goed zijn best. In het begin wringt hij wat tegen maar op het einde loopt hij super. Dat is al mijn nicht er bij is. Maar als ik alleen rij ( en nu moet ik elke dag rijden) dan lukt het echt niet. Het lijkt wel of hij dan gewoon blokkeert en gaat hij sneller lopen ipv zijn achterhand er meer onder te brengen. Soms lukte het zo gewoon ook wel, dan liep hij de ene keer mooi en de andere keer lukte het niet. Nu we vooruit gaan in de les lukt het steeds minder alleen. Mijn nicht is verbaasd als ik zeg hoe slecht het gaat omdat hij in de les zo goed gaat. Heeft er iemand tips wat ik kan doen? (Elke dag les pakken is geen optie, ik heb er nu ong 1 keer per week les)

ilse18

Re: Alleen lukt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:36

In je hoofd de dingen herhalen die er in de les gezegd worden.
Blijkbaar rij je zelf heel anders gewoon, dan in de les.
Dus zelf goed opletten dat je hetzelfde blijft rijden, en de aandachtspunten in je hoofd blijven herhalen.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:44

Misschien dat je paard aanvoelt dat jij niet 100% zeker bent vanjezelf als je alleen de hulpen geeft, of dat jij net niet helemaal de baas bent?

Ik heb zo'n zelfde probleem gehad, maar dan met buitenritten. Als ik alleen was, was ze overal bang van. En als mijn vader bijvoorbeeld mee ging op de fiets was ze super braaf en schrok ze nergens van. Was gewoon net dat stukje vertrouwen. Misschien is het bij jou paard net dat stukje extra doorzettingsvermogen??

Succes.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:49

Ken je probleem. Tijdens een les ben je vaak meer geconcentreerd, durf je net de beetje extra en geef je net dat beetje extra. Gewoon doorzetten als je alleen bent. Je zult zien, opeens rij je dan naar dat zelfde punt toe!
En dan komt de tijd, dat je het rijden goed gaat... en tijdens je les niks meer LIJKT te lukken.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:52

Ik heb meestal ook de keer na de les dat ik ga rijden zo een goed gevoel en dan denk ik van ja dat gaat wel lukken vandaag. Maar dat doet het dan niet. Ik geef wel niet zo rap op in de les inderdaad. Maar daar luistert hij dan wel als ik alleen rijdt doet hij gewoon niks. Bij de les gaat hij na een paar minuten naar onder, hij komt wel nog naar boven af en toe, maar dat mindert naar het einde van de les. Tijdens het rijden alleen komt hij niet naar onder ( toch niet zo rap) en al hij onder is komt hij heel snel weer naar boven. Hij is dan heel moeilijk naar onder te rijden. En als ik dan bijdrijf ( wat in de les goed werkt), lijkt het net alsof hij sneller op de voorhand gaat lopen ipv zijn achterhand er meer bij te nemen ( doet hij in de les dan wel).

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:52

Ooh dat is ook een leuk vooruitzicht Lexsus Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:55

Vooral blijven oefenen en niet gefrustreerd raken.. dat merkt je paard en zal dan nooit ontspannen gaan lopen. Mocht je je dag niet hebben, dan kun je bijvoorbeeld beter gaan longeren Lachen Verder oefenen, oefenen, oefenen en inderdaad herhalen wat je in je les hebt gedaan.. Wat ook kan helpen is het rijden opnemen... zowel tijdens de les als tijdens het 'vrijrijden'. Zo kun je zelf heel goed zien wat je verkeerd doet Haha!
Ik heb dit ook gehad met mijn paardje.. tijdens de les liep ze keurig.. maar als ik dan alleen (zonder les) op m'n paardje zat, zat ik weer te kl**ien... Probeer dus rustig te blijven en vraag niet te veel van jezelf Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:51

ilse18 schreef:
In je hoofd de dingen herhalen die er in de les gezegd worden.
Blijkbaar rij je zelf heel anders gewoon, dan in de les.
Dus zelf goed opletten dat je hetzelfde blijft rijden, en de aandachtspunten in je hoofd blijven herhalen.
Inderdaad, maak je ook niet druk als het een dagje niet goed gaat, blijf gewoon ontspannen. Morgen is er een nieuwe dag Knipoog.

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:31

Je moet wel gewoon jezelf blijven als je alleen met hem rijd. Als je je anders gaat gedragen omdat je onzeker erover bent, kan zo'n paard dat aanvoelen en kan die daarom vervelend gaan doen. Gewoon alles goed oefenen en jezelf blijven, vooral precies hetzelfde doen als je nicht erbij zou zijn !:)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:05

Probeer jezelf te concentreren op 1 ding waar je aan wilt werken en werk hier ook consequent aan. Dan ben je daar mee bezig dat je niet op de andere dingen let, zoals lichtrijden, doorzitten, etc. Als het goed gaat wat je wilde (ik weet niet wat je ermee rijdt, maar hou het in het begin simpel (dwz, niet als het een L-paard is gewoon rondjes stappen ofzo, je moet hem/haar wel laten werken)). Als dit goed gaat, goed afsluiten en de volgende keer hetzelfde weer oppakken, het moet dan vast al beter gaan dan de 1e keer, en zo kan je langzamerhand dingen erbij doen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:09

in je hoofd de les herhalen. Bij alles wat je doet denken wat zou zij hierover zeggen?
Als je dit vaak genoeg doet dan ga je haar tips makkelijker automatisch gebruiken en gaat hij hopenlijk ook beter lopen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:30

Ik heb eergister weer gereden en hij ging super. Bij het minste reageerde hij goed. Hij heeft dus precies gewoon dagen dat hij heel moeilijk te rijden is. Maar die dagen worden steeds minder. Dus dat is wel goed, gaan we vooruit. Met kleine stappen, maar dat is ook goed.