Paard niet meer te houden na binnenkomen in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Paard niet meer te houden na binnenkomen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:41

Hey,
Als ik wil gaan rijden met mijn bijrijdhaflinger moet ik altijd eerst een stukje langs de weg. Meneer
is dan superbraaf, goed aan het been(stap) enz. Maar zodra we in de bak komen ging hij altijd direct
galloperen, dat heb ik nu redelijk onder controle. Maar een normaal stap/draftempo zit er nooit in.
Ik rijd al veel overgangen en houd m'n been ook (zo) stil (mogelijk) als hij een goed actief tempo heeft.
Maar moet altijd mijn hand erbij houden, want anders zitten we zo in een ontstuimige gallop door de bak.
Zou dit een uitprobeerfase zijn? En hoe kan ik het dan het beste oplossen? Want ik rijd zo niet meer met
plezier, terwijl het verder echt een superpony is.

Alvast bedankt Lachen

MontyRulezz

Re: Paard niet meer te houden na binnenkomen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:43

Misschien een optie om hem eerst te longeren in die bak en daarna pas te gaan rijden.
En als dat geen optie is, laat hem lekker galopperen, maar zodra hij moe wordt en wil gaan draven door laten galopperen tot jij wilt stoppen. Lekker nog een paar minuten door laten galopperen, wat hij niet leuk zal vinden... Haha!
Succes ermee!

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:45

heey,
ik heb zelf dat probleem ook gehad, maar ik zette het paard dan op een kleine volte net zolang dat hij geen galop pas meer kon zetten als hij dan rustig was ging ik de volte groter maken todat hij in galop sprong en dan weer kleiner. uiteindelijk heeft het wel geholpen (maar ik weet niet of je hem op een volte krijgt...) gaat hij er echt vandoor, of heb je hem nog wel onder controle?
succes ermee!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:46

of iemand meenemen, die hem aan de longe aan de hand meeneemt terwijl jij rijd, en hem in de bak gelijk op de volte zet zodat je het eerste gedeelte rijden aan de longe doet.
en dat dus gewoon heel kalm aan, in stap, en later in een rustige draf als dat lukt.
zodat de pony aanwent dat hij in de bak rustig begint, en allert moet zijn op de hulpen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:46

MontyRulezz schreef:
Misschien een optie om hem eerst te longeren in die bak en daarna pas te gaan rijden.
En als dat geen optie is, laat hem lekker galopperen, maar zodra hij moe wordt en wil gaan draven door laten galopperen tot jij wilt stoppen. Lekker nog een paar minuten door laten galopperen, wat hij niet leuk zal vinden... Haha!
Succes ermee!

Dat zou ik zeker niet doen. Hij heeft waarschijnlijk geleerd dat hij mag rennen in de bak, iemand zal hem dat aangeleerd hebben. Dus dat moet je niet gaan voeden door hem eerst uit te laten rennen in de bak.
Is het geen optie om een langere omweg naar de bak te maken en daar even stevig te draven zodat de ergste pit eruit is vóór je bij de bak bent.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 16:50

Heyy, allemaal bedankt voor de reactie.

Qimm; Iemand heeft hem dat inderdaad aangeleerd. Zijn oude verzorgster. Een vrouw van een jaar of 30. Hij kon haar gewoon gebruiken. Ze gaf hem zowat bij ieder pas een koekje. En helaas is er geen langere weg.. (Die vrouw reed eerst op Katie van Knabbelgirl, de haflingers stonden toen nog met z'n drieen. Met Katie werkt het meest gedaan, zij is het makkelijkst. Daarna kwam een andere ruin. Maar deze is vaak hoefbevangen geweest en daarom deed ze er vrij weining mee. Beest loopt nu op een manege met beginners rond. En dan pas ''mijn'' haflinger. Het is echt een eigenwijze bok. Ze was er na horen zeggen ook echt bang voor, hij kon alles doen wat die wilde. Dus ook de bak door galloperen.)

Sultanlover1: Ik heb hem gedeeltelijk onder controle. Kan hem namelijk nog wel gewoon sturen. Maar de rem is gewoon weg op dat moment.

MontyRulezz: Dat werkt juist niet bij hem, dan maakt hij zeker gebruik van je Knipoog . Daarom zoek ik hier ook hulp.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:13

Als je aan de hand door de bak loopt wordt hij dan ook druk of alleen onder het zadel?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:07

wat ook werkt.. is als je bijvoorbeeld gaat draven en hij wil harder gaan, terwijl jij duidelijk maakt dit niet te willen.. hem gewoon lekker laat galopperen stam hem maar eens vooruit en laat m maar eens een rondje of 3 doen ..

zet hem terug in draf .. probeert hij weer harder schup hem dan maar weer ff naar voren .. als hij dan probeert terug te komen in draf gewoon nog n rondje laten galopperen Knipoog

Hier staan ze vaak zo van te kijken dat je ipv ze terug neemt ze vooruit wil hebben.. bij mij werkt dit erg goed Knipoog

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:39

Qimm; Ja, dan wil hij het liefst meteen alle kanten opschieten, maar dan trek ik hem terug en zet hem stil naast me neer.
Dan pas mag hij gaan. En met longeren zit de stap er al helemaal niet in. En vooral gallop dan draf, dan weer gallop.
Maar als hij terug valt in de draf nu spoor ik hem door, hij wilde tenslotte zo graag galloperen.

MissBambi: Bij het rijden is hij behoorlijk sterk, probeer dit ook toe te passen. Maar vaak is hij net iets sterker dan mij.