Evelijn schreef:Krijg trouwens de indruk dat je niet alleen problemen hebt met dat je paard sloom is. Hij vind het sowieso lastig om te doen wat je vraagt. Er is lichamelijk niet iets aan de hand?
Lichaamlijk scheelt hem niets, ik heb de DA al een paar keer laten komen om te kijken of hem niets mankeert en hij zegt dat hij tip-top in orde is en super gezond. Tandjes heb ik ook nog maar laten nakijken.
snuffelhues schreef:Heb je niet ergens de beschikking over een kleine longeerpiste oid? Of zet een vierkantje af met draad en longeer daarin...
Dat het longeren niet goed gaat is voor mij een teken dat je paard toch redelijk wat verzet toont. Dat zou ik er liever vanaf de grond uit werken, dan wanneer je er op zit, want als je nu met rijden meer gaat vragen, ga je daar tegen datzelfde verzet aanlopen, en dat geeft meer problemen!
En ik zie dat je paard bij een "paardenfluisteraar" geweest is. Kon die je paard ook niet longeren?
Succes!
Ik heb geen beschikking over een kleine longeerpiste en een vierkantje afzetten heb ik al vaak geprobeerd maar hij loopt het gewoon omver of probeert er over te springen. De paardenfluisteraar kon hem wel longeren gewoon met een touwhalster, dit heb ik ook gedaan en toen ik stopte met de PF heeft Spirit er na 2 maanden de brui aan gegeven en was het onmogelijk om nog te longeren, zowel met NH als het longeren. Hij liep niet alleen weg maar steigerde ook richting mij (in het vierkant) en toen ben ik er enorm bang van geweest. Na een paar maanden ben ik dan gaan lessen en sinds 2 maanden longeren we af en toe een half uurtje, vanaf dat hij zich gedraagt, stoppen we. Af en toe doen we nog eens aan grondwerk maar hij wilt gewoon niet luisteren/reageren, hij heeft dan ook geen respect meer voor me maar vanmiddag ga ik niet rijden maar dan doen we een beetje aan NH en ik hoop dan ook dat het nu beter gaat. Met rijden toont hij geen verzet, heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
midgie schreef:Wat versta jij onder paarden fluisteraar?? als die al wel bestaan !!
Ik zou toch als ik jou was helemaal opnieuw beginnen, beetje grondwerk , vertrowuen krijgen in je paard en zijn lichaams taal leren , geen stieken eraan , ook geen losse , je maakt het alleen maar erger met dat soort dingen.
Gewoon terug naar het begin en zolang jij je paard niet kan longeren op een normalen manier zou ik er niet meer op kruipen, hij snapt gewoon niet wat je van hem vraagt , de fout ligt dus gewoon echt bij jezelf .
Het ene paard slaat op de vlucht en de andere gaat staken
En gewoon heel kort werken en zorgen dat hij er plezier in gaat krijgen en het voor JOU wil doen en niet voor alle hulpmiddelen, maar dat zal de Paardenfluisteraar toch wel hebben vertelt, want je gaat niet voor niets naar zo iemand.
Zou ook een andere instructrice nemen, die wel het geduld heeft om jou te leren paard rijden zonder hulpmiddelen,
Ik weet gewoon geen andere naam voor paardenfluisteraar
. Maar hij doet dus aan NH, we hebben hem erbij laten komen omdat hij ontzettend bang was voor alles, ik kon hem niet eens poetsen, met hulp van de PF is hij van niets meer bang wat hem nu ook ontzettend zekerder maakt. Toen ik hem kocht kon hij helemaal niets en was hij als jaarling mishandeld (hij was toen een hengst en was "onhandelbaar" Ik weet dat het aan mezelf ligt, ik ben dan ook ontzettend bang geweest en durfde hem niet te corrigeren. In omgang en in rijden is hij ontzettend braaf en respecteerd hij me ook maar zodra ik de longe uithaal word men engeltje een echte duivel.... M'n instructrice heb ik van m'n DA (Bruno Beyne, bekende DA van Vlaanderen, heeft een collum in de Hippo) dus hij weet goe goed m'n instructrice is. Ik heb al enorm veel geleerd en ik ben nu ook niet meer bang van m'n paard. Geduld heeft ze genoeg met me want zoals ik al zei, ik ben een enorme angsthaas en durfde hem nooit te corrigeren. Nu durf ik dit wel en we rijden eigenlijk nooit met hulpmiddelen, behalve als we gelongeerd hebben. Dan rij ik hem nog een half uurtje met (losse stand).
Esther28 schreef:Sluit me bij Midgie aan.
Vindt ook als je dat nog niet onder controle hebt, het fatsoenlijk longeren, je er beter nog niet op kan stappen.
Hier ben ik het er niet mee eens, ik ken genoeg andere paarden die niet fatsoenlijk (lees: weg crossen, bokken, steigeren,...) kunnen longeren maar hét liefste paard zijn onder het zadel. Ik ken een pony die zelfs in de beginnerlessen meerijd en hij doet nooit een stap verkeerd maar zet hem niet aan de longe.