de wissel uit het niets.. wat te doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wallie

de wissel uit het niets.. wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:46

hoi hoi,

goed ik heb nog een jong paardje (jaar onder het zadel) en af en toe doet hij uit zichzelf uit ik denk gewoon onbezonnenheid de wissel.. maar hoe moet ik hier nou mee omgaan? moet ik hem belonen of juist niet? wat denken jullie? want hij doet het de laatste tijd best vaak zonder dat ik een andere beweging maak..

bedankt..

Joica

Re: de wissel uit het niets.. wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:48

zorg dat je goed stelling houd zodat hij dat niet zo snel kan doen. en als hij het doet rustig terugnemen en weer goed aanspringen Lachen

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:51

goed de buitenstelling bedoel je dan toch? ja daar ben ik sinds 3 dagen ook erg mee bezig.. dat gaat opzich ook wel goed.. maar toch als ik dan een ruimere draf wil dan wil hij die overgang naar galop maken.. heel appart ook weer

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:52

niet belonen zolang jij geen wissel gevraagd hebt.
Waarschijnlijk doet hij t bij gebrek aan balans. Probeer als je galoppeert makkelijk mee te zitten in de beweging, buitenteugel netjes begrenzen en binnen hand ontspannen houden.
Verder natuurlijk de correcte beenhulpen.

En als hij omspringt rustig terug nemen en weer opnieuw aanspringen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:54

Jij geeft hem daar geen hulpen voor dus mag hij dat ook niet doen.
Terug zetten in draf en opnieuw aan galoperen.
Jonge paarden doen dit vaak, puur omdat ze nog geen goede balans hebben.
Is dus ook een spieren kwestie, dus heel veel oefenen en doorzetten!
De spieren moeten sterker worden en het paard moet beter balans leren houden.
Ook is het aan te raden elke keer dus hele kleine stukken te galoperen.
Als je te lang op een hand galopeert word het paard moe en springt het over om zijn gewicht te verleggen. Door kleine stukken te galoperen worden de spieren vanzelf sterker.
Succes! Haha!

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:56

dankje.. Haha! ik ga het zeker uit proberen Haha! omdat hij zijn balans nog niet echt heeft, heeft hij daarom ook zulke moeite met het halthouden?? ik probeer altijd iets meer dan 2 sec halt te houden maar hij wil gewoon niet dat word hij boos en wil die steigeren ..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:04

Oefeningen zoals halthouden kan je het beste bewaren voor iets later. Een jong paard is met rijden zo druk in zijn hoofd dat als jij gaat halthouden hij nog bezig is met het draven of wat je anders daarvoor met hem gedaan heb...Snap je..? (Jonge paarden zijn ook vaak wat heet(snel) in het draven net na het galoperen, omdat dat moeilijk is en ze er nog steeds even mee bezig zijn om het te verwerken)
Halthouden lekker doen alleen voor het op en af stappen. Als hij straks wat makkelijker zijn weg kan vinden zul je zien dat er geen enkele moeite meer voor nodig is.
Succes Knipoog

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:30

Wat ook goed helpt bij jonge paarden is gewoon lekker naar buiten gaan. En lange stukken recht toe recht aan gewoon galopperen. Als je dan de volgende dag in de bak gaat rijden voel je echt wel verschil.
Bij de meeste;)
Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:36

Buitenstelling met galoperen? Op een jong dier?

Begrijp ik het niet, of klopt hier iets niet??
Ik denk dat je paard nog heel erg aan het zoeken is naar balans...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:25

Als je een paard naar buiten steld in het aanspringen, valt hij door het gewicht makkelijker in de goede galop..is gewoon een trucje om het goed aanspringen makkelijker aan te leren. Als je een jong paard gelijk goed buigen wil en aanspringen moet het paard al wel heel sterk zijn..Anders vraag je teveel en word het paard alleen maar gestrest. Als het paard eenmaal wat sterker is, word het makkelijker voor het paard om gelijk in de goede richting buiging aan te nemen.
Citaat:
Wat ook goed helpt bij jonge paarden is gewoon lekker naar buiten gaan. En lange stukken recht toe recht aan gewoon galopperen. Als je dan de volgende dag in de bak gaat rijden voel je echt wel verschil.
Bij de meeste;)
Succes!

Kan werken, mijn idee is dat als paarden lange stukken rechtuit galoperen, zelf toch gaan overspringen in een andere galop, om de andere benen even te ontlasten.
Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:33

ga met bovenstaande reacties mee..

net doen of je gek bent en weer opnieuw aanspringen.. Knipoog Die balans komt vanzelf!

verder idd niet te lang galloperen..(en ook niet te lang 1 kant)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:06

ok.... even goed lezen he.... stom..

Natuurlijk bedoel je met buitenstelling aangaloperen, ik dacht met buitenstelling blijven galoperen..

Hoewel ik het zelf anders zou doen.. maar daar gaat het nu niet over.. buitenrijden is ook een goeie optie..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:10

Ook het in galop vallen bij het wegrijden in draf is een balans probleem. Kleine stukjes, beginnen met 2/3 pasjes vragen en dan weer terug. Dat kan je dan langzaam uitbouwen. Als de balans er nog niet is dan valt ie op de voorhand en gaat ie idd galopperen.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:45

helemaal top Haha! bedankt voor de reacties, ik ga er zeker wat mee doen

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:53

als ik jou was zou ik dan niet teveel gelopperen en belonen als hij het goed doet Lachen springt hij in die korte tijd toch over straf hem dan even met je stem Knipoog
om te voorkomen dat hij overspringt moet je goed je binnenbeen erin houden en binnenstelling Knipoog vergeet niet bij de stelling dat je de buitenteugel erbij houd Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:14

Eigenlijk zou je met zo'n jong paard niet teveel hulpen moeten geven. Gewoon zorgen dat ie voorwaarts aan je been is en verder zo stil en los mogelijk proberen te zitten! Als je paard recht is en je kunt met je been van achter naar je hand toe rijden en daar een beetje "druk" houden dan wil ik wedden dat ie niet meer overspringt!

Hij moet zich een beetje lang willen maken naar je hand toe als het ware en daarvoor moet ie goed aan je been zijn en vlug naar voren willen reageren. Daar moet je beginnen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:04

'gewoon' recht richten, juist niet teveel stelling gaan nemen. Hij moet ook recht kunnen galoperen. Naar je hand toe rijden en genoeg ondersteunen met je been.
Laat hem ook niet de hoeken afsnijden en te haastig galoperen, vaak is dan de kans groter dat ze gaan omspringen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:12

let ook op dat je zelf recht en stil blijft zitten tijdens je galop, ik heb hetzelfde probleem gehad en het bleek dat ik zelf mijn gewicht een klein beetje verschoof, terwijl ik het niet doorhad, werd er door mijn instructice op gewezen. succes

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:16

ik zou hem neit belonen als hij zomaar overspringt igg

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:51

Hey,
Ik heb een jong paard wat precies hetzelfde doet. Het probleem bij mij is dat hij op dat moment niet goed aan mijn buitenbeen is en dan net de schouder er iets uit kan draaien en dan over springt.

Ik heb de tip gekregen om op de binnenhoefslag te galoperen en kleine stukjes te galoperen... liever 4 passen goed dan dat je 10x de baan rond galopeerd en hij 10x overspringt...

Niet te veel gaan werken met de stelling want dan gaat hij alleen maar lopen draaien in z'n lichaam (hooguit als hij het aanspringen nog moeilijk vind een beetje stelling naar buiten zoals hierboven ergens aangegeven werd). Het is gewoon nog een kwestie van combinatie van aan je been zijn en zijn eigen balans..

Ik zou in ieder geval hem niet extreem gaan lopen afstraffen maar als je op den duur bezig bent geweest met op de binnenhoefslag dan kun je op een gegeven moment goed voelen wanneer hij door je buitenbeen loopt en deze dan eens extra aandrukken... En ik zou hem zeer zeker niet gaan belonen als hij ongevraagd gaat lopen overspringen...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

madje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:37

Ik zou het inderdaad gewoon negeren en opnieuw proberen.
Je kunt hem niet hiervoor afstraffen, hij vind het waarschijnlijk moeilijk, mist de kracht en/of balans en probeert zo een uitweg te zoeken. Kun je hem niet kwalijk nemen.
Maar ook zeker niet belonen, want dan krijgt hij het idee dat het hoort zo, en dan krijg je later alleen maar problemen mee.

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:14

Veel van bovengenoemde tips zijn al bruikbaar. Ik zou er alleen nog aan toe willen voegen dat het belangrijk is om je buitenbeen een tikje naar achteren te houden in de galop, zoals je de hulp bij het aanspringen zelf geeft. Hiermee ben je voor je paard duidelijker in het (iedere galopssprong) aangeven van de juiste galop en hiervan heb je ook profijt wanneer je wèl bewust met de wissels bezig bent; je hoeft dan slechts je been om te leggen en voila...wissel (oké, ook mbv omstellen...). Het is inderdaad een kwestie van balans vinden en het meer moeite hebben met (langer) galoperen op één (moeilijker) hand. Succes, komt vanzelf goed!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:28

niet belonen, maar ook niet straffen. is een balanskwestie. gewoon weer opniew proberen.