Pony maakt te korte passen. (vooral in galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Pony maakt te korte passen. (vooral in galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:34

Mijn pony maakt hele korte pasjes met haar achterbenen, vooral in de galop. 'Vroeger' deed ze dit nooit, en het viel me ook niet echt op, het is er als het ware zo ingeslopen. Ik heb altijd les gehad, maar sinds ze atrose heeft ben ik hier eigenlijk mee gestopt, we zijn het allebei wat rustiger aan gaan doen. (ik had overigens wel les met de bijrijdpaarden) Nou merkte ik dat ze het eigenlijk makkelijk aankon, één keer in de week weer naar de les. Dus ik heb afgelopen Woensdag mijn eerste les weer gehad. En het viel mijn instructrice erg op dat ze zo kort liep van achter, en dan vooral in de galop.

Ik voelde het zelf ook al wel tijdens het rijden, maar dat het zó erg was merkte ik niet, ze gallopeerde altijd al wat kort namelijk, en omdat het zo geleidelijk is gegaan heb ik het haast niet opgemerkt. Als ze niet onder het zadel is doet ze het ietsjes minder, maar nogsteeds niet helemaal goed. Het is erg lastig met springen, omdat ze niet wil verruimen doet ze altijd net voor de afzet er nog een pasje tussen. En wanneer ik met meer druk kom, gaat ze wel harder maar ze verruimt niet, dit geld voor alle gangen.

We zijn nu gaan trainen met balkjes, en in-uitjes, zodat ze zich, als het ware, wat meer moet gaan uitrekken. Zo hopen we dat de afstand steeds wat groter kan worden, en de passen dus verruimen. Maar aangezien ze atrose heeft lijkt het me niet echt verstandig om elke dag in-uitjes te springen. Natuurlijk kunnen balkjes altijd, maar mijn vraag was of jullie misschien nog een leuke oefening wisten om mijn pony ruimer te laten lopen?

Alvast bedankt! Haha!

paardfysio

Re: Pony maakt te korte passen. (vooral in galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:47

het klinkt als een probleem vanuit de achterhand (en/of rug)
ik zou je anaraden je paard eens goed te laten onderzoeken en daarnaast het zadel goed na te laten kijken (aangezien er verandering in zit met of zonder zadel)

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:55

als het echt in de bewegingen in het paard zit en niet door pijn in rug, of zoiets, zou je het kunnen verbeteren door veel overgangen te rijden Lachen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:45

Het zou heel goed kunnen dat ze wat voorzichtiger gaat lopen ivm de artrose. Mijn verzorgpaard mag ivm artrose ook niet meer springen omdat er dan teveel druk ineens op zijn benen komt (hij is ook aardig aan de maat).
ik zou stoppen met springen of in ieder geval even aan de dierenarts vragen of het wel verstandig is om door te springen met je pony.
Het is voor paarden met artrose wel goed om veel te bewegen zodat de gewrichten niet vast komen te zitten. Houd het werk gewoon leuk en lekker licht voor je pony, een lange buitenrit is in dit geval stukken beter dan een korte training

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:57

paardfysio; Het ligt 100% zeker niet aan het zadel, deze heb ik een jaar geleden gekocht, en past perfect. Binnenkort komt de fysio een keer langs om Misty te masseren.

Jimbo; Het korte lopen is pas iets van de laatste 2 maanden ongeveer, en de atrose heeft ze nou al 1.5jaar. Dus het lijkt me sterk dat het daar door komt. Toen bij haar atrose werd geconstateerd heb ik direct gevraagd of we nog wel konden springen, en dit kon nog wel. Het is ook niet dat we het elke dag doen, 1 á 2 keer in de week, niet meer.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 05:36

misschien is de artrose erger geworden? ik zou het in ieder geval niet uitsluiten.
probeer verder veel te verruimen en weer te verzamelen, hiervan wordt de achterhand ook lekker sterk.
succes

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:57

lekker ontspannen dat helpt ook vaak;)
groetjes brenda

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:02

paardfysio schreef:
het klinkt als een probleem vanuit de achterhand (en/of rug)
ik zou je anaraden je paard eens goed te laten onderzoeken en daarnaast het zadel goed na te laten kijken (aangezien er verandering in zit met of zonder zadel)

inderdaad, het lijkt mij een lichamelijk probleem. een zadel van een jaar oud is écht hard aan controle toe, eigenlijk moet je een nieuw zadel na 20 rij uren weer laten controleren en zo nodig laten aanpassen.
verder zou ik ook eens een osteopaat of fysiotherapeut laten kijken. korte passen hebben vaak te maken met een rug en/of halsprobleem. een niet optimaal passend zadel kan ook een hoop doen.