Steigerren bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ovelinha

Steigerren bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:44

Sinds ongeveer een halfjaartje kan ik niet meer zpnder bang te zijn in me eentje het paard opstappen. Moet altijd iemand Lola vasthouden, want anders maakt ze een bokkensprongetje vwanneer ik net met een been in het zdel sta en nog niet me been er over heb kunnen zwingen naar de anderre kant.
ik stap wel in me eentje op als het echt moet, maar raak wanneer het gebeurt bijhoorlijk bang, omdat ze me der zo al eens af heeft kunnen halen. Voor de rest is ze super lief, trekt wel en heeft heel wat energie en wil graag galoperen, omdat ze nou niet zo heeel vaak met mij naar buiten gaat lopen. Wanneer me vader of iemand anders haar vast houd is ze juist heel lief, en gister toen ik er met een krukjeop klimde, en me vader haar vast hield (teugels aan halster en zonder zadel zitten en hangen ..) ging het echt veel beter. Ik houd vaak me buiten teugel wel wat stevig, want anders begint ze me te lopen, dus daar kan het niet zo aan liggen. Ze loopt of ze steigert en bokt wat rond..

Wat moet ik doen??
Vork

Esther

Re: Steigerren bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:16

Zadel na laten kijken. Je schrijft dat je zonder zadel veel beter op kon stappen, dan lijkt me dat het zadel het probleem is.
Wat je nog zou kunnen proberen is ook met zadel vanaf een krukje op te stijgen, je paard krijgt dan niet alle gewicht aan een kant van het lichaam te hangen.

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:04

eigenlijk niet zo'n slechtidee .
ik zal meteen maar eens kijken of ik wat vind ..

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:05

heb net gekken, kan niks vinden wat haar zou ,unnen prikken ofzo. Was echt niks kwa randen aan. Heb net trouwens wel voor de zekerheid even der dekje gewassen (moest toch gebeuren ..) Vork

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:08

Door de zadelmaker na laten kijken.
Jij kunt niet zien of voelen dat de boom gescheurd/gebroken is.
Denk nl dat dit het probleem is, had ik ook, nooit wat van gevoeld, gezien of gemerkt. Sinds ik een ander zadel heb is er al een hele verandering, opstijgen gaat een stuk makkelijker en opzadelen is geen probleem meer, wat het eerst wel was. Knipoog
Sucses ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:11

Op het moment dat je iets ziet (en dan moet je kijken naar de rug en niet naar het zadel) ben je al te laat (en soms krijg je nooit wat te zien). Je paard laat door de bokkesprong duidelijk merken dat er iets niet goed zit. Luister naar je paard!

Kijk voor een analyse van mogelijke problemen en hoe een zadel liggen moet even op deze pagina. Ook al zie je niets kunnen er beurse plekken ontstaan op de plekken waar de boom niet lekker zit.

http://www.barnsby.com/mybarnsby.asp?Part=3

Als je twijfelt zou ik er een goede zadelpasser naar laten kijken. Eventueel een Osteopaat laten komen om de rug te controleren.

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:05

heb er net met me moeder over gepraat, binnenkort gaan we naar de zadelmaker, of mischien zelfs idd naar de osteopaat ..
op dit moment ben ik namelijk echt bang wanneer ik opstap ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:24

Dan er niet meer opstappen totdat er gecontroleerd is. Is gevaarlijk voor jezelf en zielig voor het paard.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:16

ik zou als ik jou was even het paard dr rug laten nakijken, of iig het zadel. verder zou ik de komende tijd het rijden misschien even laten zitten en wachten tot je weet wat er aan de hand is. Knipoog succes verder

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:20

Ik had ook een tijdje geleden zo een paard gehad. Met rijden was ze super braaf! En in de omgang ook! Alleen met opstappen kwam ze ook omhoog. Het was wel een merrie maar toch. We hebben der door de DA helemaal laten onderzoeken ook met het zadel gekeken. Maar het lag eraan dat ze niet tegen de druk in haar mond kon. een trauma. Dus ik zou haar idd gewoon helemaal laten na kijken voor dat er ongelukken gebeuren.
Succes

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:16

ok.
Ik heb net even haar laten grazen (halster met teugeltjes eraan vast gekopeld) en toen ik via mijn krukje opstapte was ze wel heel erg lief, dus ik denk dat zolang zij geen klachten vertoond en ze nog niet na is gekeken, dat ik haar maar gewoon op die manier bezig houd.. (en dat doe ik alleen maar binnen ons terein, want anders dan weet ik haar reactie nog niet, en ik ben wat bang geworden na een ongeluk ..)

Dus gewoon grazen en zonder zadel zitten .. ..
denk ik zo maar ..

Vind iemand dat een goed idee ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:34

Ik denk dat dit al een teken is dat er niets mis is met de rug, maar wel met je zadel.
Als jij kunt rijden zonder zadel zonder dat je er meteen afligt kun je dat natuurlijk doen...

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:01

ok, dankt Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:10

ik heb ook opstap problemen gehad .... heel irritant was dat .. ook ik was bang om op te stappen .

het eerste wat ik heb gedaan is de DA bellen en het zadel laten nakijken . Het zadel paste nog goed en met zijn rug was niks mis .

de DA zei dat hij me aan het uittesten was ( was net onder het zadel beleerd )

ik heb er ook heel lang mee omgekloot ... als ik me voet in de stijgbeugel deed en zou me andere voet over het zadel doen begon hij te bokken/stijgeren en keihard te rennen .
Als iemand hem beet hielt werd hij nog hysterieser ( hoe schrijf je dat Vork )

ik heb hem toen elke x in de hoek gezet en ben zo opgestapt . Dat lukte wel .
Mijn paard vond het ook heeeel eng dat als ik erop zat en dan zijn kont aanraakte ... hij vloog er dan vandoor. ik denk mischien heeft dit er mee te maken en ben telkens onder het rijden zijn kont gaan aanraken , totdat hij er niet meer op reageerd.

Waarschijnlijk was hij dus bang dat ik met mijn been op zijn kont kwam ofzo ... want toen hij gewent was dat ik onder het rijden gewoon aan zijn kont of rug kwam ( achter het zadel ) was mijn opstap probleem ook hellemaal voorbij .

dus kijk eerst eens goed of hij niet wat anderes eng vind ... waar daar kan het ook aan liggen.

suc 6