Inrijden jong paard....hellup!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Inrijden jong paard....hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:18

Hoi,
ik heb een jong paard (3 jaar) die ik zelf zadelmak gemaakt heb. Dat ging heel goed, nooit geprotesteerd (hij is ook nogal lomp en vind bijna niets erg) MAAR ik ben erop gegaan; dit ging goed, rondje gestapt, ging ook goed en toen...ben ik waarschijnlijk te snel opgestapt (in 1 vloeiende beweging en niet in super slomotion), daarvan issie geschrokken en er bokkend vandoor gegaan. Degene die mij hielp, hield hem niet.
Week daarna opnieuw gaan hangen, maar ik mocht niet gaan zitten; niet eens met mijn been in de buurt van zijn rug komen.
Toen op stal gaan proberen; daar mag ik nu op zijn rug gaan zitten (als het dan per se moet) maar buiten vertikt ie het. heeft iemand tips? Ik doe al heel veel belonen en heel langzaam aan, maar als we zo doorgaan zit ik er als ie 5 is nog niet op...

Heeft iemand tips?

spretje

Re: Inrijden jong paard....hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:30

Heel, heel veel geduld en volhouden. Ik ben tijdens het inrijden van mijn merrie een keer vergeten om de singel goed strak te doen. Resultaat; het zadel schoof naar beneden, paard in paniek er vandoor, zadel onder haar buik. Nou, als ik met het zadel in de buurt kwam werd ze al gek. Dus met veel geduld, tijdens het hooi eten , heb ik ze weer aan het zadel laten wennen. Uiteindelijk kon ik ook weer opstappen, maar wel alleen op de poetsplaats, waar ze wat te knabbelen kreeg. Dat heb ik zo'n maand of vier gedaan en pas toen ze weer vol vertrouwen was, heb ik de "opstapplaats"twee meteer verschoven.Samen met mijn man in de buurt want dat vond ze maar niks. Nou gaat het weer goed, maar heb geduld. Probeer anders vanuit de stal, waar het wel gaat weg te rijden, en af te stappen, en pas als dat goed gaat verhuis je hem een beetje meer richting buiten. Maar pas als hij in destal weer het vertrouwen heeft. Kalm aan, dan breekt het lijntje niet...

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:42

En aan de vorige reactie wil ik toevoegen; Als je het zelf niet vertrouwd of zenuwachtig iod bent, dan doe t niet! Je paard merkt zoiets heel erg goed en heeft op dit moment iemand nodig die hem ervan kan overtuigen dat dit opstappen niks engs is. Als jij het eng vind zullen jullie er samen niet door komen. In dat geval, zoek iemand met ervaring die je door dit punt wil helpen of breng hem weg. Dit doen zelfs de beste ruiters als ze het zelf niet kunnen dus dat is niks negatiefs. Als je het zelf niet op denkt te kunnen lossen, dan wees zo eerlijk tegenover je paard.

Maar ik wens je in eerste instantie veel succes er met een ervaren iemand die jij ook vertrouwd (heel belangrijk) door heen te komen. Degene die tot nu toe gholpen heeft is wsl niet zo'n goede keuze op het moment omdat jij er niet meer zeker van bent dat hij/zij het paard vast zal houden als hij gaat vertrekken, en dat moet wel.
*edit; Degene die geholpen had, ik weet niet hoe ervaren die is maar als je paard er werkelijk zo hard vandoor is gegaan kan t zijn dat hij/zij ook een beetje geschrokken is van deze reactie en dus ook wat zenuwen heeft als je weer op wil stappen(zal bang zijn voor jou veiligheid). Ook dit helpt niet bij het vertrouwen geven aan het paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:45

Er moet iemand naast staan die het paard vertrouwd,mijn pony had dat vroeger ook.Oppeens was ik weg en zat op zijn rug,terwijl ik er altijd naast liep.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:27

Ja, zorg ervoor dat het paard weer vertrouwen in je krijgt, ik denk dat dat een beetje weg is door die slechte ervaring. Bouw het weer opnieuw rustig op en daarbij veel over zijn rug, aaien, borstelen, hangen, probeer bijv. zoveel mogelijk van de rechterkant van het paard te poetsen terwijl je links staat, dat soort dingen

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:33

idd, vertrouwen is je paard helaas sneller kwijt dan rijk! En zelf ontspannen zijn (denken: ok, al zit ik er pas op als ie 5 is,nou en?) dat helpt! En miss kun je beter de begeleider zijn en iemand zoeken die erop gaat, jou vertrouwt ie aan de hand als het goed is nog wel?
En laat degene die erop gaat klimmen ervaren zijn!
SUCCES!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:35

ehm... wat dacht je ervan het beleren te laten doen door iemand die daar echt verstand van heeft?

Wegbrengen naar een professional. Je had er nooit aan moeten beginnen. Zeker niet doormodderen... een jong paard is zo vernield.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:51

hm.. ik zou m persoonlijk weg brengen voordat je nog meer schade aanricht.

zadelmak maken doe je nl. niet zo 'even'..
moet je sowieso al iemand voor hebben die m NOOIT loslaat..
en je moet zelf goed wezen waar je mee bezig bent..
en vooral angst...is niet handig..jonge paarden hebben juist duidelijkheid en vertrouwen nodig.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:18

Ik zou hem wegbrengen, beleren is een heel erg belangrijk proces dat erg snel fout kan gaan. Zulke dingen kun je vaak beter over laten aan mensen die er verstand van hebben. Overigens was het bij mijn 3 jarige, die was maand weg geweest. had hem een maand terug en had er al 4 keer opgezeten thuis, en ik ging er een keer op en hij was vrij gestresst en schrok waarschijnlijk van zijn omgeving/singeldruk en heeft echt een partij rodeo gegeven, ik kon onmogelijk blijven zitten. Dat je er niet op komt kan ook als oorzaak zijn dat tijdens het opstappen je misschien toen je je been over de rug heen sloeg je paard hebt aangetikt. Dit kan ook erg frustrerend zijn waardoor ze de ruiter niet meer accepteren.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:30

Zonde dat het zo gelopen is.
Ben het eens met de anderen.
Hoeft niet zo te zijn dat je het helemaal uit handen moet geven, maar zoek iemand die ervaring heeft en jou op zijn minst kan begeleiden.
Een slechte ervaring is zo opgedaan, meestal weet je niet eens wat er is misgegaan, dan kost het veel tijd en geduld om het vertrouwen weer terug te winnen.
En misschien is er wel niets misgegaan bij jou, maar is het paard gewoon een boef!
Een ervaren persoon herkent dit en kan gelijk corrigeren, wat er dan ook misgaat.
Succes ermee en hopelijk ga je veel plezier beleven aan je paard!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:36

Als hij het wel accepteerd dat je op zijn rug gaat hangen, zou ik dat even een tijdje doen. Je moet niet te snel willen.
Als hij dat straks heel normaal gaat vinden kun je misschien weer een stapje verder gaan.
En een tip, ga ook eens aan de andere kant van het paard hangen, zodat hij daar ook aan went.
En misschien is het idd ook wat dat jij er naast loopt en die andere erop gaat, omdat ze jou misschien meer vertrouwd en je hem dan beter kunt geruststellen.
Doe het gewoon echt heel langzaam aan. Ga pas een stapje verder als hij iets volledig accepteerd.

Succes verder.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:57

een goed begin is het halve werk Knipoog

wat heb je eraan als je straks kunt zeggen..ik heb m wel zelf zadelmak gemaakt, maar er valt niet op te rijden??

Geloof me..'slechte ervaringen' krijg je er minder snel uit dan dat je ze aanleert..en voor dat je het weet is het nog erger..
Natuurlijk is dit alles moeilijk te beoordelen vanaf de pc, maar het feit dat je hier om hulp moet vragen, zegt mij al dat je er nog niet genoeg ervaring mee hebt Bloos

Dus ik zou m of wegbrengen..of elke keer begeleid worden, totdat ie goed zadelmak is..en dan nog..goede begeleiding!

een goede opleiding ..heb je later zoveel profijt van!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:01

Het lijkt erop dat je idd te snel bent gegaan, juist omdat ie zo cool is..

Iemand die er veel meer ervaring in heeft, zal altijd rekening houden met het feit dat men niet te snel moet gaan, en dat hij het moet kunnen verwerken, ookal reageert ie er bijna niet op..

Ik vrees dat je opnieuw moet beginnen en eerst een tijdje alleen moet hangen.. voor het vertrouwen..

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:01

probeer hulp te vinden, iemand die er meer ervaring mee heeft Knipoog
alleen als ik je titel al lees heb ik het idee dat je niet zo zeker meer van jezelf bent Lachen
en dat is gewoon een vereiste bij het inrijden van een paard Lachen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:41

denk dat het idd belangrijk is om er iemand bij te vragen die erg zeker is van zichzelf en weet wat hij aan het doen is. ik geloof niet dat je t persé uit haden moet geven. mijn zus en ik zijn onze vier jarige ook zelf zadelmak aan het maken met een heleboel hulp van onze instructeur. ons paard is ook zo'n koele en ik ben zelf ook al een keer in die val getrapt. omdat alles zo makkelijk gaat vergis je je wel eens in hoe oud hij is en hoeveel hij al kan. t was bij mij gelukkig niet zo erg maar t blijft moeilijk.

maar als je maar vertrouwen in jezelf en in je hulptroepen hebt kun je het best zelf doen.
succes!