En aan de vorige reactie wil ik toevoegen; Als je het zelf niet vertrouwd of zenuwachtig iod bent, dan doe t niet! Je paard merkt zoiets heel erg goed en heeft op dit moment iemand nodig die hem ervan kan overtuigen dat dit opstappen niks engs is. Als jij het eng vind zullen jullie er samen niet door komen. In dat geval, zoek iemand met ervaring die je door dit punt wil helpen of breng hem weg. Dit doen zelfs de beste ruiters als ze het zelf niet kunnen dus dat is niks negatiefs. Als je het zelf niet op denkt te kunnen lossen, dan wees zo eerlijk tegenover je paard.
Maar ik wens je in eerste instantie veel succes er met een ervaren iemand die jij ook vertrouwd (heel belangrijk) door heen te komen. Degene die tot nu toe gholpen heeft is wsl niet zo'n goede keuze op het moment omdat jij er niet meer zeker van bent dat hij/zij het paard vast zal houden als hij gaat vertrekken, en dat moet wel.
*edit; Degene die geholpen had, ik weet niet hoe ervaren die is maar als je paard er werkelijk zo hard vandoor is gegaan kan t zijn dat hij/zij ook een beetje geschrokken is van deze reactie en dus ook wat zenuwen heeft als je weer op wil stappen(zal bang zijn voor jou veiligheid). Ook dit helpt niet bij het vertrouwen geven aan het paard.