Bijdrage voor/van bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Bijdrage voor/van bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 17:11

Vinden jullie dat een bijrijder een bijdrage moet leveren in de kosten? Of moet de bijrijder betaald worden? Of helemaal niets?

Ik wilde eens weten hoe de rest erover dacht, ik heb al een paar meningen gehoord van mensen bij me in de buurt.

Mijn mening: een bijrijder hoeft géén bijdrage te leveren, het is tenslotte de eigenaar die er (waarschijnlijk) geen tijd meer voor heeft, of er geen zin meer in heeft. Dan mag ze/hij blij zijn als er iemand is die haar paard bij wil rijden (het moet natuurlijk wel klikken tussen bijrijder, paard en eigenaar). Je hoeft een bijrijder ook niet te betalen, tenzij het meer 'werk' wordt, daar worden dan natuurlijk afspraken over gemaakt, maar dan wordt het serieuzer en dus geen 'bijrijden' meer.

Zelf betaal ik dus niet voor het bijrijden, en ik hoef er ook niet voor betaald te worden, ik vind het zelf ook leuk om te doen, en de kosten van het paard lijken me al genoeg voor de eigenaresse.

Leenniieeej

Re: Bijdrage voor/van bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:19

Ik ben het wel met je eens.
Want iemand die doet iets voor jou.
Natuurlijk heeft degene die je paard verzorgd er ook plezier in.
Maar aan de andere kant je betaald stalling voor je paard, en wat je er eigenlijk voor trug krijgt is dat je op je paard rijd.
Dus vinden sommige mensen dat iemand die je paard rijd ook moet betalen.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:11

hier loopt al een topic over..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:13

Paarden zijn niet gratis. Je moet blij zijn als het geheel kosteloos is, maar een kleine bijdrage vind ik niet anders dan normaal.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:16

ik hoef niets te betalen. De eigenaresse is van mening dat ik haar help. Het enige dat ik naast het rijden moet doen is Nick zijn box uitmesten en zomers het land, maar dat vind ik persoonlijk vanzelfsprekend
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 20-06-07 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:19

Ik heb een verzorppaard, waar ik 1x in de week kom, om de paarden net even iets extra aandacht te geven. eigenaresse heeft last van haar rug, doet alleen het nodige, maar wil haar paardjes niet kwijt. ik krijg af en toen, voor vakantie, verjaardag, ben net geslaagd voor mn examen, dat soort dingetjes krijg ik wel eens geld.
bij mn andere paard, doe ik alles op stal, en als ruil mag ik rijden. van die eigenaar kreeg ik laatst ook 50 euro, omdat hij blij was dat ik daar 'de boel deed' anders moest hij de paarden verkopen.
dus het is echt een extra`tje.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:59

Ik ben zelf een bijrijder. En ik betaal ook een bepaald bedrag in de maand.
Dat heeft zo z'n redenen en ik ben er blij mee!
Heb zo m'n eigen ervaringen met bijrijdpaarden, en ik heb het liever op deze manier! =)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:03

Schimmelig schreef:
Paarden zijn niet gratis. Je moet blij zijn als het geheel kosteloos is, maar een kleine bijdrage vind ik niet anders dan normaal.

Een winkel is ook niet gratis. En als je daar gaat helpen, hoef je toch ook niet te betalen, omdat je 'mag meehelpen'?

Ik vind kosten voor een bijrijdpaard echt belachelijk. Die mensen hebben er minder tijd voor en eigenlijk help je ze dus uit de nood, want anders zouden ze het paard misschien moeten verkopen. Ik zou blij zijn als iemand mijn paard wilde rijden als ik er geen tijd voor had! De bijrijder ervoor betalen vind ik dan ook niet nodig, een paard kost inderdaad wel geld en tenslotte mag de bijrijder ook blij zijn dat hij/zij mag rijden.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:05

hier lopen al eindeloos veel topics over, misschien eens de zoekfunctie gebruiken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:10

In veel gevallen is een bijrijder er niet alleen om een paard/ pony te verzorgen en beweging te geven als eigenaar/ eigenaresse geen tijd heeft, maar ook om de kosten van het houden van een paard te drukken.
Ik heb heel lang in de randstad gewoond en als je daar een paard in pension hebt staan op een stal met binnenbak ben je al gauw tegen de 300 euro per maand kwijt, een bijdrage is dan vaak een must.
Veel bijrijders worden i.m.o. bijrijder omdat ze geen tijd of geen geld hebben om een eigen paard te kopen/ onderhouden en zijn op deze manier vaak goedkoper uit dan wanneer ze bijv. 3 x per week op een manege zouden rijden.
Ik vind dus dat een bijrijder , in veel gevallen, wel mee mag betalen, de hoogte van het bedrag hangt af van wat voor soort paard, wat voor faciliteiten en wat er wel en niet met het paard gedaan moet worden. Mijn bijrijders hebben altijd alle vrijheid gehad, mochten ook wedstrijden rijden etc.
Overigens heb ik op momenten dat ik echt te weinig tijd had om dagelijks met mijn paard bezig te zijn wel een bijrijdster gehad die niets betaalde, maar die nam me dan ook heel veel werk uit handen. Dat is nu een van mijn beste vriendinnen Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:36

@ ElCid, als je het te duur vind voor je paard om hem te onderhouden, is het nog uit 'nood' dat je een bijrijder zoekt. Maar aan de andere kant, als je het té duur vind om een paard te nemen, is het een mooie oplossing om een paard te 'delen', dan is het ook logisch dat je er geld voor betaald.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:39

Ik vind het logisch om te betalen als bijrijder, jij rijdt tenslotte dat paard en gebruikt alle spullen.
Paarden en spullen zijn nu eenmaal niet gratis, net zo min als stalling!

Zelf betaal ik een kleine bijdrage om minstens 3x per week te rijden, in de vakantie zou ik elke dag mogen rijden!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:39

Ik vind het logisch om te betalen als bijrijder, jij rijdt tenslotte dat paard en gebruikt alle spullen.
Paarden en spullen zijn nu eenmaal niet gratis, net zo min als stalling!

Zelf betaal ik een kleine bijdrage om minstens 3x per week te rijden, in de vakantie zou ik elke dag mogen rijden!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:19

Ok hier komt mijn aandeel Clown

Ik heb zelf een bijrijdster. Ze mag áltijd rijden wanneer ze wil, sowieso rijdt ze 1x in de week (in haar les) en verder ging ze zo'n 3 tot 4 keer mee met mij, dan reden we ieder 30 min. (afhankelijk van hoe lang we überhaupt reden). In de zomervakantie ging ze bijna iedere dag mee, soms reden we wel 3 uur buitenrit, dus ieder 1,5 uur op 't paard.
Verder mocht ze altijd wanneer ze zin had roepen of ze mocht rijden. Ze mocht alles doen. Longeren, dressuur, springen en buitenritten maken.. ook reed ze (onderlinge)wedstrijden mee op m'n paard.
Het enige wat ik vroeg was of ze mijn paardje wou doen in de vakanties (als ik weg ben). Ze krijgt hier dan 5,- pér dag voor. Van de winter kreeg ze dus 35,- en deze zomer krijgt ze er 70,-.

Nu, ik heb zelf ook niet veel geld. Ik ben nog inwonend bij mijn ouders, en krijg dus nog zakgeld ( Ach gut ), 25,- per maand. Ik heb nog geen baantje dus dit is mijn enige inkomstenbron. Nu moet ik van mijn ouders alles zelf betalen, m.u.v. stalling, voer, hoefsmid en dierenarts.
Ik heb dús zelf een zadel (á 700,-) gekocht, zo'n 6 dekjes, bontonderlegger, nieuwe frontriemen, 4x peesbeschermers, 4x kogelbeschermers en ga zo maar door. Hier spaar ik dus hard voor, en mijn bijrijdster mag (ofcourse) alles gebruiken.

Nu, mijn bijdrijdster krijgt 20,- per maand, past zo'n 2x in de week op en loopt kranten, en heeft dus een flinke inkomstenbron. Nu mag ik daar natuurlijk niet over beslissen maar hier is het volgende dilemma.

Ik wou een érrug mooie frontriem kopen, maar aangezien ik net een nieuwe camera heb aangeschaft stond mijn budget op 23,50. En laat deze leuke frontriem nou 26,95 kosten. Nu, mijn bijdrijdster wil de 4,- die ik nog ontbreek niet bijleggen. Ik hoor van veel mensen dat zij juist dingen kopen voor hun verzorgpaard (dekjes, halsters e.d.) dit heeft mijn verzorgster ook nog nooit gekocht .Daarom vind i khet juist zo vervelend dat de 4,- niet kan missen voor mijn paard. Is die 4,- dan belangrijker dan mijn paard?

Ik heb hier al een ruzie omgehad, en ben bijna een nieuwe verzorgster gaan zoeken, omdat ik dit echt héél vervelend vond.

Mijn mening is dat een bijrijdster niet verplicht is om een bijdrage te leveren, maar ik vind het wel vanzelfsprekend dat de bijrijdster uit zich zelf iets kan bijdragen. Dit kan in de vorm van iets kleins, iets zelfgemaakts.. maakt niet uit. Je mag toch wel even laten zien dat je blij bent met het verzorgpaard? Of is dit een verkeerde mening?

Anniek
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 21-06-07 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 18:24

@ Focussed, die 4 euro maken dan toch ook niets uit :S Dat vind ik een beetje overdreven van je bijrijder, juist omdat ze meer verdiend dan jij. Aan de andere kant, kan ik van haar ook wel begrijpen dat ze zoiets heeft van... ja, nu is het 4 euro, maar wat is het de volgende keer?

Ikzelf betaal dus ook niet mee aan de kosten van mijn bijrijpaard, maar ik vind het wel leuk om af en toe een halster ofzo te kopen voor hem (pas nog 2 gekocht, hij had de rest gesloopt). Ik vind het ook niet erg om zoiets te betalen, das toch juist leuk? (ik zou eerder bang zijn dat de eigenaresse denkt dat ik haar paard 'overneem' Knipoog en zij straks met spullen moet rijden die ze niet eens wil) dus zover ga ik nou ook weer niet Knipoog zelf heb ik ook aardig wat spullen, waarvan ik soms niet meer eens weet dat ik het heb, en ik vind het ook niet erg om dat te gebruiken voor mijn bijrijpaard, helemaal niet, je moet er toch wat mee doen? Als het maar thuis ligt te liggen Knipoog ligt het ook maar niets te doen toch Vork

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:25

Ik vind dat je elkaar niet hoeft te betalen, je bewijst elkaar een dienst. Ik heb zelf ook een verzorgpaard en shet, ik mag er mee doen en laten wat ik wil, die eigenaar kijkt er niet naar om, ik beschouw haar zeg maar als mijn eigen paard, koop dus zelf dekjes, peesjes, halsters en andere dingen die ik leuk vind of nodig heb, maar de eigenaar zou niet zeggen; koop dit of dat, ik vind het wel prima zo, het is mijn keus om er geld aan uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:29

Ik heb nu een bijrijdpony waar ik na de zomervakantie 20/25 euro in de maand voor ga betalen, dat vind ik niet meer dan normaal. De eigenaresse heeft het zelf ook niet érg breed dus een beetje geld erbij per maand komt niet slecht uit. Ze is zelf te groot voor haar pony dus ik ben de enige die de pony rijd. Ik mag als ik wil 6 dagen per week komen rijden, mag haar spullen gebruiken. Dus 20 euro vind ik echt niet veel. Een paard is duur, dus als je iemand hebt die wat bijdraagt in de kosten en daarvoor in de plaats mag rijden vind ik geen gek idee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:42

Ik zet hier een slotje Lachen. Er lopen hier al topics over op VSW/PP/VP en het is geen rijtechnisch probleem.