buitenrit probleem help!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1988

buitenrit probleem help!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:18

hoi als ik telkens een buiten rit ga maken gaat het een tijdje goed en dan keert ze op eens om,met der bit tussen der kiezen en dramt dan om naar huis te gaan Extreme duivel .
maar gisteren was is er afgestapt en was verder ween lopen dat ze der zin niet kreeg ,en op de terug weg wou ik er op maar mocht er niet meer op . Frusty
dan gaat ze achteruit lopen of als je je voet in de stijgbeugel zit gaat ze op eens draven en pakt weer dan het bit vast help mij wie weet wat ik kan doen . Party!!

NeQuila

Re: buitenrit probleem help!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:38

mijn paard heeft dat in het begin ook wel eens gedaan. ik ben ook een keer afgestapt, toen liet hij mij er ook niet meer op. de keren daarop ben ik gewoon blijven zitten. en heb ik hem niet terug laten gaan. ik heb 3 kwartier op dezelfde plek gestaan, zonder terug gegaan. na 45 minuten heeft ie het opgegeven en nu doet hij het eigenlijk nooit meer.
misschien is het niet de manier, maar bij mij heeft het wel geholpen. Ik heb er nooit meer last van gehad.

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:49

euhm.. op de manege hadden we een pony die standaard achteruit ging lopen als je op wilde stappen... maar met een beetje handigheid (teugels stevig vast en goed vasthouden aan het zadel) was het wel te doen om er op te stappen.. maar dat lukt bij jou echt met geen mogelijkheid?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:51

neem zweepje mee totaal niet haar zin geven als ze wil omdraaien en ook niet aftappen. daardoor geef je haar ook al haar zin. gewoon blijven zitten en vooruit drijven klein tikje erbij wil ze niet laten staan om de zoveel tidj nog eens proberen net zo lang tot ze weer vooruit gaat en dan ruim belonen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:52

niet afstappen lijkt me het verstandigst, als hij hem dan smeert hou je niks en gaat je pony alleen de wereld in.
verder consequent rijden, desnoods stilstaan als vooruit niet wil, maar terug absoluut niet toestaan

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:23

Niet afstappen en ook niet terug gaan. Zo geef je haar steeds weer haar zin. inderdaad net zoals een paar andere ook aangeven. Gewoon blijven volhouden. Neem een keer goed de tijd en neem een zweep mee. Ook kan het helpen als je een keer samen met een ander paard het bos in gaat.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:37

misschien een keer samen met een ander paard mee naar buiten gaan?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:39

Samen met een ander paard proberen. Verder zorgen dat je niets op de agenda hebt staan, want volhouden, erop blijven zitten en niet omkeren is denk ik toch het beste advies. Maar dat kan soms wel even duren!

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:42

ja maar ze zet der nek er op en als ik haar weer wil omkeren gaat ze de hoogte Boos! Boos! in en ik ga ook met andere paarden al mee en toch vind ik het raar dat ze dan uit de groep wilt maar ik ben er ook op blijven zitten maar ze gaat haar nek er op zetten en het lijkt wel of ze het bit vast heeft .

alvast bedankt voor jully reacties

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:45

chantal1988 schreef:
hoi als ik telkens een buiten rit ga maken gaat het een tijdje goed en dan keert ze op eens om,met der bit tussen der kiezen en dramt dan om naar huis te gaan Extreme duivel .
maar gisteren was is er afgestapt en was verder ween lopen dat ze der zin niet kreeg ,en op de terug weg wou ik er op maar mocht er niet meer op . Frusty
dan gaat ze achteruit lopen of als je je voet in de stijgbeugel zit gaat ze op eens draven en pakt weer dan het bit vast help mij wie weet wat ik kan doen . Party!!

als ik haar weer wilt omdraaien gaat ze de hoogt in maar ik zal het proberen thanks

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:46

misschien een idee om iets van een hulpteugel te gebruiken zodat je wat meer te zeggen hebt. Ik gebruik zelf vaak tijdens buitenritten een martingaal voor de zekerheid, zodat ze ook haar kop niet in de lucht kan steken zover dat ik niks meer te zeggen en heb en zij aan de loop kan gaan. In het begin van het seizoen doe ik er een slofteugel om, voor de zekerheid. Werkt super bij mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:42

Ik ben wel afgestapt, en toen wou meneer nog naar de stal. Ik heb hem een flinke mep met de zweep gegeven en hem meegesleurt naar een stuk verder weg. Toen weer opgestapt, hij wou weer terug, letterlijk met het hoofd de goede kant op getrokken en een flinke mep met de zweep gegeven: en toen liep hij door, de goede kant op.
Hij heeft het zelden meer gedaan (alleen uit angst voor een tractor naast ons, maar dat is vluchtgedrag en geen opstandigheid).

Geen hulpteugel, gewoon consequent zijn Lachen Afstappen kan helpen, maar dat werkt niet als hij je daarna er niet meer op laat. Dan gewoon blijven zitten, en elke keer dat hij omdraait, gewoon weer een rondje terugdraaien. De aanhouder wint!

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:12

Neem eens een vriendin met een paard mee die wel graag wandelt, messchien kan ze het zo wel leren ! succes

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:16

Je kan ook iemand vragen met je mee te gaan die kan je dan even helpen en dan kan je er een keer toch voor elkaar krijgen dat ze door helpt en misschien gaat het dan beter wanneer je wel weer alleen gaat.

MWTBAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:00

Super streng zijn! Mijn pony heeft dit ook gedaan en dat is idd niet fijn. Ga eerst gewoon met een longeerlijn stukken aan de hand lopen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:19

GEEN slof aanhangen zoals iemand hier aangeeft, heb het ook eens gedaan bij mijn paard ( die het nog steeds doet buiten Boos! ) maar hij kwam bij het steigeren soms erg gevaarlijk dicht met zijn voorbenen bij de slof Bloos!
en een martingaal houdt een paard niet tegen zich recht te stellen

gewoon blijven staan, maar mijn paard ga ik nu gewoon niet meer alleen mee buiten omdat ik het er gewoon echt niet uitkrijg ( hij trekt naar sloten en gaat dan lekker op het randje gaan steigeren ed )
Iemand te voet meenemen die achter hem aanloopt met een zweepje.
Wat ook heel belangrijk is om zelf proberen zo kalm mogelijk te blijven, niet opspannen, maar zelfverzekerd kalm blijven (makkelijk gezegd, i know)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:50

Dus naar huis is leuker (= waarschijnlijk klaar en eten/wei?) Die verwachting zal je moeten doorbreken. Voor jouw waarschijnlijk het veiligste is om naar huis te rijden als ze omdraait en thuis meteen zonder wachten, belonen, etc. ong. 15-20 min. longeren/werken. Dan meteen weer naar buiten je rondje rijden. Weer omdraaien? geheel herhalen. Trek hier maar een dag voor uit, want het kan even duren.
Andere optie is als dat bij jouw kan om het hek naar stal voorbij te rijden als ze omdraait en je rondje gewoon de andere kant op te vervolgen. Pas terug naar stal gaan als ze paard netjes op jouw tempo jouw kant op gaat.

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:23

Je kan proberen om samen met een ander paard buiten te rijden.. of met iemand op de fiets naast je. Maar beter is om idd niet af te stappen, want dan geef je je paard zijn zin.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:15

NeQuila schreef:
mijn paard heeft dat in het begin ook wel eens gedaan. ik ben ook een keer afgestapt, toen liet hij mij er ook niet meer op. de keren daarop ben ik gewoon blijven zitten. en heb ik hem niet terug laten gaan. ik heb 3 kwartier op dezelfde plek gestaan, zonder terug gegaan. na 45 minuten heeft ie het opgegeven en nu doet hij het eigenlijk nooit meer.
misschien is het niet de manier, maar bij mij heeft het wel geholpen. Ik heb er nooit meer last van gehad.

ik dnek dat dat de beste manier is.. aangezien het heeft geholpen,, niet aan je paard toegeven !