Nescio aan de dubbele longe (foto's en filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Nescio aan de dubbele longe (foto's en filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:03

Valt nog niet mee, 2 lijnen, een zweep en een fototoestel Haha!

Eerst maar eens losstappen
Afbeelding

en zo'n beetje draven
Afbeelding

galopknop zit er ook op.
Afbeelding

En dan eens even lekker gymnastieken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kop kan ook omhoog hoor Haha! Maar omdat hij toch niet helemaal ideaal is qua rug (X-foto's zijn gemaakt) vind ik dit werk nuttiger voor 'm. Hij liep in ieder geval heerlijk relaxed te swingen. Dat hij zich niet voorover de grond in stort is wel een aandachtspunt, achter actief houden is belangrijk!

Filmpjes (Te bekijken met Quicktime)

Lekker draven

Nog wat draven

Ook eens de andere kant op

Galop en daarna verder in draf

Meestal laat ik 'm op de binnenhoefslag lopen, dan kun je wat meer varieren met buiging en stelling en loopt hij net even lekkerder op z'n eigen benen, maar dat werd wat te ingewikkeld met de camera erbij Haha!

En na gedane arbeid (en uitstappen Knipoog ) is het lekker rollen!

Sta iedere keer weer met verbazing te kijken hoe simpel hij dat grote lijf de andere kant op slingert... Menig paard doet het 'm niet na.

Margreet

Re: Nescio aan de dubbele longe (foto's en filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:09

Gut, ik zal de volgende keer eens wat harder trekken, want dit is duidelijk niet interessant Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:13

Ik kan de filmpjes niet zien, maar de foto's zijn ook leuk Haha!
Hij loopt er in elk geval lekker ontspannen bij!

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:14

Ik vind het er wel ontspannen uitzien.
maar de achterhand mag idd wel wat actiever Lachen
Ík kan de filmpjes ook niet zien

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:18

En hier doen de filmpjes het ook niet. Ik heb wel quicktime.
Maar de foto's zijn er heerlijk ontspannen uit! Ik denk dat ik toch het paard even op zou pakken, ook al is het maar 5 minuutjes. Maar dat is jouw keuze..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:22

Misschien heb ik dat ook wel gedaan Knipoog

De filmpjes spelen hier probleemloos af met quicktime, dus waar dat aan ligt weet ik niet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:24

Haha ok, niks gezegd Knipoog

Vreemd! Ik open ze en ik krijg vervolgens niets. Gewoon een wit scherm.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:25

Even wachten misschien? Of met rechts op de link klikken en ze dan downloaden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:45

Margreet schreef:
Gut, ik zal de volgende keer eens wat harder trekken, want dit is duidelijk niet interessant Haha!
En ook nog een beetje slaan erbij. Whoosh!
Ziet er veel te ontspannen uit. Knipoog

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:37

Heb helaas geen Quicktime op deze computer. Paard loopt er ontspannen bij. Wil zelf graag ook op deze manier longeren, maar ik durf het nog niet zo goed. Ik ben bang dat je op deze manier te veel kracht hebt.

En daarbij komt ook dat wij geen longeercirkel hebben dus elke keer als je stuurt, dan trek je, je paard nog meer naar de grond of valt dit mee?

Als je, je paard goed voorwaarts hebt is deze manier van longeren een stuk makkelijker of niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:39

Ziet er mooi ontspannen uit Ja
Mooi paard ook Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:43

Op zich valt het allemaal wel mee. Ik pak de lijnen meestal in 1 hand en dan inwerken door m'n hand te draaien/kantelen. Dan kan het verschil links-rechts in ieder geval niet zo groot worden en is het makkelijk om de druk gelijkmatig te houden en aanleuning op 2 teugels te hebben. Een enkele keer vraag ik links of rechts wel eens wat door natuurlijk en pak de lijnen ook heus wel eens in 2 handen, maar je doet vlug te veel.
Dat je paard netjes gehoorzaam is op een voorwaartse hulp is wel aan te bevelen ja Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:02

Ziet er superfijn en netjes uit Lachen

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:12

ik kan de filmpjes wel zien. Het duurt even een minuutje voor het filmpje verschijnt. Ziet er trouwens goed uit....

linda_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:57

Hoi Margreet,

ik ga hopelijk deze week voor het eerst dubbel longeren en was dus ERG blij met je foto's en je filmpjes (die het gewoon binnen 1 tel deden bij mij!). Maar kan je me wat verder helpen: hoe heb je dat nou zitten, je hebt dus de longeerlijn door de binnenste en buitenste ring, buitenlijn achter billen langs, en voor aan het bit? Ik zat te twijfelen bij het zien van de foto's, het lijken wel elastieken te zijn ofzo. En: hoe draai je aan de dubbellonge? En er zitten heel veel ringen aan die singel. Welke hoogte moet je pakken? Ik zag ook ergens een foto van een shetter, daar gebruikten ze die grote ringen bijna bovenop.

Groeten, Linda

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:25

Deze foto helpt je misschien al een beetje om beter te zien hoe ik het heb zitten? (waarbij niet gezegd is dat dat enige methode is!)

Afbeelding

Het zijn gewoon touwtjes hoor, geen elastiek.

Draaien aan de dubbele longe: (hoe ik het doe) Makkelijkste is een soort S maken door de cirkel heen.
Dus paard een stukje naar binnen halen, met z'n neus naar buiten sturen (richting de omheining) en dan doordraaien. Je krijgt dan automatisch de andere lijn achterlangs. Het is even een handigheidje om de juiste timing te krijgen qua vieren en inhalen van de lijnen.

Als je het leuk vindt en er tijd voor hebt mag je anders ook wel een keer komen oefenen met Nescio? Hij is er erg braaf mee, ideaal als je zelf wilt oefenen om wat handigheid te krijgen! En mondeling is ook makkelijker uitleggen/demonstreren. (Geldt eventueel ook voor anderen hoor)

linda_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:02

Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik ben nog niet zo thuis op het forum en dacht dat ik een melding zou krijgen als je gereageerd had oid (dat heb ik nu ingeschakeld Bloos ), en zie dus nu pas je antwoord, dus een beetje late reactie van mij Lachen

kan nu inderdaad goed zien dat je ze ook nog onderlangs vast hebt, dat had ik niet gezien, ik heb Max afgelopen week gelongeerd met de lijnen aan zijn bit. Was wonderbaarlijk te zien hoeveel mooier ie dan al loopt dan aan een enkele longe.

Als de kinderen (2 kleintjes) van de zomer een weekje bij opa & oma zijn zou ik je wel eens aan je aanbod kunnen komen houden! Niets leert zo snel als een "live" voorbeeld (en een braaf paard... Max is een schat maar een probleempaardje).

Groeten, Linda

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:10

Ik vind het prima Lachen Nescio is hiermee echt een zoeterd en hij doet exact wat je van 'm vraagt, dat is soms heel leerzaam Clown Zo liep hij bij een stalgenoot die met 'm oefende en wat onhandig stuurde zo pardoes tegen de omheining aan. En dan achterom kijken "Doe ik het zo goed?" ROFL
Laat het tzt maar weten!

linda_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:29

hahaha! (mijn collega´s vragen waarom ik zit te lachen) Huilen van het lachen Huilen van het lachen - zie het helemaal voor me. Max (moet toch es wat aan die naam doen, vind het niks) is het tegenovergestelde!

groeten Linda

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:32

Hij is niet altijd zo dienstverlenend ingesteld hoor Schijnheilig

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:58

zeker een leuk paard...
alleen nou heb ik een vraagje...
ik heb een paard van 5 jaar en de dierenarts heeft mij aangeraden om met dubbele longe te gaan longeren...
nou weet ik daar zelf niet zo veel van....en vraag ik of jullie miss tips hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken...
alvast bedankt.. Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:10

Die vraag zou ik ook even op het subforum over longeren plaaten: viewforum.php?f=123

Maar om alvast te beginnen met hoe ik het aan zou pakken:

Ga er vanuit dat je paard het principe van gewoon longeren met 1 lijn wel kent. Het is belangrijk dat je paard went aan het gevoel dat er iets langs z'n achterbenen loopt. Heb je al eens gelongeerd met bijv. een pessoa dan zal dat geen problemen opleveren, anders zou ik 'm een singeltje om doen waar je aan weerskanten een bandage aan vast maakt, achter z'n billen langs. Dan wennen ze aan het gevoel en kan er niks gebeuren. Een paard wat het niet kent wil nog wel eens bokken namelijk. Wen 'm ook aan het gevoel van iets langs z'n benen, dan heb je niet gelijk paniek als je een keer toch in de knoop komt. De eerste paar keer zou ik overigens de lijn nog niet achterlangs doen, maar over z'n rug.
Als je er zelf ook nog helemaal geen ervaring mee hebt, dan raad ik je aan om iemand te zoeken met een paard die het kunstje kent en een beetje begeleiding erbij. Dan kun je zelf mooi oefenen om handig te worden met die lijnen en ook leren hoe je van hand verandert etc. Hoef je dat niet meer uit te vogelen met een onervaren paard.
Verder kan ik je het boek/DVD van Lammert Haanstra aanraden en er zijn nog wel meer mooie boeken.

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:13

okej...bedankt....
ik heb idd iemand die me dan wel wil helpen....
en heb je bij jou paard al verschil gemerkt met rijden..
dat hij losser is enzo?..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:19

Niet echt zo specifiek, maar de training aan de longe en onder het zadel gaan gelijk op en in z'n totaliteit is hij echt wel verbeterd. Moeilijk te zeggen wat het aandeel van het longeren daarin is.

Maar ik longeer ook niet op dierenarts-advies ofzo, weet niet wat de achtergrond van jouw paard is?

linda_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:38

Ik ben ook net begonnen, hoewel Max een schijterd is reageert ie prima op die lijn achterlangs. Ik bouw het op; zowel voor zijn bestwil als voor de mijne (ik moet het ook leren:-)! Dus ik heb de 1e keer alleen over zijn rug gedaan, de 2e keer halverwege een stukje in stap achterlangs, en de 3e keer weer iets langer & ook een paar rondjes draf achterlangs. So far so good!