hoe kan ik mijn beenligging verbeteren???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

hoe kan ik mijn beenligging verbeteren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:00

Als ik het goed voorheb, is je beenligging correct als:
- je op het vetst van je zitvlak zit (dus bekken iets naar voren gekanteld)
- het platte deel van je dijen tegen het zadel liggen
- je knieën aangesloten zijn zonder te knellen
- het binnenste van je kuiten tegen de buik van het paard aanliggen
- je tippen naar binnen zijn
- je hakken naar beneden zijn

ik heb nu jarenlang in Frankrijk gereden, en daar hebben ze mij altijd verteld dat mijn benen op natuurlijke wijze naar beneden moesten hangen. Wel, als ik dat doe, dan is het eerder de achterkant van mijn dijen die tegen het zadel aanliggen, en sluiten mijn knieën niet goed aan. En aan het zweet en vuil van mijn laarzen te zien, geef ik blijkbaar benen met de achterkant van mijn kuiten (ergens tussen de naad van mijn laarzen en de binnenkant).

Als ik probeer het plat van mijn dijen tegen het zadel te leggen en mijn knieën aan te sluiten, dan gaan mijn kuiten van de buik van het paard weg en vraagt het mij echt een inspanning om dat te corrigeren. Het komt mij echt onnatuurlijk en geforceerd over… Ligt het aan mijn morfologie, of heb ik mij door de jaren heen een verkeerde beenligging eigen gemaakt? Kennen jullie een paar goede oefeningen om dat (snel) te corrigeren?

Alicia2u

Re: hoe kan ik mijn beenligging verbeteren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:17

Nou, eigenlijk zou je, als je zit volgens het boekje, heel onnatuurlijk zitten. De manier waarop jij het beschrijft is veel natuurlijker en makkelijker.
Veel problemen beginnen met de heup en vinden zo hun weg naar beneden; is je heupligging niet goed, dan zullen de rest van je benen ook niet goed liggen. Veel mensen die op het oog wel goed zitten, knijpen met hun knieën. Ga maar eens staan en draai je tenen naar binnen; je knieën zullen ook naar binnen vallen. Als je dit doet terwijl je op je paard zit, belemmer je z'n beweging ipv dat je hem ondersteund. Terwijl als je je tenen naar buiten draait als je staat, nemen je benen automatisch te vorm van een paardenromp aan. Om die reden zie ik liever iemand met de tenen naar buiten zitten, dan iemand die geen ruimte geeft bij de knie.
Het kán wel volgens het boekje, maar zoals ik al zei begint dat in de heup en daar heb je veel hulp bij nodig van een goede instructeur en de meeste mensen krijgen dat niet.
Bij mij heeft de richting van Centered Riding al heel veel verbetering gebracht en ik ben nu langzaam bezig mijn tenen naar binnen te draaien zonder dat mijn knie gaat knijpen. Dit is echter ontzettend moeilijk en vergt veel flexibiliteit van spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:42

Naastdat het afhankelijk is van je eigen bouw (mensen met langere benen zijn in het voordeel hierbij), is het afhankelijk van het paard (bij een dikker paard hangen je benen minder mooi af) en van het zadel (afhankelijk van ligging van het zwaartepunt kan het je naar voren of achteren plaatsen).

Tenen die naar voren wijzen, met aangesloten knie maar alles in ontspanning kan alleen wanneer je vanuit je heup je been naar binnen gedraait is. Hiervoor moet je wel de ruimte krijgen, zelf heb ik redelijk korte en iets dikke bovenbenen waardoor dit af en toe best lastig is.

Ik ga helemaal met Alicia2u mee, zie ook liever in ontspanning op de paard zitten met de tenen naar buiten dan geforceerd de benen proberen in 1 houding te houden.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:57

centered riding, is dat het boek van sally swift? misschien moet ik het nog eens raadplegen. want er moet toch iets schelen met mijn beenligging. laatst kreeg ik les van een dame die me de opmerking maakte dat mijn knieen veel te veel bewogen; volgens haar schudde trouwens heel mijn been te veel met mijn zit mee... en toen heeft ze mij dus uitgelegd hoe dat mijn benen hoorden te liggen.
nu rijd ik op een paard waar je heel gemakkelijk op kan doorzitten en dus wou ik van de gelegenheid gebruik maken om eens extra op mijn houding te letten!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:18

Ik heb een instructrice die centered riding geeft. Die opleiding heeft ze in Amerika gevolgd. Ze kan heel goed zien wat het effect van mijn houding op mijn paard is.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:24

Alicia2u schreef:
Nou, eigenlijk zou je, als je zit volgens het boekje, heel onnatuurlijk zitten. De manier waarop jij het beschrijft is veel natuurlijker en makkelijker.
Veel problemen beginnen met de heup en vinden zo hun weg naar beneden; is je heupligging niet goed, dan zullen de rest van je benen ook niet goed liggen. Veel mensen die op het oog wel goed zitten, knijpen met hun knieën. Ga maar eens staan en draai je tenen naar binnen; je knieën zullen ook naar binnen vallen. Als je dit doet terwijl je op je paard zit, belemmer je z'n beweging ipv dat je hem ondersteund. Terwijl als je je tenen naar buiten draait als je staat, nemen je benen automatisch te vorm van een paardenromp aan. Om die reden zie ik liever iemand met de tenen naar buiten zitten, dan iemand die geen ruimte geeft bij de knie.
Het kán wel volgens het boekje, maar zoals ik al zei begint dat in de heup en daar heb je veel hulp bij nodig van een goede instructeur en de meeste mensen krijgen dat niet.
Bij mij heeft de richting van Centered Riding al heel veel verbetering gebracht en ik ben nu langzaam bezig mijn tenen naar binnen te draaien zonder dat mijn knie gaat knijpen. Dit is echter ontzettend moeilijk en vergt veel flexibiliteit van spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.

idd en na de eerste x ontzettende spierpijn