Paard meer uit de schouder laten komen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Paard meer uit de schouder laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 06:51

Ik ben benieuwd of iemand tips heeft om het paard beter uit de schouder te laten komen.
Schakelen doe ik echt al heel veel, de achterhand komt er ook goed onder.
Het valt mij op dat hij dit wel kan tijdens het longeren als ik hem in een wat hoger tempo laat lopen. Echter kan ik dit niet uitzitten tijdens het rijden. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen tijdens de verzameling ? Kan iemand bijvoorbeeld specifieke oefeningen aanraden om hem wat 'losser' te krijgen in dat gebied ?

Alicia2u

Re: Paard meer uit de schouder laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:44

Ik denk eerder dat jij wat losser moet worden! Neem een paar keer zitles, maak je heup losser en onafhankelijk om zo je paard te begeleiden in de beweging in plaats van te belemmeren.
Bijvoorbeeld in galop is dit een mooi controlemiddel; raak bij elke pas met je binnenbeen eerst de schouder van je paard aan met je hak, bij de volgende pas de flank van het paard met je teen. Als je dit niet kan (je andere been moet stil blijven liggen!), dan ben je niet los in je heup en ben je je paard alleen maar tegen aan het werken.
Salsa lessen zouden ook kunnen helpen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:57

Aanvullend op het rijtechnische: keer kritisch naar het zadel kijken. Ik zie veel dressuurzadels op de schouder liggen in plaats van er achter. Heel veel mensen leggen hun zadel te ver naar voren.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:18

Sonja schreef:
Aanvullend op het rijtechnische: keer kritisch naar het zadel kijken. Ik zie veel dressuurzadels op de schouder liggen in plaats van er achter. Heel veel mensen leggen hun zadel te ver naar voren.

Dat is idd helemaal waar. Heel veel mensen leggen hun zadel niet goed op hun paard. Het kan natuurlijk ook zijn dat je zadel wat groot is? dus idd even goed naar je zadel kijken Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:47

wat een verstandige adviezen hier.
sluit mij voledig bij boventaande aan.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:22

Inmiddels heb ik een ander zadel en hij loopt (en ik zit) alweer een stuk lekkerder Ja
BTW Is dit een oud bericht.