Ereronde/barrage A/B pony's afschaffen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je het eens met de stelling of oneens?

Eens
18 (47%)
Oneens
20 (52%)

Totaal aantal stemmen: 38

Sisco4life

Ereronde/barrage A/B pony's afschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:26

Even toelichten :

Gister was ik weer mee op concours, gewoon om te groomen en te kijken. Nu was er dus ook springen, en daar hoort natuulijk een barage en een ereronde bij. Nu vind ik dat zeker gaaf om te zien en het lijkt me voor de winnaars ook kei gaaf. Maar...

Toen de barrage werd gereden, waren er 4 pony's over ( categorie a-b bij elkaar ) deze gingen dus als een gek door de hindernissen, scherpe bochten, pony's die uitglijden en schreeuwende ouders aan de kant, zweepje klaar voor elke weigering... Hiervan schrok ik toch echt wel. Aangezien ik meerdere ruiters heb zien kletteren van en jaar of 8, die gewoon dat idee van gevaarlijk en veiligheid niet hebben. Natuurlijk, die ouders doen er ook aan mee, maar ik vind het eigelijk niet kunnen. Als je wilt winnen zou je dus zo hard moeten gaan, anders zit er dus geen prijs in.

Bij de ereronde zag ik dat 7-8 jarigen met hun a-b pony'tjes als een gek in rengalop de bak door crossen. Beesjes die enthousiast worden en als een gek gaan bokken, scheuren, inhalen en noem maar op wat nog meer. Dit vind ik dus echt NIET verantwoord.

Hoe denken jullie daarover ? Stel ik mij aan of heb ik wel ( een beetje ) gelijk ?

Mijn idee:
De barrage in de categorie a-b ( c ) gaat niet meer op tijd, laat ze lekker rijden op stijlpunten en alles netjes afwerken. Ereronde, afschaffen op die pony's, of enkel laten draven. Die kleintjes kunnen hun pony niet houden als ze zo snel gaan, en zeker niet met meerdere pony's in de bak...
Ik volg hier ook trainingen van een 8jarige die samen met haar welsh in de L meespringt, deze rijd puur op winst en prijzen, snel sneller snelst... Vader en moeder moedigen het aan, staan te klokken en kennen alleen het gaspedaal en geen rem.

Trouwens, ik heb het dan gewoon over de B/L klasse springen.

@ Riswa..aangepast Ja Stemmen maar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 18-06-07 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Rian1984

Re: Ereronde/barrage A/B pony's afschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:28

Ik ben het volledig met je eens! Het lijkt zo vaak fout te gaan!
Mogen we stemmen Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:36

Ik ben tegen. Als je al op tijd mag rijden in een barrage rijd je al L. Daarnaast hoort vallen gewoon bij paardrijden. Juist dat overprotective gedoe van buitenstaanders krijg je onzekere ruiters van die nog veel losser op hun pony zitten. Laat kinderen spelen met hun pony, dit hoort daar gewoon bij. Serieus paardrijden kunnen ze de rest van hun leven nog wel. Zolang kind en pony lol hebben moet je ze lekker laten gaan.

Vraag menig bekende topruiter waar ze het meeste van geleerd hebben wbt zitten en evenwicht en je zal een antwoord krijgen wat neerkomt op lol met een pony en indiaantje spelen zonder zadel. En tuurlijk gaat het weleens fout maar daar leer je ook van. Kinderen moeten fouten mogen maken anders leren ze niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:39

Met anne eens
B is al niet op tijd
en van dolle dwaze pony tijd leer je het meeste Lachen

Wel vind ik dat een paard bij weigering niet meteen de schuld moet krijgen.
Door de prestatie dwang van sommige ouders lijken hier de kinderen wel eerder toe geneigd, dat vind ik echt heel verkeerd

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:31

Voor en tegen. Het is natuurijk wel een super tof onderdeel; de barrage, snelheid en scherpe bochten moeten er toch ook wel in. Maar ik zou dan wel een soort 'stijljurering' mee laten tellen. Dan wordt het ook een stuk minder aantrekkelijk om zo hard door de bochten te slippen en knoertehard op de sprongen af te gaan...

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:34

Focussed schreef:
Voor en tegen. Het is natuurijk wel een super tof onderdeel; de barrage, snelheid en scherpe bochten moeten er toch ook wel in. Maar ik zou dan wel een soort 'stijljurering' mee laten tellen. Dan wordt het ook een stuk minder aantrekkelijk om zo hard door de bochten te slippen en knoertehard op de sprongen af te gaan...

Ben ik helemaal mee eens Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:35

Ach, ik zie dit ook nog steeds in de DB Clown

Ik denk niet dat het zou moeten worden afgeschaft. Ik denk dat die kinderen er wel van kunnen leren. Het valt me trouwens inderdaad wel op dat er bij de pony's over het algemeen veel door het parcours wordt gecrosst, terwijl er bij de paarden toch wat rustiger aan wordt gereden, om het paard beter te kunnen laten uitkomen...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:39

De hoogte bij de pony's is ook een crosshoogte, lekker vlak eroverheen kan je daarbij wel, tussen de paarden zit er meer tactiek in, en ruimte en ritme enz.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

Voor, dat de barage op stijl moet voor de A/B pony's.
Tegen, dat zij geen of een langzame ereronde moeten rijden.
De andere hebben daar geen last van, want degene die geen ereronde kunnen rijden omdat hun pony gek wordt doen dat dan ook niet dus alleen de mensen die weten hoe hard enzo het gaat rijden mee.
Dus tja áls de pony gaat bokken of uitglijdt en van de pony valt vind ik dat een goede les voor hem/haar, daar leren ze zelf van en doen het dan ook niet meer en tja de rets heeft er niet echt last van, als ze moeten gaan draven krijgen de C-D-E pony's er wel last van want een ere ronde in draf is gewoon super saai.
Ik vind dat de meeste jonge ruitertjes best netjes hun ereronde rijden, je ziet veel vaker D-pony ruiters die maar rond scheuren en lopen te trekken en zagen omdat het niet lukt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:45

Sisco4life schreef:
De hoogte bij de pony's is ook een crosshoogte, lekker vlak eroverheen kan je daarbij wel, tussen de paarden zit er meer tactiek in, en ruimte en ritme enz.

En vergeet dan even niet dat de gemiddelde A/B pony zo 1.20 - 1.24 is en 60 cm in de B springen.
dat is dus ongeveer 60 cm lager dan dat ze zelf zijn.
Bij de paarden spring je 100 cm in de B en dan +60 cm = 160 cm hoog, en de meeste paarden zijn hoger dan 160 en dus hebben die klein pony's het zeker even moeilijk als de paarden ruiters. (qua hoogte! tactiek.. tja bij de pony's gaat het ook niet zo 1 2 3 en dan nog hebben zij gewoon dezelfde hindernissen, oxers ,steiltjes en dubbels en ook die moeten ze wel een beetje uit meten want die kleine ponytjes zijn ook zo makkelijk niet)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:51

Ik zal geen namen noemen, maar laatst was er iemand met een D-pony, die werd tweede. Degene die eerste was reed haar ereronde rustig in draf. Tweede meisje vond het saai worden en duwt flink haar sporen in haar pony en pony vliegt ervandoor, langs de eerste pony. Gevolg: eerste pony, gaat ervandoor en ruitertje is helemaal overstuur. Dit gebeurt dus ook nog bij grotere pony's.

Ik denk dat het aan jezelf moet zijn of je hard of zacht wil. Wil je draven, dan draaf je. Wil je liever galopperen, dan doe je dat. Uit veiligheidsoverwegingen moet men wel achter elkaar blijven rijden (om dus bijvoorbeeld het bovenstaande te voorkomen). Denk dat je zelf voor je eigen pony wel kunt inschatten of hij te houden is in galop.

@ Sisco4life: Moeten deze ruitertjes dan eigenlijk niet alsnog leren om ervoor te zorgen dat de pony fatsoenlijk uitkomt? Over hindernissen crossen noem ik geen springen.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:55

Tegen

Ben het eigenlijk wel eens met het commentaar van Anne. Dewnk eens bij jezelf na. Toen je een jaar of 8 was. Scheurde je toen zelf ook niet door het land zonder zadel en alleen met een halstertje. Is toch eigenlijk ook gevaarlijk.
Ouders weten het gevaar er wel van maar als je wilt springen heb je nou een maal doorzettingsvermogen nodig en je moet totaal niet bang zijn.
En idd vallen hoort bij paardrijden daar leer je alleen maar van toch Knipoog

edit: Wat ik wel belangrijk vind is dat kinderen leren hoe ze een goed parcours kunnen afleggen en de techniek leren. En met de ereronde achter erlkaar blijven! Van mij mogen ze best crossen deed ik zelf immers ook en nog steeds Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:10

Intervarno schreef:
@ Sisco4life: Moeten deze ruitertjes dan eigenlijk niet alsnog leren om ervoor te zorgen dat de pony fatsoenlijk uitkomt? Over hindernissen crossen noem ik geen springen.

Ja, dat moeten ze zeker. Hoe hoger je komt, hoe meer je dat nodig gaat hebben. Daarom ben ik ook zo tegen dat gescheur Lachen T gaat hard en onverschillig, sporen erin en wegwezen Ja

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:15

In het parcours ben ik het inderdaad met je eens. Je komt op deze manier vooral in de hogere klasses in de problemen, met alle gevolgen van dien (paard door de hindernis heen etc.). Met ereronde mogen ze van mij best wat harder gaan, mits ze achter elkaar blijven...

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:11

Niet alleen bij de ab'tjes hoor. Vorig jaar mocht onze dochter ook een aantal keren de parade rijden. Nou hebben wij niet zo'n held dus ze zat al te piepen. Alles ging als een jekko in de rondte bahalve onze Cor, een heerlijk handgalopje met onze dochter als koningin erop. Een schitterend gezicht met vele complimenten aan de kant. Verder hielden we onze harten vast maar gelukkig loopt het meestal goed af.