Gister was ik weer mee op concours, gewoon om te groomen en te kijken. Nu was er dus ook springen, en daar hoort natuulijk een barage en een ereronde bij. Nu vind ik dat zeker gaaf om te zien en het lijkt me voor de winnaars ook kei gaaf. Maar...
Toen de barrage werd gereden, waren er 4 pony's over ( categorie a-b bij elkaar ) deze gingen dus als een gek door de hindernissen, scherpe bochten, pony's die uitglijden en schreeuwende ouders aan de kant, zweepje klaar voor elke weigering... Hiervan schrok ik toch echt wel. Aangezien ik meerdere ruiters heb zien kletteren van en jaar of 8, die gewoon dat idee van gevaarlijk en veiligheid niet hebben. Natuurlijk, die ouders doen er ook aan mee, maar ik vind het eigelijk niet kunnen. Als je wilt winnen zou je dus zo hard moeten gaan, anders zit er dus geen prijs in.
Bij de ereronde zag ik dat 7-8 jarigen met hun a-b pony'tjes als een gek in rengalop de bak door crossen. Beesjes die enthousiast worden en als een gek gaan bokken, scheuren, inhalen en noem maar op wat nog meer. Dit vind ik dus echt NIET verantwoord.
Hoe denken jullie daarover ? Stel ik mij aan of heb ik wel ( een beetje ) gelijk ?
Mijn idee:
De barrage in de categorie a-b ( c ) gaat niet meer op tijd, laat ze lekker rijden op stijlpunten en alles netjes afwerken. Ereronde, afschaffen op die pony's, of enkel laten draven. Die kleintjes kunnen hun pony niet houden als ze zo snel gaan, en zeker niet met meerdere pony's in de bak...
Ik volg hier ook trainingen van een 8jarige die samen met haar welsh in de L meespringt, deze rijd puur op winst en prijzen, snel sneller snelst... Vader en moeder moedigen het aan, staan te klokken en kennen alleen het gaspedaal en geen rem.
Trouwens, ik heb het dan gewoon over de B/L klasse springen.
@ Riswa..aangepast
Stemmen maar