wie heeft tips om mijn paard in te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_Wiseguy

wie heeft tips om mijn paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:33

heey,,
ik heb sinds anderhalf maandje nu een eigen paard.
een 4jarige ruin ( Rousseau x Abantos ) dus aardig wat bloed.
omdat er dus bloed in zit hadden we hem eerst naar een prof. inrijder
gebracht. Die mensen hebben hem het zadel opgedaan en gelongeerd
ook hebben ze hem leren kennen dat het zadel niet eng is. bijvoorbeeld met de beugels klapperen en met het zadel. gaat allemaal goed nu nog steeds. maar op geven moment waren die mensen er dus klaar voor om te beginnen met hangen paard kwam steeds met 4 benen de lucht in. ik weet verder niet wat er nog meer is gebeurd.. maar uiteindelijk hebben ze tegen ons gezegt dat ze niet verder kwamen met het paard. omdat het contact met het paard en hun niet goed was en het vertrouwen. het vertrouwen met het paard en mij is wel helemala goed. niks geen problemen. we hebben het paard dus nu naar onze eigen stal gebracht en zijn daar mee verder gegaan. maar ik heb een ander probleem als hun. als ik wil opstappen duwt hij me steeds omver... druk ik hem terug dan is het goed doet hij het weer. eerst dachten we dat het vervelend zou zijn als meteen al het gewicht aan 1 kant van het zadel hangt dus daarom wou k er dus met een voetje en dan over het zadel heen hangen. ook met dat duwt die mij omver. en loopt die achteruit enzo. lig ik er eenmaal op dan is het misschien 10 sec. goed en dan begint die weer te stijgeren. echt hoog hij klapt bijna om.
wat meot ik hiermee? want k ben bang als we zo'n waaghals inhuren dat hij dan echt omklapt en dat het paard dan iets gebeurd.. en dat wil ik liever ook niet!

wie kan mij helpen??

Casarell

Re: wie heeft tips om mijn paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:41

Phoe...

Moeilijk om te oordelen zonder dat men erbij is geweest..
Duidelijk is wel dat het paard niet wil dat je erop zit.
Je zou zijn rug eens na kunnen laten kijken door een osteopaat iod..

Maar nogmaals het kunnen meerdere oorzaken zijn..
*karakter
*ervaringen
*pijn
*etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:23

Mischien moet je nog rustiger aandoen met hem.
Je hebt nog alle tijd! Laat hem rustig aan alles wennen.
Elke keer dat je het zadel erop doet ermee klapperen bewegen over zijn rug schuiven.
Zadel er op en af doen. En als je dat aldoor doet dan kan je het daarna weer rustig afbouwen.

Wat je ook kan doen is even een Fysio of een Osteopaat er naar laten kijken.
Je kan maar beter geen risico nemen. Anders kom je later in de toekomst tegen andere problemen aan.

Succes Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:30

Ik zou je ook aanraden om zijn rug eens na te laten kijken.
misschien zefs eerst een foto laten maken-->hij reageerd veel te heftig.

heel veel succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:34

Ik zou idd beginnen met de rug van het paard na te laten kijken. Als de voorbereiding op het gemakje en stap voor stap is gegaan is het niet normaal dat een paard zo heftig reageert als de ruiter erop wil. Je weet natuurlijk niet wat er daar allemaal is gebeurd, en helaas zul je dat ook nooit weten. Wat doet hij als je op een verhoging staat en hij dus gewoon boven/achter zich ziet zonder dat je erop zit? En als je een dichtgebonden vuilniszak met hooi oid over zijn zadel bindt?
Persoonlijk zou ik een paard als dit ook echt niet meer zelf doen, misschien naar Gert vd Hof ofzo?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:27

IK ben zelf ook bezig met een paardje wat heel snel omhoog gaat als ze het niet snapt ,eng of moeilijk vind.
Ik ga haar nu aan de hand trainen zodat alle knopjes vanaf de grond erop komen te zitten , wel met zadel op en stapje voor stapje haar uitlegegn wat de bedoelling is en zeker geen spanning opbouwen.
aam de dubbelen lijn zetten en haar spiertechnisch helemaal voor bereiden op een ruiter op de rug, ik heb er al op gezeten hoor en dat doet ze super , maar weet dat ze enorm kan ontploffen en daarom wil ik haar eerst zonder gedoe alles aan de hand leren, zodat ze alles in haar hoofd op een rijtje kan zetten.
Dat vergt tijd en geduld , maar ik heb dat er voor mijn eigen paardje graag voor over.

Het duwen mag hij ook niet , zou dat even afspreken met hem in een roundpenn of zo.

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:38

we doen het ook heel rustig aan. maar de ene dag kan ik er helemaal overheen hangen niet te lang hoor en de andere dag maakt hij er al een probleem van als ik iets op het zadel leun. op de ene manier denk ik ook een beetje van dat die aan het ouwehoeren is,, mij aan het uitproberen. vandaar dat het me ook wel goed lijkt dat er nu eens iemand op gaat zitten. hij wordt nu al anderhalf maand gelongeerd en ongeveer 4 a 5 weken al met zadel. dus vind het echt wel een x tijd worden dat er iemand op gaat zitten. stel dat die aan het uitproberen is en ik alsmaar denk van ooh hij vind het weer eng nou dan kom je er nooit op zo'n paard is niet dom...

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:40

trouwens,, in de omgang is het zo'n lief paard eigenlijk met alles totdat je wil steunen op het zadel enzo. dit is ook het paard van die rondjes lopen.. staat wel in een ander forum bij verzorging stalling en weide. ik weet niet of dit ermee te maken heeft? dat die misschien zo van slag is ofzo en dat die daarom rondjes gat lopen?

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:36

ik zou inderdaat eerst naar zijn rug laten kijken de rug van een paard is een erg gevoellig punt en als er wel wat mis mee blijkt te zij kan het goed mis gaan in de toekomst.
als de rug verder inorde is kun je voor je eigen veiligheid het beste een stro pop maken die je goed vastbind op het zadel en hem hiermee longeren als hij dan gek gaat doen kan hij inelkgeval niemand bezeren en aan de longe heb jij hem ook beter in de hand als hij gaat stijgeren en kan hij ook niet over de kop slaan als dit goed gaat kun je zelf proberen over het zadel te gaan hangen maar ik zou wel iemand vanhaf de grond haar laten vasthouden als er dan wat gebeurt komt ze nooit ver.

suc6

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:49

Begin met uitsluiten dat er medische problemen een rol spelen. Dan weet je zeker dat je wat dat betreft het paard niet verder beschadigt.

En verder wil ik je toch met klem aanraden dit paard niet zelf in te rijden. Ik heb er zelf verschillende zadelmak gemaakt, ook paarden waar ik eigenlijk helemaal geen band mee had (omdat ik ze verder niet kende) en dat is altijd goed gegaan. Maar deze zou ik zelf laten staan.
Ik vind het verhaal van de stal waar het paard is geweest heel vreemd, eerst gaat het allemaal goed en dan ineens is er een probleem tussen hen en het paard? Als je proffessioneel met paarden werkt op deze manier moet je je naar mijn mening aan het paard aan kunnen passen en dan kun je met ieder paard overweg. Misschien niet genoeg om er topprestaties mee te leveren, maar het moet prima mogelijk zijn om hem zadelmak en bestuurbaar te krijgen!

Ben je er zelf bijgeweest? Of is dit alleen wat ze jou hebben verteld? Ik krijg er een beetje een raar gevoel bij eerlijk gezegd, vertrouw het niet helemaal. Ik heb het gevoel dat er meer is gebeurd. Dit is geen kritiek op jou hoor, daar kan jij natuurlijk niks aan doen. Je hebt je paard er duidelijk in goed vertrouwen heen gebracht en wilt er het beste voor.

Ik denk dat het goed zou zijn om, als je het geduld op kan brengen, hem eerst eens een maandje terug op de wei te zetten. Lekker poetsen, wandelen, knuffelen en tutten, maar houdt dat zadel maar eens gewoon uit de buurt. Geef het paard de kans te herstellen van wat er dan ook gebeurd is. Zoek daarna iemand, die het liefst samen met jou, opnieuw begint met zadelmak maken. Vertel alles eerlijk, en zoek iemand met zeer veel geduld en ervaring. Ik denk dat als het paard in de omgang wel prettig is zoals je beschrijft, dat je er met zadelmak maken uiteindelijk ook wel doorkomt. Maar geef hem wat meer tijd, en doe het niet alleen.

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:16

Laat het eerst even nakijken. Voor de rest rustig aan opbouwen. Al hang je maar 1 minuut eraan. Zorg ervoor dat er iemand bij is en eventueel een ervaren iemand hierin. Succes!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:30

Ik ben het met de rest eens, om eerst de rug totaal na te laten kijken.
(osteopaat en foto's)

Wat ik me ook afvraag is in hoeverre het angst is.
eerst zal hij moeten leren om stil te blijven staan als je doet alsof je wilt hangen/opstappen, maar dus niet daadwerkelijk gaan hangen etc.
Hoe reageerd hij als je op en kratje ernaast gaat staan?
Ik ken paarden die dat als eerste maar eng vonden, dus heb ik ze eerst leren wennen aan het "geluid" (mijn stem) van boven. Ook kan hij dan wennen aan mijn lichaam, wat hij niet kan zien als ik "op" hem zou zitten, maar wat hij eigenlijk wel wil blijven zien. Als ze dat gewent zijn, dan is mijn ervaring dat het inrijden makkelijk is.

Natuurlijk heeft die van jou nu "iets" meegemaakt. Moeilijk om dan weer en keuze te maken - zelf doen maar onder begeleiding, weer wegbrengen of laten doen wanneer je er bij bent. Sterkte iig

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:50

tja... tis echt moeilijk.. hij raakt pas in paniek als hij mij niet meer kan zien.. kratje hebben we al geprobeerd jah.. gaat opzich wel goed maar zodra je hangt en hij stilstaat is het goed maar als jij dan gaat bewegen gaat het mis.. en als hij gaat lopen ook helemaal..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:44

paardfysio schreef:
Ik zou je ook aanraden om zijn rug eens na te laten kijken.
misschien zefs eerst een foto laten maken-->hij reageerd veel te heftig.

heel veel succes.

Helemaal mee eens.

Het is helemaal niet zo vreemd dat het met longeren goed ging. Ook het zadel opleggen zal (soms) nog wel gaan. Maar als er gewicht opkomt, wordt de rug van het paard eerst even holler. Waarschijnlijk ervaart ze daar toch ergens pijn van.

Ik zou haar zeker door een goede Fysiotherapeut / Ostheopaat laten nakijken. In de tussentijd zou ik haar rug gaan trainen: longeren met pessoa of dubbele longe en oefeningen vanaf de grond, zoals de rug naar boven brengen / bekken kantelen etc.

Succes!

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:57

jah maar lees eens wat k voor jou reactie heb gezegt.. ik kan gewoon gaan hangen he.. en dan zit er gewicht op.. maar zodra die gaat lopen.. dan wordt die helemaal gek.. maaar dn kan het nog wel ni de rug zitten weet k wel maartocg..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:12

Zoals gezegd, laat zijn rug eerst eens nakijken. Als hij pijn heeft is het logisch dat hij in paniek raakt.

Verder opletten om er op tijd weer af te gaan, als je steeds bij 10 sec hangen een nare reactie krijgt moet je dus stoppen bij 9 sec hangen.
Dus steeds even hangen en er weer af voordat hij vervelend wordt.
De eerste paar keren is het dus opzadelen, een paar seconden hangen en weer terug op stal. Dus meteen belonen door te stoppen. Zo kun je langzaam steeds een paar seconden langer hangen, laat iemand hem vasthouden en hem wat lekkers geven als hij braaf blijft staan.

Als dat helemaal goed gaat kun je hangen en een paar stappen lopen, echt met heel weinig tevreden zijn in het begin. Dus doet hij twee stappen zonder vervelend te zijn, meteen stoppen en belonen. Zo kun je steeds verder opbouwen.
Zolang je met weinig tevreden bent, op tijd stopt en uitbundig beloont zal hij steeds vertrouwder worden met iets op zijn rug.

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:10

dat hebben we ook al gedaan.. zijn we een maand mee bezig geweest.. maar er zit nu gewoon geen vooruitgang meer in

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:52

okej weer een stapje verder,, ik heb nu al 4 x op het paard gezeten ook al lekker gedraafd aan de longe. met opstappen is die superbraaf staat netjes stil echt geweldig. maar op geven moment dat staat die weer rechtop.. waardoor dat komt waarschijnlijk angst en niet goed te weten wat die moet doen.. maar we doen alles al zo voorzichtig en proberen hem het zo duidelijk te maken maar tocg komt hij steeds omhoog.. iemand tips?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:11

Vraag eens rond bij mensen in de buurt naar een goed adres voor het beleren van jonge paarden. Hoewel je het heel goed bedoelt zou ik 'm toch tijdelijk bij een ervaren vakkundige prof in training zetten. Het feit dat je twijfelt en raad vraagt op internet geeft naar mijn mening aan dat je te onzeker bent. (NIET rot bedoeld!!)Als je even rond zoekt vind je vast een paardvriendelijk adres.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:35

rug nakijken, maar ook als er niets concreet gevonden wordt, zou ik het heel rustig aan doen met hem...een paard dat steigert vertelt je iets...Hij heeft pijn, kan dit niet aan, vertrouwt de zaak niet helemaal ; wat dan ook...

je kan er intussen opzitten? doe dat dan gewoon een aantal keer spelender wijs en doe verder wat dingen met je paard terwijl je er naast staat. niet meteen willen draven ook omdat je er nu eenmaal op zit...

ook een jong paard nog eens terug weidevakantie geven is echt geen schande... sommige paarden zijn op 4 nu eenmaal nog niet klaar om gereden te worden. zet ze weer ff weg en daarna gaat het een stuk makkelijker...

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:37

hij reageert wel heel heftig .
ostepaat inderdaad niet zó'n slecht idee !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:37

heb je hem al na laten kijken door de va? Doe dat eerst, ga erheen en vertel wat het probleem is dan kan de va kijken waar het aan kan liggen.
Zolang je dat niet hebt gedaan heeft het ook geen zin om verder te proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:39

als alle medische oorzaken uitgesloten zijn, dan moet je het dier maar naar Gert van het HOf brengen.........

niet teveel lopen klootzakken, anders heb je dadelijk een 8 jarige die je nooit meer ruitermak krijgt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:41

kynshiri schreef:
rug nakijken, maar ook als er niets concreet gevonden wordt, zou ik het heel rustig aan doen met hem...een paard dat steigert vertelt je iets...Hij heeft pijn, kan dit niet aan, vertrouwt de zaak niet helemaal ; wat dan ook...

Ik ben het helemaal met je eens maar het kan ook zijn dat het naar, dominant gedrag is en hij dus niet wil werken. Als die situatie niet te lang voortduurt doordat er een doortastende maar correcte ruiter mee aan de gang gaat is het nog op te lossen. Als hij er elke keer mee wegkomt is het over een tijdje echt een hopeloze zaak.

Begrijp me goed; ook ik vind dat zijn lichamelijke en psychische conditie zeer zeker gecontroleerd moeten worden voordat er verdere stappen worden genomen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:43

Daarom, stoppen met klooien en na laten kijken, zeker weten dat het geen lichamelijke oorzaak heeft dan kun je hem een keer aanpakken. Of iemand anders laten komen die een keer erop gaat.