Drachtig paard rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Drachtig paard rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:25

sorry als dit toppic niet op de goede plaats staat

mijn merrie is hopelijk drachtig (ze wordt 2 juli gescand) maar nu vroeg ik me af tot wanneer je een drachtige merrie kunt rijden? En zijn er zowiezo dingen die je (qua rijden) niet moet doen met een drachtige merrie?

Qimm

Re: Drachtig paard rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:29

Ik meen dat je tot een maand of 5-6 gewoon kunt doen wat je altijd doet en daarna wat minderen (en uiteindelijk liever wel stoppen) met springen/rengalop
Merrie geeft zelf ook aan als je te veel vraagt voor haar conditie.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:31

maar is er echt een tijd dat je niet meer kunt rijden. Hoelang van te voren is dat meestal?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:32

meestal kun je tot het eind wel nog hobbelen, maar dat is dan niet echt rijden meer te nomen, maar dat is ook afhankelijk van de merrie. Ik hoor wel eens verhalen van mensen die op concour waren de ene dag ende andere dag was er een veulentje Clown

let wel op je zadel, dat zal op een gegeven moment waarschijnlijk niet meer passen(!)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:33

Oke, kan je daar wat aan doen? Gewoon zonder zadel wat rond stappen ofzo?
Heb je zelf welleens een drachtige merrie gereden? Tot welke maand reed je door?

Sacramenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:34

Kan in principe tot op de dag voor de geboorte, maarja het is maar net wat je merrie aankan. Ikzelf hou altijd een maand van te voren aan, de tijd ervoor doe ik het ook al rustig aan. En ongeveer een maand nadat het veulen geboren was begon ik weer met opbouwen.
Dingen die je niet moet doen: springen lijkt me niet echt bevorderlijk en verder ken je je paard waarschijnlijk goed genoeg om te voelen dat ze iets niet meer aankan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:35

Een vrinedin van mij die had vorige jaar 9en ook dit jaar trouwens) haar merrie laten dekken en de laatste periode reed ze zonder dazel rondjes. gewoon zodat ze niet helemaal stil kam te staan. Ik weet niet precies hoelang dat is geweest trouwens.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:35

Je kunt zolang doorrijden totdat ze zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Onze merrie is over een maand uitgeteld en mijn dochter heeft vandaag nog een concours met haar gereden. Ze was nog super voorwaarts en wilde graag lopen maar met het springen merkte we dat ze er niet meer zo ruim overheen ging als anders omdat haar buik nu echt begint te groeien en zwaar wordt. Springen doen we dus niet meer maar mijn dochter blijft haar wel nog rustig dressuurmatig rijden totdat ze aangeeft dat ze niet meer wil. Ik denk dat het voor een paard die normaal vaak gereden wordt het beter is dat je ze niet te vroeg en zomaar ineens stil zet. Gewoon het werk/rijden aanpassen aan wat ze aangeeft.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:36

toen we onze merrie vorig jaar insemineerde, was het advies om de eerste 14 dagen (en liefst zelfs tot aan de scan) rustig aan te doen. Niet al te inspannend, geen gekken dingen (denk aan wedstrijden)

Verder heb ik mijn merrie tot begin december gereden (3 mei gedekt) en toen kreeg ze vloeing.. Wss miskraam volgens veearts, dus toen zijn we gestopt met rijden.
Zijn gevarieerder voer gaan geven en gingen elke dag met haar wandelen. Hier knapte ze heel erg van op!

maar elke merrie is anders. Als je merrie aangeeft dat het te zwaar wordt zou ik stoppen. De groei van een veulen doet namelijk ook best een behoorlijke aanslag op je merrie.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:36

Let op je merrie.
Zij zal zelf aan geven wat ze wel en wat ze niet meer kan.

In principe kan je tot het eind toe rijden, enkelt de laatste periode gaat het om beweging geven.
Dus ga dan lekker naar buiten.

Ik deed alles met iris en sprong zelfs nog tijdens de dracht.
Ik moest helaas al 5 maanden voor de bevalling met alles staken, want ze kreeg een peesblessure.
maar ook toen hebben wij dagelijks gestapt, gestapt en nog eens gestapt, zodat wel de spieren sterk bleven.

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:25

in de begin periode van de dracht kun je nog bijna op het zelfde niveau doorgaan..
je merkt na een paar maanden wel wat aan haar.. iets sneller moe en sneller buiten adem
is eigenlijk een teken dat je het rustiger aan moet doen
meestal stapte ik de laatste weken/maanden zonder zadel nog wat rondjes..
heb er zelfs de dag voor de bevalling nog op gezeten..!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:30

op de ponyclub was er iemand en die vries was nog maar 4 maand drachtig maar die kon al niet meer rijden. Maar bij mij op stal was er iemand en die had niet door dat haar paard zwanger was (hengst was wel een keer uitgebroken maar niet door gehad dat die er ook op had gezeten) en die heeft door gereden tot 7 en een halfe maand ongeveer. toen kwam de vee arts voor enting en toen zei hij dat ze drachtig was.
dus kijk idd naar je merrie die zal het zal het zelf aangeven lijkt me. succes!!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:51

Meestal geeft een merrie zelf wel aan hoe lang je door kunt rijden.
Mijn merrie moet nog 5 weken tot de bevalling. Ze wordt nog dagelijks gereden of gelongeerd. Ik merk de laatste 2 weken dat ze het geen uur meer volhoudt, maar ze heeft verder nergens last van. Lengtebuiging wordt wat minder, maar verder kan ze nog alles.

De merrie die ik 3 jaar geleden had kon 2 maanden voor de bevalling al amper meer lopen, die had toen al zoveel uier dat ze haar achterbenen amper durfde te verzetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:14

Deze vraag is al vaker gesteld, gebruik de zoekfunctie eens? |
En ook in de kraamstal vind je genoeg informatie hierover.

queenie_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:57

De merrie geeft meestal zelf aan tot waar het kan en niet verder. Ik heb een tijdje op een andere manege op een merrie gereden (manegepony) die ook drachtig bleek te zijn. Toen ik er nog reed ging alles super, lekker voorwaarts, soms nog wel eens een bokje of een sprongetje..
En toen hoorde ik later dat de eigenaar van de manege haar tot het laatste nog steeds in de les liet lopen, pony trapte als je aan haar buik kwam enz.
Ik vond 't zo erg Boos!..

Maar als de merrie het toe laat kun je tot het einde erop zitten, rijden is het dan eigenlijk niet echt meer.. maar als ze zich daar goed bij voelt kan het best Lachen