Naslaan wanneer de ruiter eraf is gevallen *tips gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bastiaantje

Naslaan wanneer de ruiter eraf is gevallen *tips gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:38

Ik verzorg een manegepaardje, echt een schat in de omgang maar onder het zadel heeft hij nogal een dominant karakter. Hij loopt mee in de lessen en doet 9 van de 10 keer gewoon waar hij zin in heeft. Zolang je niet teveel van hem vraagt is er niks aan de hand. Wanneer hij geen zin heeft, of wanneer er iemand op zn rug zit die hem irriteert laat hij dat duidelijk merken. Het komt dus nog weleens voor dat er iemand van hem af valt. Nou is dat nog niet zo erg. Het probleem is alleen dat wanneer het hem gelukt is om die persoon van zn rug af te werken, dan slaat hij gericht na. Gelukkig is er tot nu toe nog nooit wat ernstigs gebeurd, maar je kan er op wachten dat het ooit goed fout gaat. Degene die op de manege over de paarden gaat weet dat natuurlijk ook. Gelukkig wil ze wel eerst uitzoeken waarom hij het doet en of je het misschien af kan leren.
Nu is mijn vraag aan jullie dus of er iemand is die hier ervaring mee heeft en of er misschien iets aan te doen is.
Ik verzorg hem nu een jaar en sinds een paar weken heeft hij mij geaccepteerd en wil hij voor me werken. Hij kan echt super lopen, het is een KWPN'er van Sambertino, en ik wil hem echt niet kwijt! Ik hoop echt dat er iemand is die ons kan helpen.

Mahitri

Re: Naslaan wanneer de ruiter eraf is gevallen *tips gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:51

Het lijkt mij een dominantie probleem. Hij heeft geen respect voor de ruiter op zijn rug. Meteen uit de manegelessen halen lijkt mij, want zo vraag je natuurlijk om ongelukken.
Hoe je dit kunt afleren? Ik heb daar geen concreet antwoord op, misschien door met freestyle de leidersrol weer terug te krijgen?
Dat zou misschien kunnen helpen.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:04

Bedankt voor je reactie! Ik denk zelf ook dat dat het probleem is. Ik denk ook dat dit paard meer geschikt is als prive-paard dan als manegepaard, want als je eenmaal van hem 'gewonnen' hebt is hij heel fijn te rijden. Maar goed, helaas ben ik niet in staat om hem te kopen, en aangezien ik hem niet kwijt wil, wil ik toch in ieder geval alles geprobeerd hebben.

Dat free-style idee is misschien een optie. Ik denk alleen dat dat beter werkt als het een privepaard zou zijn. Het is nogal een slim paard, dus waarschijnlijk heeft hij binnen no-time in de lessen toch weer door dat hij de baas is....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:17

Daar ben ik ook bang voor. En je geeft zelf ook al aan dat hij als 'privé' paard wel heen fijn te rijden is op het moment dat hij geaccepteerd heeft dat jij de baas bent.
Jammer dat zo'n paard dan een manegepaard is, vooral omdat hij op deze manier een slechte naam krijgt die hij eigenlijk niet verdiend heeft.
Ik hoop voor je dat er iemand is die een oplossing voor je heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:19

Dominantie .. Dat is echt lastig, al helemaal met een manegepaard.
Ook ik zou em uit de lessen halen, dit is gewoon gevaarlijk.
@ Mahitri ; ben het daar volledig mee eens !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:14

Uit de lessen halen, of er alleen gevorderde ruiters opzetten die een bok uit kunnen zitten. Maar zo doorgaan is vragen om brokken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:17

zo'n paard hoort idd niet in de les... Lespaarden hoeven echt geen doetjes te zijn, maar dit is weer het andere uiterste

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:00

Het is niet fijn om van een paard te vallen dat je naslaat.
Heb zo een trap tegen m'n oor gekregen.

Paard was op proef in de manege, en is nooit gekocht Knipoog.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:07

De kleinde ab pony van mijn zusje heeft dit ook een tijd gedaan. We hadden hem zelf gefokt en ingereden, dus een probleem verleden had hij niet.
Hij heeft haar meerdere keren in haar buik geschop en een keer een deuk in haar helm.
Toen hebben mijn ouders gesteld dat ik (was toen 13 en voor zo'n kleine pony echt wel zwaar) met insrtuctie er bij 3 weken voor hem had om het te verbeteren en anders zou hij naar de slacht omdat met verkopen, je iemand anders met zijn problemen op zou schepen.

Ik heb hem 3 weken bijna elke dag gereden. Met 2 zwepen, links en rechts zodat ik niet van hand hoefde te wisselen. Elke verkeerde stap werd afgestrafd, goede stappen werden met mondeling belonen en over zijn hals wrijven beloond.
Na 3 kwartier les in flink zware bak, was hij helemaal moe.
Dan ging mijn zusje er een rondje op. Flikte hij dan iets, ging ik er weer op tot hij er anders over dacht, was hij braaf, dan hield dat na 1 rondje op, zusje er af, pony flink beloond en morgen weer...

Hij is altijd een klein boefje gebleven en ruitertjes zijn er geregeld afgevlogen, maar hij heeft nooit meer na getrapt.
Hij is nu 17, we hebben hem nog altijd en nu hij wat volwassener wordt, is hij iets minder boefje...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

Paard lijkt me niet geschikt als manege paard. Niet elk paard is geschikt voor het manegewerk.
En inderdaad om ongelukken te voorkomen zou ik hem voorlopig niet inzetten in de manegelessen.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:18

Bedankt voor jullie reactie's!

Dat het gevaarlijk is daar ben ik me zeker van bewust en ik wil ook echt niet mee maken dat er echt wat gebeurd. Misschien is uit de les halen ook wel de beste oplossing, maar ik wil voor mezelf gewoon eerst zeker zijn dat er echt geen andere oplossing is om hem van dit gedrag af te helpen. Ik hoop gewoon dat er iemand met dé tip komt.