Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:36

Sommigen rijden lekker en succesvol rond in het Z met hun trensje, en helaas zie je genoeg mensen met een st-tr rondcrossen die er niet mee om weten te gaan. Koe Ik vind het rijden met st-tr niet slecht of verkeerd, mits met beleid uiteraard. Het ene paard is nu eenmaal het andere niet, en kan me voorstellen dat het met bepaalde dingen prettig/nuttig kan zijn om met stang en trens te rijden.
Wanneer vinden jullie dat iemand eraan toe is om deze optoming (uiteraard altijd op een correcte manier) te gaan rijden? Eerst maar eens met je trensje in het Z bewijzen dat je 'het waard' bent? Of als je richting het Z gaat af en toe meenemen in de training om te kijken hoe het loopt en of het in je voordeel is?

(dit is puur hypothetisch trouwens, ik heb geen plannen om zo'n ijzerwinkel in m'n paard te gaan hangen, zal ik haar voorlopig nog maar niet aandoen Vork )

Waikiki

Re: Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:23

wanneer we er aan toe zijn Lachen We zijn net in de L2 gestart, dus de Z duurt nog even. Ik zie het tegen die tijd wel, loopt hij fijn op een trensje dan blijft dat trensje er nog even inhangen Ja

Ik sprak laatst een jury en die vertelde mij dat als er een aantal ruiters volgende week Z mochten starten, dat minstens 70% daarvan gelijk met een S&T de ring in kwam...

Ik zie de stang als hulpmiddel, net zoals de spoor. Helaas wordt het te veel op de verkeerde manier gebruikt.
ik vind het persoonlijk veel knapper als je je paard keurig een Z proef kan laten lopen dan op een S&T, maar dat is ieder zijn eigen mening Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:58

Als je een paard goed rijdt,heb je het maar zelden nodig.Het word pas nodig als je hoger dan de Z rijd,en dan alleen om oefeningen nog iets scherper te rijden en meer af te werken.Van mij mogen ze de S&T afschaffen tot de ZZ-licht.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:00

daar ben ik het niet mee eens afschaffen tot de ZZ-licht Lachen simpelweg omdat er mensen zijn die de S&T op een goede manier gebruiken, maar de stang er net bijpakken op het juiste moment. en die kunnen dan de oefeningen nog beter en scherper rijden, wat anders misschien moeilijk voor hun was geweest...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:52

Vind in principe ook dat gewoon op een trensje een Z-proef zou moeten kunnen rijden, maar stang-en-trens kan helpen om de oefeningen beter en scherper te rijden, mits goed gebruikt heb ik er dan niets tegen. Ik zou als je paard het aankan tijdens de training af en toe eens kijken hoe het paard erop reageert als je zo bezig bent in de M1, M2. Maar voordat je ermee op wedstrijd gaat zou ik eerst gewoon een keer een Z-proef op trens rijden...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:55

In mijn ogen moet de s&t geen hulpmiddel worden, maar slechts een middel om te perfectioneren. m.a.w. Ik denk dat je er aan toe bent, als je hem niet nodig hebt Knipoog Je moet alle oefeningen beheersen en goed uit kunnen rijden zonder stang. Dán pas ben je klaar voor s&t.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:46

Ik ben met mijn vorige paard begonnen met af en toe stang en trens erin te hangen tijdens het lessen toen ik dik M reed en bezig was met klaarmaken voor het M2, dit op advies van mijn instructeur toen. De aanleuning was prima op trens, maar ik wilde ruim de tijd hebben om zelf te leren rijden met stang en trens en mijn paard de gelegenheid te geven om te wennen aan die hele ijzerwinkel in zijn mond. Ik vond dat hij van het trainen op stang en trens NOG fijner werd. Naar die aanleuning van toen zou ik bij een volgend paard eerst weer terug willen komen gewoon op trens, ik weet nu hoe het kan voelen. Van starten met stang en trens is het nooit meer gekomen want mijn paard is verkocht.
Ook met mijn toekomstige Z-paard neem ik weer ruim de tijd om te oefenen want ik vind het echt nog niet simpel om heel bewust met die twee teugels in te kunnen werken. Ik vind het wel heel belangrijk om het paard eerst op een trensje voor elkaar te hebben. Stang en trens moet geen lapmiddel worden voor een slechte aanleuning.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:57

ik rijd mijn paard in het m2
en denk er nog niet aan om met s&t te rijden
ik wil eerst de punten voor het Z hebben voordat ik het ga proberen enz.

zelf rijd ik op mijn werk een paard met S&T, daar leer ik er mee rijden zeg maar

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:24

Ik ben begonnen met stang en trens toen ik mijn punten voor de Z binnen had....

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:32

als je er aan toe bent wel Knipoog
anders vind ik het zielig Boos!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:42

Mijn mening voor het gebruiken van een stan en trens is dezelfde mening die ik heb voor het gebruik van sporen. Het is een verfijning van het rijden. Op het moment dat je in de Z zit heb je bepaalde oefeningen die met een stang en trens voor het oog netter oogt. Dit houdt niet in dat iedereen er gelijk mee mag en kan rijden. Er zijn genoeg ruiters die wel een stang en trens gebruiken maar dan volledig op de stang rijden en trekken. Voor die ruiters zou eigenlijk het gebruik van stang en trens afgeschaft moeten worden. Ik rijd zelf nu ZZ-L en ben in de Z1 wel al begonnen met stang en trens maar dit omdat wij samen er aan toe waren en ik ook veel ondersteuning heb gehad met me trainer. Nog steeds gebruik ik de stang en trens alleen op me wedstrijd en in de training rij ik nog steeds alleen maar met trens en zonder sporen. Dit zodat ik op de wedstrijd wat achter de hand heb.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:43

Ik zou zelf eerst met een gwoon trensje blijven rijden... ook in de z nog... < zolang het makkelijk gaat.. in de Z gelijk met een s&t gaan rijden terwijl het ook nog wel met een gwoon trensje kan vind ik een beetje overdreven... maar ieder zijn eigen keus...

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:52

Ik vind het een taak van de jury om scherp te zijn op verkeerd stanggebruik. Als er inderdaad zo veel mensen in het Z niet goed kunnen omgaan met S&T (geen idee of het zo is, heb ik te weinig verstand van) is het aan de jury hier scherper op te zijn. Zo kun je ook het kaf van het koren scheiden, lijkt me...

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:59

Consort schreef:
Ik vind het een taak van de jury om scherp te zijn op verkeerd stanggebruik. Als er inderdaad zo veel mensen in het Z niet goed kunnen omgaan met S&T (geen idee of het zo is, heb ik te weinig verstand van) is het aan de jury hier scherper op te zijn. Zo kun je ook het kaf van het koren scheiden, lijkt me...

nou krijgen deze mensen het ook wel gelijk te horen van de jury hoor gelukkig maar.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:04

Nog even ter aanvulling: Misschien moeten jury's in het M2 zich er meer van bewust zijn zijn, dat ze met een een winstpunt ook de S&T wat dichterbij brengen... Iets strenger kijken naar de stille hand, onafhankelijke zit, aanleuning, enz, enz...
Maar nogmaals, ik heb er te weinig verstand van en de beste stuurlui staan altijd aan de wal (zoals hier vaak jonge onervaren meisjes die Z-ruiters becommentarieren...). Ik zeg maar zo; ik zeg maar niks, hahaha! Bloos

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:06

Consort schreef:
zoals hier vaak jonge onervaren meisjes die Z-ruiters becommentarieren...

hier hoor je heel veel van ja en denken ook vaak dat ze het weten op de uitzonderingen na natuurlijk. Er zijn genoeg uitzonderingen en ook zijn er genoeg volwassenen die zo denken hoor

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:07

mauss schreef:
Consort schreef:

nou krijgen deze mensen het ook wel gelijk te horen van de jury hoor gelukkig maar.

Ja, maar ik bedoel dus te zeggen , dat die mensen dus eigenlijk nog niet in het Z thuishoren...

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:08

Eej we kletsen een beetje achter elkaar aan, haha! Maar volgens mij zijn we het wel eens, hihi!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:09

Consort schreef:
Ja, maar ik bedoel dus te zeggen , dat die mensen dus eigenlijk nog niet in het Z thuishoren...

helemaal mee eens

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:36

Eén van onze paarden is thuis Z-klaar en aantal hogere oefeningen.
Als wij hem rijden, rijden wij gewoon met een dubbelgebroken trensje!
Hij loopt er super fijn op en netjes opgericht. Straks ga ik hem uitbrengen
en ik zou gewoon op wedstrijden met trensje blijven rijden, ook als ik bijv. Z mag starten.
Zolang het goed gaat en je er prefect mee kunt rijden, kan het mooi op een trensje!
Heel af en toe zie je nog wel eens iemand in de Z netjes en prefect met een trensje rijden.
Dat vind ik mooi om te zien!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:40

als je met een trensje tussen de stang en trens rijd geeft het wel meer waardering ineens he

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:46

ja idd Lachen
Vind het mooi om te zien. Sommige ruiters wat je soms wel eens ziet, kunnen niet omgaan met de S&T, bijv. verkeerd stanggebruik, zoals Consort als schreef. Ben ik ook mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:50

Om voor mezelf te praten
Ik ben er in de les mee begonnen toen ik Z startgerechtigt was
Maar ik ben niet meteen over gegaan, heb eerst nog meer punten in de M2 gereden

Ik vond voor mij Kawa het ideale paard om het te leren.
Hij heeft een gevoelig mondje en als ik teveel in kom, ook met een trensje, liet hij me duidelijk weten dat hij er niet van gediend was.
Juist dat niet alles pikken vond ik zijn ideale eigenschap om het bij hem te leren.

Buiten de les om reed ik op trens, in de les op S&T om het zeker goed te doen.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:53

netjes en succes ermee he

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:59

Ik zie niet in waarom je een paard, als ie fijn in de mond is, met S&T moet gaan rijden.
Ik probeer het eerst zo, die ijzerwinkel kan altijd nog!
(lijkt me wel behoorlijk wennen trouwens)

maar valt me in mijn omgeving ook op, dat iedereen er zo'n beetje automatisch vanuit gaat dat je met S&T gaat.
Zo van..heb je hoedje én S&T al gekocht?

Ik houd het liever nog even simpel.

Wanneer je er dus mee zou gaan mogen rijden..
hmm..als je 'alles' ook op trens beheerst. (aanleuning, oefeningen, stille hand enz)..
En voorzichtig bent met S&T gebruik.