Na 3 jaar is het eindelijk zover, eowyn onder het zadel deel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Na 3 jaar is het eindelijk zover, eowyn onder het zadel deel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 12:56

gezien het vorige topic gesloten werd omdat er 3 foto's teveel op stonden, open ik hierbij toch weer opnieuw deze topic.

Vorige week is Irma dus voor het eerst op Eowyn gestapt.
Na 3 jaar wachten was dus eindelijk de dag daar.

Ze is dus op 1 april 2007 vanuit texel terug gekomen. we hebben haar eerst een week of 2 lekker laten wennen, maar dat had ze eigenlijk niet nodig. Ze voelde zich al snel thuis hier op stal.
We zijn toen begonnen met free-style en vervolgens longeren zonder zadel en later met zadel.
Nou en vorige week woensdag was dus de grote dag!!

Eerst nog even aan de longe:

Afbeelding
Afbeelding

toen langzaam aan erop gestapt, eerst alles rustig betasten en vertrouwen geven.
beloond met een paar brokjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de eerste stapjes met iemand op haar rug:

Afbeelding

dan toch ook nog draven, dat ging prima, maar sturen was nog wel wat moeilijker Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou dit wilde ik toch even met jullie delen.
Ik ben zo trots op haar en dat ze het ook zo knap en braaf oppakt!! Pling

Mistie

Re: Na 3 jaar is het eindelijk zover, eowyn onder het zadel deel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:00

Dus de eerste keer als er iemand op haar rug zit, ga je gelijk al draven en galoperen?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:04

Mistie schreef:
Dus de eerste keer als er iemand op haar rug zit, ga je gelijk al draven en galoperen?

Dat dacht ik ook gelijk?
Zo je het niet wat rustiger aandoen?
jij kent je paard natuurlijk het best, maar dat lijkt me toch het logischise Lachen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:05

wat moet je dan doen?
Wachten tot ze omhoog komt en je eraf gooit.
Verward

en trouwens ze begint zelf met draven hoor, maar goed ga me niet verdedigen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:06

Dat moet ze toch zelf weten. Als het paard het zo goed opakt, dan an het blijkbaar wel. Ze weet zelf wat het beste is voor haar paard!

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:07

Het galoperen kan misschien zijn omdat het paard dit zelf deed, maar ik vrees wel te zien dat je aanspoort. Tegelijkertijd vind ik je hand veel te streng als je dan wilt dat ze galopeert.
Vanuit de foto's lijkt het dat je wel veel stappen tegelijkertijd neemt *hoewel jij dat wel beter zal weten dan wij van enkel de foto's*
Het is wel een mooi paardje!

OP

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:08

jessol: zoals je kan lezen zijn we al iets langer bezig met haar.
Ze begint zelf met draven, moeten we haar dan gaan tegen houden, dan heb ik straks een lekker probleem, staat ze om ieder wissewasje stil. Op voorwaarts inrijden. We gebruiken geen geweld endergelijke. En idd eowyn ken ik het beste, ze vind het leuk en wil ook zelf draven.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:09

Ja tuurlijk, ik maak er geen probleem van, en natuurlijk ken jij je paard het, wat ik al vermeldde.
Als ze het vanzelf doet, zie ik ook geen probleem Ja

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:10

OP: wij hebben haar zeker niet aangespoort om te galoperen. Dat deed ze enkelt zelf.
We willen nog niet dat ze gallopeert onder het zadel. Als ze het zelf doet, dan laten we het toe, maar anders even niet.

*effe voor de goeie orde, ik ben het niet, die op het zadel zit hoor Knipoog *
Maar geloof mij, het gaat er echt heel vriendelijk aan toe, want dat is voor mij een vereiste.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:11

Jessol schreef:
Ja tuurlijk, ik maak er geen probleem van, en natuurlijk ken jij je paard het, wat ik al vermeldde.
Als ze het vanzelf doet, zie ik ook geen probleem Ja

ok. Knipoog
Maar ik wilde het toch even uitleggen. Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:11

Mijn ex-schoonzusje had een Toro, Whispering Spirit.
Deze is ingereden door Irma, en daarna verkocht aan xxjamiexx hier op bokt.

Irma zelf ken ik al heel lang. Toen ik een jaar of 4, 5 was had mijn zus een verzorgpony hier in Schiedam. Irma stond met haar paard Elan destijds bij dezelfde pensionstal. Ze heeft m'n zus van de weg schoven toen het glad was, zo de sloot op (bevroren) Knipoog Ze heeft me vorig jaar naar de L1 (met winst) geholpen met mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:12

Leuk paard! hoe groot is hij/zij?
Over het wel niet stappen, ik vind persoonlijk dat draven het beste is, dan is het paard bezig, als het stap heeft het meer tijd/ruimte om na te denken wat voor dingen hij kan uitproberen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:12

eowyn04 schreef:
OP: wij hebben haar zeker niet aangespoort om te galoperen. Dat deed ze enkelt zelf.
We willen nog niet dat ze gallopeert onder het zadel. Als ze het zelf doet, dan laten we het toe, maar anders even niet.

*effe voor de goeie orde, ik ben het niet, die op het zadel zit hoor Knipoog *
Maar geloof mij, het gaat er echt heel vriendelijk aan toe, want dat is voor mij een vereiste.

Oké dat is wat we willen horen Knipoog
Sorry voor m'n reactie eerst, maar zonder de uitleg erbij, zag het er nog wat vroeg uit enzo, maar als ze dit zelf doet enzo, en dan nog, achter je bureau kun je iemand niet beoordelen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:13

eowyn04 schreef:

Ok, jij hebt het in levende lijven gezien, wij zien het enkel van momentopnames ... Jij weet dus beter hoe het er echt uitzag en hoe het paard reageerde enzo. Goed dat je enkel het beste wilt voor je paard!
Veel plezier nog met haar.

OP
Laatst bijgewerkt door Orange_peach op 17-06-07 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:17

ik zie het probleem niet van gelijk draven, zolang je het paard niet als een idioot vooruit gaat slaan en er ook geen uur op gaat zitten etc.

Ziet er goed uit vind ik.

nog ff vraagje...is dat een dressuur zadel? zo ja, waarom een dressuur zadel en geen bit? geen kritiek hoor vraag me alleen af waarom.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:18

ik vind het een beetje raar, maar dat zal wel aan mij liggen
ik heb zelf ook me paard ingereden is top gegaan en nooit problemen gehad heeft nog nooit gesteigerd ( behalve op comando), bokken heeft ie wel is gedaan.

maar ik ben begonnen met longeren dat hij daar de comando's goed beheerste zowel de stap als de draf en galop.
dan met zadel longeren en dan erop, als je er voor het eerst opzit gaat er eerst iemand naast je lopen en dan aan de longe.
als jij de baas bent over je paard ( daarmee bedoel ik degen die longeers) blijft het paard gewoon stappen want dat heb je geleerd.
degene die erop zit doet helemaal NIKS.
pas later als het paard je op zijn rug heeft geaccepteerd kan je wat met je been proberen en je stem ( want daar luisterd hij alleen nog maar op)/

nou en zo ga je verder.
als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet verstandig om meteen los te gaan rijden als je er voor het eerst opzit.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:18

0ojannekeo0 schreef:
Leuk paard! hoe groot is hij/zij?
Over het wel niet stappen, ik vind persoonlijk dat draven het beste is, dan is het paard bezig, als het stap heeft het meer tijd/ruimte om na te denken wat voor dingen hij kan uitproberen.

ze is nu ong 1.65. Dus ze zal zeker nog wel wat groeien. Zowel in de breedte als in de hoogte.
Ze komt van een groninger en gelderse moeder, dus stevig x stevig is dubbel stevig Haha!

Liesje:
Whisper ken ik inderdaad. Die heeft bij ons op stal gestaan.
Lijkt precies op eowyn, behoudens dan dat hij er wat onder heeft bungelen en eowyn niet.
Maar precies dezelfde oogopslag.
Wat leuk zeg. Klein wereldje.
Ik sta dus nu met mijn beide merries bij irma op stal.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:11

Wat een leuk paardje, en fijn dat ze het zo braaf oppakt.

Ik heb echter ook wat te zeuren Knipoog: is het niet handiger om een stukje van de bak af te zetten met longeren? Want aan de tweede foto te zien snapt ze nog niet helemaal dat ze rond moet gaan.. En ik zou zelf ook eerst de longeerlijn eraan houden als ik er voor het eerst op zou stappen, al is het alleen al voor je eigen veiligheid.

spirith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:22

eindelijk foto's van eowyn, we hebben er lang op moeten wachten, het ziet er goed uit hoor ga zo door zou ik zeggen, enne nou niet meer zo lang wachten met plaatsen van nieuwe foto's.

evabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:25

ik vind het persoonlijk ook redeljik snel...ik heb zoiets met me eigen paardje dat als ie het goed doet in stap ik eerst stop..die keer daarna draven als ie het goed doet stop ik en belonen natuurlijk en zo ga ik in stappen verder.
maar voor de rest, als ze het goed oppakt ja dan heb ik zoiets van ga maar gwoon door het is jou paard natuurlijk he:) maar ik zou het anders gedaan hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:36

Zoals ik in het andere topic ook al had gezegd ziet het er allemaal lekker vorlijk uit Wijs besluit van het halster en ik zie het probleem niet van draven en galoperen.

Wij gingen ook altijd gelijk stappen en als dat leuk ging een rondje draven. 9 van de 10 keer gaan ze vanzelf wel in galop.

Aan het orenspel van dit paard te zien is hij heel vriendelijk en zie je het kwartje vallen. Leuk gedaan hoor. Ik zie hier geen problemen in

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:57

Daar is ze dan eindelijk!! ik vind der echt PAARD worden miran Lachen

Vind het er goed uitzien hoor... komt vast helemaal goed met haar.. nog ff en dan er zelf op hea Lachen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:25

Laulau1986 schreef:
ik zie het probleem niet van gelijk draven, zolang je het paard niet als een idioot vooruit gaat slaan en er ook geen uur op gaat zitten etc.

Ziet er goed uit vind ik.

nog ff vraagje...is dat een dressuur zadel? zo ja, waarom een dressuur zadel en geen bit? geen kritiek hoor vraag me alleen af waarom.

jep is een dressuurzadel.
Omdat een bit toch anders is in de mond als je erop zit, hoe zacht je ook bent.
En om paniek te voorkomen gaan we eerst bitloos. Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:27

gipsyboy schreef:
ik vind het een beetje raar, maar dat zal wel aan mij liggen
ik heb zelf ook me paard ingereden is top gegaan en nooit problemen gehad heeft nog nooit gesteigerd ( behalve op comando), bokken heeft ie wel is gedaan.

maar ik ben begonnen met longeren dat hij daar de comando's goed beheerste zowel de stap als de draf en galop.
dan met zadel longeren en dan erop, als je er voor het eerst opzit gaat er eerst iemand naast je lopen en dan aan de longe.
als jij de baas bent over je paard ( daarmee bedoel ik degen die longeers) blijft het paard gewoon stappen want dat heb je geleerd.
degene die erop zit doet helemaal NIKS.
pas later als het paard je op zijn rug heeft geaccepteerd kan je wat met je been proberen en je stem ( want daar luisterd hij alleen nog maar op)/

nou en zo ga je verder.
als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet verstandig om meteen los te gaan rijden als je er voor het eerst opzit.

Eowyn reageert super op stemhulpen.
Zoals je al kan lezen zijn wij eerst begonnen met free-style en vervolgens longeren.
Ik hoef enkelt draf/stap/galop te zeggen en dan gaat ze al.

Wij zitten niet aan de longe, omdat irma dit veiliger vind. Zij heeft dus een nare ervaring gehad aan de longe, waardoor zij in het ziekenhuis terecht is gekomen. dit vind zij veiliger en het gaat tot nu toe altijd goed, ook gezien Marc erbij is om haar te helpen.

Maar iedere het zijne over het zadelmak maken. Eowyn reageert hier super op.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Hé wat Leuk Eowyn onder het zadel!
Wanneer kom je weer eens in ons 30 plus topic?