Mijn paardje loopt enkel over de schouder weg wanneer ik wil aanspringen in de linnkergalop om zo de galop te ontwijken. (Op de rechterhand springt hij mooi aan.) Ik houdt mijn buitenteugel mooi kort en geef goed druk van mijn buitenbeen maar dit houdt hem niet tegen. Wanneer ik mijn zweepje in de buitenhand neem dan loopt hij niet meer over de schouder weg en valt zelfs beetje naar binnen maar dat valt nog mee. Het lukt dus zo me dat zweepje maar ik zou ook graag weten wat ik verkeerd doe, of met doen om hem dit af te leren. Want nu is het gewoon het zweepje dat het probleem op lost maar ik wil het zelf ook kunnen. Aan de longe probeert hij dit ook een beetje maar daar valt het nog mee en springt hij wel aan in galop. Mijn paardje was nooit gemakkelijk om te galloperen ( draversbloed). maar op de ander hand gaat het zo goed! alvast bedankt voor tips !
Probeer je buitenheup naar het binnenoor van je paard te draaien in de bochten, zo begrens je de schouder meer dan als je enkel met de buitenteugel werkt. Je buitenbeen is om de achterhand te begrenzen. Om het makkelijker voor jezelf te maken (je paard heeft er duidelijk moeite mee en zal je waarschijnlijk niet/nauwelijks toestaan je heup te draaien) kun je het besten met je binnenzitbeenknobbel naast het zadel gaan zitten, dus meer aan de binnenkant met je gewicht. Op die manier duw je het paard met je zit tegen je buitenteugel en buitenbeen aan en wordt de begrenzing voor je paard wat duidelijker. Na een tijdje zal je paard soepeler worden en meer aan de hulpen waardoor je niet meer met zoveel gewicht aan de binnenkant hoeft te rijden. Let wel op dat je je schouder boven je heupen blijft plaatsen en dat je niet enkel met je schouders naar binnen gaat hangen!
Mijn paard heeft dit probleem op de rechterhand. Ik moet juist binnenstelling pakken, maar op het moment dat ik aanspring moet ik de teugels iets toestaan zodat het paard ruimte krijgt om aan te springen en door de binnenstelling zou hij makkelijker aan moeten springen. Je kunt het het makkelijkst oefenen als je op een volte zit en dan de volte steeds kleiner maken en weer groter en dan aanspringen. Als je paard naar binnen valt stuur je hem weer een klein beetje naar buiten en zet je opnieuw de binnenstelling in.