Hoe oud om te beginnen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Hoe oud om te beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:57

Hoi,
Ik heb een 4 jarige haflingerruin (1mei)
En we zijn lekker bezig met dressuren, maar ik vind het soms echt een sleur worden, en dat merk ik ook aan Woest, hij heeft op sommige momenten echt geen zin in dat rondgehobbeld ...

Toen hij nog niet mak was en twee jaar en 8maand was zijn we begonnen met vrijheidsdressuur, maar ook dat is een sleur als je altijd hetzelfde moet doen (of natuurlijk zoeken naar nieuwe kunstjes).

Maar ik zou graag wat met hem springen (en daarmee bedoel ik een hindernis niet hoger dan 40 cm als hij wat getraint is want ik ben zelf geen hoogvlieger... heb ik geen lef voor)

Het is de bedoeling om hem eens 1x in de maand of om de twee maanden wat te laten springen (eerst aan de longe tot hij het idee snapt om geen brokke te krijgen).

Maar ik wil er niet aan beginnen als dit niet goed is voor hem!!!

courage

Re: Hoe oud om te beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:16

Ons paarden worden op 4jaar al uitgebracht op wedstrijd (springen en dressuur). Dus als je vindt dat je je paard genoeg onder controle hebt, kan je zeker al beginnen springen. En zoals je zegt, het is soms gewoon een leuke afwisseling voor je paard. Ik begin het bij mijn paard ook te merken dat hij het soms saai begint te vinden, telkens opnieuw dressuur.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:26

ik weet het zo net nog niet
ik ben meer een voorstander van lekker rustig aan totdat hij wat meer uitgegroeid is
sommige beginnen echt veel te vroeg
maar dat is mijn mening natuurlijk Knipoog

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:37

ik denk dat 1x in de maand of om de twee maanden wat te laten springen geen ramp is , je geeft zelf al aan dat het niet heel hoog hoeft , maar wel eerst oefenen idd , beetje opbouwen ,

lianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:03

ik vind ook dat je al wel kunt beginnen, je geeft zelf aan dat
het dressuur een sleur word en dat je wat afwisseling wilt, misschien is
het juist daarom wel goed dat je af en toe wat anders gaat doen.
en die kleine hindernissen dat jij wilt springen kunnen heus geen kwaad,
maar wel opbouwen inderdaad!
het komt vast wel goed zo te horen! Lachen

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:09

Met mijn inmiddels 4-jarige heb ik al één maal ohz mee gesprongen (ook niet hoger dan 40 cm ofzo) maar los heb ik hem al wel hoger (ook niet té 80 zal ong. het hoogste zijn geweest ooit) en aan de longe laat ik hem ook af en toe een sprongetje maken zodat hij het principe snapt want je ziet wel dat hij er in het begin niet bij oplet dus moet je zelf goed opletten dat hij wel beschermt is en geen brokken kan maken.
Maar volgens mij mag je af en toe wel een sprongetje maken, ik wacht ook nog even voor ik er echt mee ga springen.
Succes iig!

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:32

mijn instructrice zegt dat je als ze 3 4 jaar zijn kunt gaan beginnen maar inderdaad niet hoog

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:45

dit vond ik op de site van paard- natuurlijk

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:06

Een pony sprong op zijn 4e al wedstrijden, en een lól dat ze er in heeft. Thuis misschien een keer in de maand springen, en dan eens in de 2 maanden op wedstrijd.
Als je rustig begint, niet overvraagt kunnen ze zeker vanaf 4 al wel beginnen met springen Ja.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:35

loveseben schreef:

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

sorry, was van de site van j v/d poel Bloos

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 08:39

Ja het is echt de bedoeling om af en toe eens te springen, want wil nog niet overdoen, dan gaat de lol er nog sneller vanaf. Eerst aan de longe laten springen, en de volgende kere ofzo erop, maar hij moet eerst echt "springen" want ik ken er die lopen gewoon door de hindernis (of het hun wat uitmaakt als die balken tegen de benen aankletsen) en ik wil niet dat Woest dan pijn krijgt ect...

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:56

Een vriendin is me haar B-pony (carriejjjj) op zijn derde begonnen. Dat gaat prima, nooit problemen mee!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:52

Ik heb met Nemo in deze 4 maanden nu ook 2 keer een sprongetje ohz gemaakt en 1 keer aan de hand
Hij moet nog een beetje balans vinden maar hij heeft er wel lol in.
Ik denk wel dat het zo heel af en toe kan.. Maar niet te vaak als ze nog zo jong zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:58

Ik zou het af en toe doen, nog niet te vaak.
Gewoon afentoe een laag sprongetje, zodat hij er zelf ook nog plezier in heeft, en er nog niet hard voor hoeft te werken.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:26

begin gewoon met balkjes stappen en later draven, zowel onder de man als aan de longe. Gaat dat goed en heeft hij er lol in kan je best sprongetjes maken hoor, tot zo'n 40/50 cm is voor een vier-jarige geen probleem oom zelf te springen (los / longe) met de ruiter erop dat ligt net aan het paard.
ik zou gewoon rustig opbouwen en kijken wat jullie samen denken wat goed is. vaak voel je zelf ook wel aan of jullie er klaar voor zijn.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:20

Het kan wel, als je gewoon rustig aan doet Lachen
En als hij uitgegroeid is dat je dan pas een beetje de hoogte ingaat.
Dan heb je minder kans dat je de spieren overbelast Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:58

Je zou ook een stukje werk aan de hand kunnen meenemen, weer eens wat anders maar toch goed voor je paard. Ook kun je creatief zijn met balkjes en een doolhof maken, drafbalkjes, waaier maken van balkjes, een l (zowel vooruit als achteruit doorheen) en je kan ook eens buitenritje of wandelen mit mogelijk, schriktraining (over zijltje etc) en idd zo af en toe een sprongetje, maar idd niet te hoog ivm nog groeien.

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:58

Wij beginnen meestal rond de 5 jaar of zo omdat het beter is voor de gewrichten Lachen

Daphne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:23

Ligt er aan hoe goed je kan rijden. Zowieso moet je eerst de basis onder de knie hebben.+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:55

Mijn paard (4) heeft nu al een jaar regelmatig los gesprongen en balkjes gelopen. Los springen tot ongeveer een meter 20, maar vooral veel verschillende soorten lage hindernisjes en veel geknutseld met afstanden om handigheid en durf te krijgen in het parcours. Nu nog onder het zadel Knipoog

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:05

loveseben schreef:

Ik heb mijn pony ook pas met zijn 6e jaar in gereden (6 jaar en 2 maanden om precies te zijn Haha! ) Gewoon omdat ik er zeker van wilde zijn dat hij volgroeid was en sterk genoeg. Hij is nu 8 jaar oud, en ik ben sinds een jaar met hem aan het springen (puur voor de afwisseling). de reden dat ik dat niet vanaf het begin heb gedaan is dat hij nog wat onwennig aanvoelde. Verder vind ik het je eigen keuze op welke leeftijd je je paard in gaat rijden en met hem gaat springen, maar ik heb er goede ervaringen mee om hem zo laat ingereden te hebben. Springen doen we nu ook alleen voor de afwisseling. Ik denk dat het ook per pony verschilt. Als jij voeld dat je pony stabiel genoeg is en zelfvertrouwen genoeg heeft kan je best rustig aan beginnen vind ik Lachen
Succes ermee!

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:52

hoihoi,
Je hoeft toch niet meteen te gaan springen? waarom begin je niet fijn met wat balkjes lopen etc? grondwerk is goed voor het paard en goed voor de broodnodige afwisseling! als je wat getraind bent met de balkjes kan je bijvoorbeeld over gaan naar cavalleti's en van daaruit een hindernisje.
Heel veel plezier en succes!

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:56

Als jij gewoon normaal dressuur kan rijden.
En de bassis dingen gewoon goed onder controle heb
Stap draf geloop. en een b proef met een winstpunt kan rijden.
Dan kan je wel gaan springen