Buitenrit help,wie weet raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barleo

Buitenrit help,wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:52

Sinds 3maanden heb ik een nieuw paardje,ik heb haar voornamelijk,omdat ik buitenritten wil maken,maar het is een heel gevecht,om haar het erf af te krijgen,eenmaal eraf loopt ze een paar meter en keert zich dan om en dat constant,met andere paardjes erbij ,doet ze het ook dus,het rare is,dat ze de ene dag wel gewoon doorloopt en een andere dag niet ,ze s echt super verkeersmak,dus daar ligt het niet aan heb al van alles geprobeerd,sweepje,sporen maar niets lijkt te helpen ik wandel ook veel met haar ik word moedeloos,is er mischien iemand die mij raad kan geven,desnoods les hierin

Kristie

Re: Buitenrit help,wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:17

Heb je les? Anders zou ik zeker les nemen zodat iemand met verstand van zaken je goed avies kan geven.
En misschien bijhouden wanneer hij het wel doet, en wanneer hij gewoon doorloopt.
Omdat ie het de ene keer wel doet, en de andere keer niet denk ik toch dat het een dominantie probleem is, ik zou dus iig les nemen! Suc6 Lachen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:21

-> RT-P

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:49

Hmmm, idd bijhouden wanneer hij wel en wanneer hij niet doorloopt, misschien staat er in de buurt wel iets dat hij heel eng vind? En als hij doorloopt uitgebreid belonen natuurlijk.
suc6 Knipoog

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:43

Bij ons op stal gaan ook veel paarden moeilijk het erf af , ( komt denk ik omdat ze om een hoek heen moeten )

Niet te druk om gaan maken en een gevecht aan gaan , even aanmoedigen ( eventueel met een tikje zweep , geen ram maar een tikje ) negeren negatief gedrag en goed gedrag belonen ,
Zorg voor afleiding , draaf mischien een stukje aan op het moment dat je denkt dat ze om wilt keren , dan is haar aandacht daar niet bij, ( als het mogelijk is op je erf zonder ongelukken te veroorzaken he ! )

succes !

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:30

gwoon blijven proberen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:33

toen ik mijn vorige paard net had, deed hij het ook. Niet zo extreem denk ik als de jouwe, maar 1x in de maand dacht hij na een kwartiertje, kom ver genoeg ik ga naar huis. Ik reed altijd alleen en bijna alleen maar buiten.

Het was wel eens tobben, maar ik ben nooit terug gekeerd. Soms als het verkeer het niet toeliet(paard draaide natuurlijk tijdens verzet alle kanten op, kwam omhoog, ging achteruit etc),moest ik wel een stukje terug, maar zodra het kon, hop omkeren, sporen/zweep erbij, soms gingen we enkele meters in zijn achteruit, maar ik ging nooit naar huis.

Na een maand of acht heeft hij het nooit meer geprobeert, totdat ik drie jaar later een bij rijdster nam. Na een keer of wat met hem op pad te zijn geweest, kwam ze steeds sneller thuis. Wat bleek, hij nam het heft in handen en begon weer uit zichzelf naar huis te gaan.
Bij mij deed hij dat niet!!! Bij rijdster heeft het maar opgegeven, vond het niet leuk meer zo.

Ik denk dus, als je zeker weet dat het paard het wel alleen kan, dat je dus alle tijd moet nemen om door te zetten en niet huiswaarts te gaan. De verkeersituatie moet natuurlijk wel veilig blijven.

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:29

Bedankt voor de tips,zelf denk ik dus ook,dat het echt eigenwijsheid is van haar en uitproberen voor de rest is ze ontzettend braaf,zelfs wat lui ook ,zou een Parelli cursus iets voor mij zijn,wie heeft daar ervaring mee?

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:30

probeer iemand mee te nemen naats je en dit steeds verder uit te breiden zodat degen straks achter je gaat lopen mss helpt het

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:31

en desnoods een ander paard mee nemen lukt dit niet??????

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:23

Probeer hem zelf aan te pakken als hij terug gaat, als dat niet kan op de 1 of andere manier, probeer dan iemand mee te nemen, als hij dan weer terug wilt (aangezien het de ene keer wel gebeurd en de andere niet) kan deze 'iemand' ingrijpen, misschien door er met een longeerzweep een eind achter te lopen of aan de longeerlijn. Vaak proberen ze het na een paar keer hun zin níet gekregen te hebben niet meer.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:37

Mijn paard deed dit ook opeens omkeren richting huis en dan niet rustig maar in rengalop. Enigste oplossing is flink aanpakken en er 1x goed doorheen rijden. Niet opgeven en terug gaan want dan wint hij het spelletje!

Ik heb hem de eerste keer op de weg omgetrokken (had ijzers maar moest wel)! Daarna heeft meneer het nooit meer gedaan.

queenie_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:51

Zoals al vaker hier gezegd; de moed niet opgeven!
Als je hem eenmaal naar huis hebt laten lopen, en hij weet dat hij dat ongestraft kan doen, gaat hij het altijd doen. Zolang blijven proberen totdat hij opgeeft en toch doorloopt, want zoals ik heb begrepen kan hij het wel Knipoog.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:01

mijn pony heeft nergens last van als ik met meerdere paarden ga, maar als ik alleen weg wil, kom ik dus ook het erf niet af..wat bij mij goed werkt is, als hij omdraait of staakt oid, zo goed en zo kwaad als het kan weer de goede kant op drijven en dan spreek ik met mezelf een grens af tot waar hij moet..dat is meestal niet zo ver, een paar meter ofzo, en daarna keer ik uit mezelf om..dan ga ik terug (richting huis dus) en keer ik vrolijk weer om, om hetzelfde stukje nog eens te doen! zo kun je elke keer een stukje uitbouwen en je verrast je paard..Je laat hem iets doen wat hij niet verwacht (namelijk eerst vooruit en dan toch terug) en dat werkt bij mij heel goed!
succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:12

Gewoon afstappen en er een stukje voor gaan lopen weer opstappen, het is vaak een kwestie van vertrouwen en de vertrouwde stal verlaten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:14

dit heb ik regelmatig met mijn vzpony gehad, tot we erachter kwmaen dat ze liep te kloten
een keer boos geworden en het was over!

kijk, het kan zeker ook uit angst zijn, let daar heel goed op.
zorg dat je voldoende vertrouwen hebt. als je je paardje een beetje kent weet je of hij ettert of dat hij bang is.

succes

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:47

heej
misschien is er wel iets buiten wat hij eng vind. een felle auto ofzo die er de ene x wel staat en de andere x niet.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:48

Het kan zijn dat ze iets echt eng vind, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze je uit loopt te proberen, zeker omdat je haar nog niet zo lang hebt. Lachen
Ik hoop dat je een oplossing vind.
Succes er mee!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:53

Gewoon een heel stuk achteruit laten lopen als ze omdraait, daar hebben ze een hekel aan omdat dat geen natuurlijke gang is .
Als je eenmaal een stuk achteruit van de plaats bent draai je om en rij je vooruit verder.
Op een gegeven moment zal ze denken, ik kan er beter langs lopen anders moet ik weeer achteruit.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:06

Ik ken ook wel meerdere beesiejs die dat doen.. mijn verzorg haffie wou ook een tydje niet het erf af.. toen heb ik mijn vriendin mee genomen,, en we hebben de 1e tyd gewoon naar buiten aan de hand gelopen en dr laten grazen buiten,, om te laten weten dat het buiten ook heel leuk kan zijn,,, en later gingen we er ook op en zy ging er dan naast lopen voor het geval ze weer terug wou.. en het werkte perfect... maar mijn paard heeft ooik gewoon verlatings angst Knipoog als hy al maar een klein stukje by de stalling vandaan is gaat ze al hinniken en terug draaien ens... want ze wil nooit te ver weg by de stal.. mischien is dit wel handig om te weten Knipoog?

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:39

en wandelen gewoon aan de hand? doet ze dat wel?
met iemand op de fiets ernaast of samen met een ander paard werkt soms ook wel