toen ik mijn vorige paard net had, deed hij het ook. Niet zo extreem denk ik als de jouwe, maar 1x in de maand dacht hij na een kwartiertje, kom ver genoeg ik ga naar huis. Ik reed altijd alleen en bijna alleen maar buiten.
Het was wel eens tobben, maar ik ben nooit terug gekeerd. Soms als het verkeer het niet toeliet(paard draaide natuurlijk tijdens verzet alle kanten op, kwam omhoog, ging achteruit etc),moest ik wel een stukje terug, maar zodra het kon, hop omkeren, sporen/zweep erbij, soms gingen we enkele meters in zijn achteruit, maar ik ging nooit naar huis.
Na een maand of acht heeft hij het nooit meer geprobeert, totdat ik drie jaar later een bij rijdster nam. Na een keer of wat met hem op pad te zijn geweest, kwam ze steeds sneller thuis. Wat bleek, hij nam het heft in handen en begon weer uit zichzelf naar huis te gaan.
Bij mij deed hij dat niet!!! Bij rijdster heeft het maar opgegeven, vond het niet leuk meer zo.
Ik denk dus, als je zeker weet dat het paard het wel alleen kan, dat je dus alle tijd moet nemen om door te zetten en niet huiswaarts te gaan. De verkeersituatie moet natuurlijk wel veilig blijven.