Beau@ join-up + Thor @ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Beau@ join-up + Thor @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:29

hoihoi!

Gisteren liet Beau hem niet vangen toen ik op de weide aankwam, dus ik dacht dat het wel eens tijd werd voor een join-up. Meneer is vreselijk dominant, maar na een halfuurtje bleef hij toch achter me aanlopen Ja

Daarna had ik mijn zus nog wat les gegeven met Thor (fries x warmbloed) en ben ik er zelf dus ook nog eens opgekropen Vork

mij van hem afkeren
jaa, hij volgt
Afbeelding
flink paard Ja

en lekker kroelen als beloning :
Afbeelding
vindt deze foto wel wat hebben *LOL*

Afbeelding

en daarna ben ik hem lekker gaan uitstappen aan het halster in de wijk Ja meneer stond behoorlijk in het zweet Bloos!

Dan mn zusje lesgegeven wat dressuur en dan wat in-uitjes gesprongen, Thor moet beter leren meekijken Ja
Dan ik er dus even op, Thor heeft nog heel veel moeite met juist aanspringen in rechtergalop, dus daarom ook enkele foto's waar ik hem aan het losmaken ben.
Ik rijd normaal niet zo vaak op Thor, en was voor mij ook de eerste keer op dit zadel en het is eraan te zien Koe

lang en laag losmaken op rechts
Afbeelding

Eerste sprong: hier zie je goed dat hij op de lagere sprongen nog veel te vlak springt, maar hij leert echt elke keer weer bij Ja
Afbeelding

heerlijk actief achterbeen, hijzelf wel wat gespannen nog ( hij wordt er behoorlijk zenuwachtig van als het hem niet lukt juist aan te springen Ach gut )
Afbeelding

Hier zie je heel goed dat hij zich opwindt, toont wel zijn mooie gangen
Afbeelding
ook duidelijke foto waar je ziet dat ik dan echt heel hard probeer om niet extra druk te gaan geven op zo'n momenten (vind het wel maar een raar zicht mijn handen hier)

leuke foto dit Ja ben blij om te zien dat die pianohandjes toch echt wel aan het beteren zijn Pling
Afbeelding

haha, gelukt! ik zit wel vreselijk
nog een galopje
Afbeelding

wazige foto, maar ik moet denk ik mijn hakken wat meer uitdrukken hier (en mn tenen Nagelbijten / Gniffelen )
Afbeelding

hier kwam hij eindelijk wat dieper onder de sprong Ja
Afbeelding

hij kwam totaaaal niet uit dus heb gewoon mn teugels volledig uit mn handen laten glijden om hem niet te hinderen, vandaar mn rare handen hier Vork
Afbeelding

zo dat was het dan weer Ja

onderbouwde commentaar is heel erg welkom *LOL*
en ik weet dat mn houding hier niet veel soeps is, beenligging ed is een stuk beter op mn eigen zadel

soubieke

Re: Beau@ join-up + Thor @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:35

Ik ben dus het zusje van de TS Knipoog
en Thor is mijn verzorgpaard, en ik ben heel blij dat ik nog eens wat les kreeg van mijn zus Haha!
Thor is heel leergierig en telkens als ik rijd voel ik verbetering, zeker na een les van Sofie Lachen
Jammergenoeg heeft Sofie geen foto's geplaatst van als ik ermee reed en sprong.

Het was de eerste keer dat ze zo 'hoog' sprong met hem, maar hij kan nog veel hoger. Met de hoogte oefenen we minder de laatste tijd omdat zijn techniek nog moet verbeteren.

Binnekort hebben we een eerste officiële dressuurwedstrijd en ik ben benieuwd Ja
Deze zomer gaan we het ook eens wagen op een jumping. (heeft enkel al onderling gedaan; 60cm Vingers aflikken )

xx tiney !

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:38

ziet er leuk uit!! Ja

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:39

Vind het er netjes uitzien, kan lekker springen.

Hoeveel centen heb je gevonden tussen het springen door? Knipoog Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:39

Weet je wel waar je mee bezig bent met je 'join up'?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:45

LilianR schreef:

wat doet jou denken dat ik dat niet zou weten?

en ik geloof wel te weten waar ik mee bezig ben ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:01

Paljassofie schreef:
LilianR schreef:

Je moet het zeker weten...
Ik vind het onzin dat je met je paard een join-up doet omdat je hem niet kan vangen Clown
Daar ken ik wel wat andere, meer paardvriendelijkere manieren voor hoor.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:04

bizzybijtje schreef:
Paljassofie schreef:

Je moet het zeker weten...
Ik vind het onzin dat je met je paard een join-up doet omdat je hem niet kan vangen Clown
Daar ken ik wel wat andere, meer paardvriendelijkere manieren voor hoor.

de reden was niet omdat ik hem niet kon vangen, had hem daarvoor dus eerst gevangen. (anders kon ik hem dus ook niet naar de paddock brengen Knipoog ) Maar zoiets geeft voor mij aan dat hij mijn leiderschap niet meer aanvaardt.
en een join-up is helemaal niet zo paard-onvriendelijk Bloos

en: "ik geloof" bedoelde ik dus op een andere toon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:43

een verkeerde join up is ontzettend paard onvriendelijk...
Alleen wat ik op de foto's zie is een paard dat of stil staat en naar het baasje staat te kijken, of erachter aan sukkeld.
Hoe dit verkregen wordt, wordt niet getoond.
Ik noem dit op basis van deze foto's geen join up.
En een goede join up doe je 1x, in een afgesloten ruimte (round penn bijv) en niet midden in een weiland, maar ach, wie ben ik....

Hij vind springen wel érg leuk Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:57

stef schreef:
een verkeerde join up is ontzettend paard onvriendelijk...
Alleen wat ik op de foto's zie is een paard dat of stil staat en naar het baasje staat te kijken, of erachter aan sukkeld.
Hoe dit verkregen wordt, wordt niet getoond.
Ik noem dit op basis van deze foto's geen join up.
En een goede join up doe je 1x, in een afgesloten ruimte (round penn bijv) en niet midden in een weiland, maar ach, wie ben ik....

Hij vind springen wel érg leuk Knipoog

dit IS in de paddock, ik zei al dat het enkel fotos van het einde zijn. (fotograaf was Thor aan het opzadelen dus had geen tijd)
toen hij daar stond te kijken, is hij later weer "op zijn plaats gezet" tot hij weer onderdanig werd.

Het is niet omdat we niet aan een touwhalstertje rondrijden (hoewel Thor normaalgezien ook bitloos gereden wordt) en een zadel met boom ed hebben dat we niet kunnen weten waar we mee bezig zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:22

wat heeft een touwhalster en boomloos zadel in vredesnaam met ee join up te maken?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:25

ik vraag mij gewoon af waarom sommige mensen denken dat ik niet zou weten waar ik mee bezig ben Knipoog

en het was dus gewoon bedoeld als verwijzing naar de, al dan niet zogezegde, NH'ers Knipoog

is inderdaad maar een halve opmerking van mij Clown vind de reacties gewoon nogal idioot en weinig onderbouwd, ik geef al aan dat ik wel weet waar ik mee bezig ben en toch wordt erover doorgezeurd Knipoog

edit: en Beau loopt anders nooit achter iemand aan...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:27

Ik lees dat hij pas na een half uur je ging volgen?
Een join up mag je nooit langer dan een minuut of 6 (iig een bepaalde tijd) volhouden heb ik gelezen..

Ik zeg dus niet dat je niet weet waar je mee bezig bent, maar een half uur is echt té lang voor een join up..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:31

Paljassofie schreef:
hoihoi!

Gisteren liet Beau hem niet vangen toen ik op de weide aankwam, dus ik dacht dat het wel eens tijd werd voor een join-up. [...]

En join up hoor je niet 'zomaar even te doen' zit een hele hoop achter.
Het wordt hooguit 5/6 keer in een paardenleven gedaan, met een hele goede reden. Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:34

in mijn boek over NH staat toch dat een join-up makkelijk tot 20-30 minuten kan uitlopen Clown steek zo nu en dan eens je neus in de boeken...

Ik zat al een hele tijd met dit idee in mijn hoofd en nu werd het echt wel eens tijd.

en een join-up duurt zo lang tot het paard je onvoorwaardelijk volgt, daar mag je geen tijdslimiet op plakken. Het ene paard geeft zich een stuk makkelijker dan het andere

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:37

Steek je neus in de boeken zegt ze dan.. Mijn boek ligt hier open voor mijn neus omdat ik het toch zeker moest weten..

Een goede join up duurt maar een paar minuten. Als je langer dan 6 minuten in de round pen bezig bent geweest moet je stoppen en kun je beter hulp van een deskundige inroepen.

Al denk ik dat je dat zowiezo beter kan doen.
Want omdat je paard zich eens niet laat vangen zomaar een join up doen vind ik geen goede reden..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:38

in mijn boek staat het dan heel anders uitgelegd... ik kan toch echt wel lezen Knipoog

en Sita_ : ken jij mijn paard? dit is een paard die wel degelijk een dominantieprobleem heeft. en het is niet de eerste keer dat hij zich niet liet vangen hoor.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:40

en het is niet alsof hij 20 minuten heeft gegalopeerd ofzo he Bloos! hij heeft zelf helemaal NIET gegalopeerd, het is een draver die het nog niet goed aankan op een cirkel te galoperen

edit: naar mijn gevoel was het een halfuurtje, maar aangezien mijn zus thor heeft opgezadeld in die tijd zal het wel een stuk minder geweest zijn. hoewel het er imo dan nog niet toe doet.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:44

Nee ik ken jou paard niet. Maar als jij tegen mij zegt dat je paard dominantieproblemen heeft zou ik tegen jou zeggen zoek dan iemand die het samen met jou kan oplossen en ga zelf niet zomaar aan de slag.

Ik weet natuurlijk niet of je dat doet, iemand erbij, maar dat lijkt mij dan het verstandigst.. Lachen

Want zo'n opmerking als 'Ik zat al een hele tijd met dit idee in mijn hoofd en nu werd het echt wel eens tijd' komt bij mij niet echt over van dat je echt verstand van zaken hebt. Meer als van goh, hij laat zich niet vangen, is al een tijd wat dominant dus laat ik dat maar eens proberen..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 16-06-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:45

een join up leer je IMO zowiezo niet uit een boek.... Net als dat je rijden niet uit een boek leert

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:47

Inderdaad Stef.
Het niet vangen probleem is een probleem dat bestaat uit (verkeerde) lichaamstaal en respect dat is op te lossen door oa. grondwerk.
Níet door een join up. Knipoog
Laatst bijgewerkt door 901823 op 16-06-07 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:47

Verdraaien van woorden, hoezo? Nagelbijten / Gniffelen
Tja ik ging al commentaar geven op het 'het werd tijd voor een join-upje' en je reactie's. Maar blijkbaar zijn die al gegeven. Wat ik er aan toe wil voegen.

Een JUP kan héél erg paardonvriendelijk zijn, een goeie JUP zorgt er nl. voor dat het paard uit de kudde word gejaagd, d.w.z uit het veilige gebied. Bij een JUP loopt het paard in het onveilige gebied, met niemand die hem beschermd, dan kan tot stress etc leiden. Maar ook tot het verliezen van vertrouwen. (bij een slechte JUP)

Een paard die zich niet laat vangen, vind ik iets helemaal anders dan een 'dominant paard.'

Verder krijg ik ook een beetje het gevoel dat je bij alles wat er fout word gedaan. (lees: drammerig,te hoog erover, slecht uitkomen, gestresst) jij de schuld op het paard geeft. (lees: hij vind het nog moeilijk, etc.)

Maar fijn dat er telkens meer vooruitgang is, en dat de les goed ging Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:49

Wat is een join up? Bloos Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:50

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:51

Thnx !