Paard bang voor hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vivi_

Paard bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 11:47

Nou, ik spring nu al een jaar of 2 met mijn haflinger Floris.
In de bak springt hij echt super! Mooie afzet goede landing enzovoorts. Alleen als ik dan mee doe aan een wedstrijd bij een andere manege, dan weigert hij bijna alles. Thuis spring ik gewoon over normale hindernissen (gekleurde balken), maar op zo'n wedstrijd heb je altijd van die hindernissen die er "eng" uitzien, met platen eronder, hekjes enz.
Ik wil graag met hem springwedstrijden rijden, maar hoe krijg ik hem zo ver dat hij daar dan ook OVER de hindernissen gaat ?

xx Clown

* mischien was hier al een topic over maa rheb k niet egt kunnen vinden Bloos

Sunrise_

Re: Paard bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:09

Thuis veel oefenen met 'enge' dingen Ja zoals je ze ook op wedstrijd kunt verwachten! Leg bijv een
keer een gekleurd zeil onder de hindernis, of iets dergelijks. Verder is het van groot belang dat je
actief op de hindernis af rijdt en je pony opgesloten houdt tussen je hand en je been.

Veel succes ermee! Lachen

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:11

Ja precies wat sunrise zegt, veel oefenen met enge dingen, van alles onder de hindernis leggen. Ik leg er heel vaak hooibalen onder of autobanden of zandslurfen of zeil of noem maar op.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:15

m,ij npaard had dit eerst ook.. nu zijn wij dus thuis ook bezig gweest met zeiltjes springen, tonnen springen, een hekje gemaakt enz enz. en nu springt hij op de wedstrijd ook gewoon alles. misschien een idee om dus eens enge dingen (zoals zeiltjes, tonnen, pionnen enz) onder de hindernis te leggen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:16

wedstrijdparcours nabootsen thuis is de idd de beste oplossing.

laat je fantasie maar gaan, maar denk wel aan de veiligheid ook Haha!

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:30

jah ik sou gwoon een beetje meer met dat soort hindernissen gaan rijen veel succes ermee:P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:31

Ik laat mijn paard eerst met losspringen wennen aan die enge dingen. Zo heeft hij tijd om alles goed te bekijken en met behup van clickertraining krijg ik hem er nu overal overheen!
Veel oefenen thuis, maar vooral nkiet dwingen. Thuis heb je de tijd om je paard te laten wennen aan die enge dingen, geef hem die tijd dan ook.
Oefen met hele rare dingen, zoals paraplus in de staanders enzo (pas wel op dat het veilig blijft!)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:35

Bij ons op stal wordt in de springweide elke week een oefenparkoers gehouden. Dit kan je voor een x-bedrag springen. Hier heb jij niets aan, maar misschien zit er ook zoiets bij jou in de buurt? Je bent dan op vreemd terrein en je springt vreemde hindernissen. Goeie oefening dus....

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:09

je kan ook pionnen bij de hindernis zetten

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:29

Idd veel thuis oefenen met enge dingen rond de hindernis.. misschien de eerste keer vrij laten springen zodat hij rustig kan kijken etc. zonder dat jij er meteen naast ligt Knipoog
Succes!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:38

hey,

heeft je haflinger vroeger wel parcourtjes gesprongen? het kan namelijk komen dat je haflinger erg zenuwachtig is om een parcour te springen Knipoog thuis doet ie het goed, maar dan is een parcour toch erg spannend! en zeker als er enge hindernissen zijn.

denk jij dat je haflinger een goed tempo heeft, moet je er een schep bovenop doen! het lijkt mischien hard, maar als je paard goede galop heeft zal hij eerder springen. hou ook altijd goed je been eraan en sluit hem tussen 2 benen op. natuurlijk is te hard niet goed, maar als je je haflinger dan een parcour rond kan rijden kun je gaan oefenen om een mooi tempo te krijgen Knipoog

en idd thuis ook oefenen met enge dingen, en hoog is niet belangrijk, als je maar goed kan springen met hem.

bij het losrijden moet je niet te veel springen, dan gaat de zin soms ook een beetje weg. als jij er voor zorgd dat je paard los is d.m.v. veel overgangen rijden, voltes en goede oefeningen rijden en wat sprongetjes om de spieren warm te maken, dan zla het ook beter gaan.. dan heeft ie er nog geen genoeg van Tong uitsteken

ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

gr mandy13

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:14

Wat de anderen ook zeggen: oefenen met zoveel mogelijk 'enge' dingen.
De hindernissen bij jullie thuis kent ze inmiddels wel. Gooi er eens een jas/zadeldekje overheen, inderdaad een zeil eronder, vlaggetjes om de balk gewikkeld, paraplu langs de staanders, etc. wees een creatief met (veilige) hindernissen maken.

Waar het ook aan kan liggen: Zorg dat je jezelf onder controle hebt! Misschien voelt ze dat jij zenuwachtig bent voor de wedstrijd of dat je denkt "ohjee, dit vind ze vast eng". Dit zien paarden als een ideale gelegenheid om onder het werk uit te komen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:11

Vaker naar wedstrijdterreein gaan zonder je meedoet aan de wedstrijd Knipoog