Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ThaGirl schreef:@ CindyUniek, longeren met touwtjes of dubbele longe doe ik al, mar hij is er gewoon nog echt niet aan toe om daarmee ook echt te galoperen. en wat betreft de voltes. Ja de ene zegt juist wel voltes en de ander juist niet. Maar zal eens proberen op de volte te blijven.
. (Moeilijk evenwicht e.d)ThaGirl schreef:Sinds een aantal maanden rij ik m'n 14jarig tuigpaard dressuurmatig. Het stap en draf gaat nu erg lekker, al hele stukken lekker ontspannen, los en nagevelijk.
Dus nu kunnen we een stapje verder, de galop... Maar dit is echt drama.
Hij heeft de afgelope 10jaar amper gegalopeerd, want voor de kar kon dat niet. Sinds 2jaar rij ik hem wel in het bos en daar doen we natuurlijk altijd wel een lekker galopje, maar dat is eigelijk altijd hard. Een handgalopje kent hij niet.
Hij begint al wel een beetje door te krijgen wat de galophulpen zijn, maar een tikje met de zweep is nu nog wel echt nodig. Maar zodra hij aangaloppeerd crosst hij werkelijk de hele bak door. Wanneer ik hem dan ook maar iets van voren wil opvangen, schiet hij terug in een een cross draf (kop omhoog, rug weg drukken, een echt tuigpaard dus).
En mede doordat hij zo hard crosst door de bak, is hij helemaal buiten adem na een stukje galop. Daarom kan/wil ik het ook niet te vaak oefenen en na 2x aan proberen te galopperen, dan stop ik er al mee, omdat hij gewoon op adem moet komen. In draf heeft hij verder geen moeite en het ligt dus niet aan z'n conditie.
Nou vraag ik me dus af hoe zou ik hem wat rustiger kunnen laten galoperen, in een nette handgalop?
(Vanaf begin juli krijg ik weer les, maar ik wil toch ook andere meningen even horen)
tevens goed voor de achterhand. ThaGirl schreef:Hij begint al wel een beetje door te krijgen wat de galophulpen zijn, maar een tikje met de zweep is nu nog wel echt nodig. Maar zodra hij aangaloppeerd crosst hij werkelijk de hele bak door. Wanneer ik hem dan ook maar iets van voren wil opvangen, schiet hij terug in een een cross draf (kop omhoog, rug weg drukken, een echt tuigpaard dus).