Moeite met de galop (te snel, te grote sprong, te weinig kra

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Moeite met de galop (te snel, te grote sprong, te weinig kra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:04

Sinds een aantal maanden rij ik m'n 14jarig tuigpaard dressuurmatig. Het stap en draf gaat nu erg lekker, al hele stukken lekker ontspannen, los en nagevelijk.
Dus nu kunnen we een stapje verder, de galop... Maar dit is echt drama.
Hij heeft de afgelope 10jaar amper gegalopeerd, want voor de kar kon dat niet. Sinds 2jaar rij ik hem wel in het bos en daar doen we natuurlijk altijd wel een lekker galopje, maar dat is eigelijk altijd hard. Een handgalopje kent hij niet.

Hij begint al wel een beetje door te krijgen wat de galophulpen zijn, maar een tikje met de zweep is nu nog wel echt nodig. Maar zodra hij aangaloppeerd crosst hij werkelijk de hele bak door. Wanneer ik hem dan ook maar iets van voren wil opvangen, schiet hij terug in een een cross draf (kop omhoog, rug weg drukken, een echt tuigpaard dus).
En mede doordat hij zo hard crosst door de bak, is hij helemaal buiten adem na een stukje galop. Daarom kan/wil ik het ook niet te vaak oefenen en na 2x aan proberen te galopperen, dan stop ik er al mee, omdat hij gewoon op adem moet komen. In draf heeft hij verder geen moeite en het ligt dus niet aan z'n conditie.

Nou vraag ik me dus af hoe zou ik hem wat rustiger kunnen laten galoperen, in een nette handgalop?

(Vanaf begin juli krijg ik weer les, maar ik wil toch ook andere meningen even horen)

Lise81

Re: Moeite met de galop (te snel, te grote sprong, te weinig kra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Het paard kan waarschijnlijk in galop zijn balans nog niet vinden, en gaat daarom snelheid maken en voelt misschien wat opgefokt - dat kost meer energie dan draven. (Vriendin van me heeft ongeveer hetzelfde probleem met een paardje). Niet zo vreemd ook als hij nog niet geleerd heeft onder de man te galloperen.
Door de snelheid denkt ie dat ie zijn balans kan houden. Door veel oefenen en wordt het vanzelf beter. Zelf rustig blijven, niet gelijk te veel willen (anders verstoor je zjn balans) en lange lijnen zodat hij zijn balans kan vinden.
Zou wel eerst voor zorgen dat de draf helemaal in balans is en dat de achterhand mooi ondertreed en sterker is voor de galop. Ook aan de longe zou je meer aan de galop kunnen werken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:03

je kunt proberen aan de longe een rustige galop te oefenen. Probeer veel gebruik te maken van je stem, dus ''Gálop'' en ''Hoooooo'', hier kun je tijdens het rijden dan ook goed gebruik van maken Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:04

Ik heb zelf ook een tuiger. (die heeft overigens niet voor de kar gelopen, maar had wel moeite met de galop)
Dingen die mij aangeraden zijn waren kleine stukjes galoperen. Dus aanspringen, paar passen galop en dan weer terug. Dan is het veel makkelijker om hem bij elkaar te houden.
Over het algemeen hebben ze niet zo veel balans en daardoor gaan ze zo hard en vallen ze uit elkaar. Door korte stukjes te galopperen oefen je om je paard zijn balans te leren houden.
Het heeft bij mij in ieder geval heel goed geholpen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:26

aan de longe en het liefst in een middelmatige longeercirkel, zodat het paard uit zichzelf moet afremmen. Zo word hij sterker en meer gewoon en zekerder met de galop.
En idd zeker kleine stukjes. Het is wel heel zwaar, dus ga niet te veel vragen Knipoog

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:29

Ik heb dit probleem ook wel eens af en toe met mijn NRPSpony... echt heel vervelend

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:52

met stemhulpen doe ik zowiezo al, zo heb ik hem ook beenhulpen aangeleerd. elk paard dat aangespannen gereden word/werd kent stemhulpen als het goed.

inderdaad als ik galoppeer dan doe ik kleine stukje, hooguit 1 zijde in de bak. daarna valt hij vaak al terug in draf.

@ sneeuwpop, in de longeercirkel crosst hij ook de hele boel bij elkaar.

maar conclusie, dus gewoon kleine stukjes boven oefene en dan moet het vanzelf gaan?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:15

ik zou aanraden juist eerst buiten op een recht pad te galopperen-->puur voor de balans.
eerst op de eigen benen en in evenwicht.
gaat dit goed dan geleidelijk weer opvangen (neem hier de tijd voor)
Gaat dit goed dan vaker overgangen rijden.
Pas als dit onder controle is dan je pas druk maken over de houding, dit heeft totaal geen zin als je paard niet in balans is, wordt het allleen maar moeilijker.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:20

hier hebben dravers ook vaak last van.
een aantal dingen die vaak goed werken.

zoals al is gezegt: ga longeren. probeer de bak af te zetten of ga in een longeercirkel. werk veel op overgangen op je stem. dit is niet dressuurmatig maar wel zoals hij het is gewent. in de wagen geef je immers ook stemhulpen.
leer hem de galop aan op de longeervolte en doe dit met stem en zweephulp.

zodra hij die galop op stem door heeft kan je het onder de man weer gaan proberen.
geef met je stem (zoals je dit bij longeren deed) en met je benen (zoals met dressuur) aan dat hij in galop moet. na een stukje vraag je hem terug naar draf, maar een hele rustige draf! zodra je die overgang goed heb, kan je hem vanzelf in de galop zelf ook terugnemen.

ik hoop dat je er iets aan heb, in elk geval succes met trainen!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 08:19

@ paardfysio, dit doen wij al bijna 2 jaar. hij heeft buiten absoluut geen moeite om op rechte paden te galopperen.

@ ginoya, dit doen we ook al. tijdens het buiten rijde/longeren gebruik ik m'n stemhulp altijd al.

het aanspringen is opzich niet zo'n probleem, maar juist wanneer hij in de galop zit. dan kan hij geen rustig handgalopje laten zien (in het bos overigens ook niet)

maar goed, ik ga me niet alleen maar focussen op het galoperen, dat is veel te zwaar voor hem. dus ik kan ook niet in een uur voor mezelf rijden, bv 5x proberen aan te springen in galop, dan heb ik geen paard meer over.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:24

ik zou toch gaan longeren...... misschien met bijzet?? pessoa???
en dan kleine stukjes.... ook onder het zadel....
een paar passen op de volte en gelijk terugnemen..... en als dat goed gaat steeds iets langer proberen...
maar ik zou absoluut niet rechtuit gaan galloperen, want dan gaan ze alleen maar harder en dat is niet wat je wilt.... pas als het beheerts op de volte kan, kan je het langzaam vergroten....
succes!!!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:54

ik zou hem longeren, als dat goed gaat na een tijdje, dan kan je longeren met het zadel derop en jij dr natuurlijk ook op, en dan vraag je an imand om em te longeren terwijl jij erop zit en nja mss helpt dat wel
veel succes Knipoog

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:30

Dit had ik ook met mijn fries. Vooral veel galoperen, lange stukken vooral niet netjes door de hoeken willen. In galop houden kleine stukjes, terug nemen en weer aangalloperen. Dit heeft tijd nodig!

Ik zie dat je zegt hij valt na een lange zijde terug in draf! Dit meot je absoluut niet laten gebeuren. Zelf terug nemen op tijd, als je voelt dat hij terug gaat vallen vooral zorgen dat dit niet gebeurd, jij moet de controle houden!

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:59

Goed de achterhand eronder zetten veel overgangen etc. volte's dat hij het balans een beetje krijgt en dan wordt het steeds verzamelder Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:10

@ CindyUniek, longeren met touwtjes of dubbele longe doe ik al, mar hij is er gewoon nog echt niet aan toe om daarmee ook echt te galoperen. en wat betreft de voltes. Ja de ene zegt juist wel voltes en de ander juist niet. Maar zal eens proberen op de volte te blijven.

@ onze longeercirkel is (nu nog) een beetje te klein om met hem in te galoperen denk ik (hij is iig geen 20 meter doorsnee), maar ik kan het eens in de bak proberen.

@ cobaatje, het is niet dat hij uit eigenwijsheid terug gaat in draf ofzo, het is gewoon dat hij echt niet meer kan. Probeer hem altijd daarvoor al terug te nemen, maar dat is dus vaak hooguit een lange zijde.

@ MandyNancy, bedoel je dit nou in stap/draf, of in galop? We rijden al veel overgangen en volte's etc, maar aangezien we nog niet zo lang bezig zijn, is de achterhand er onder zitten nog wel erg moeilijk. (Hoewel hij volgens de meninstructeur van stalgenoot, weleen krachtig en active achterhand heeft)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:58

ThaGirl schreef:
@ CindyUniek, longeren met touwtjes of dubbele longe doe ik al, mar hij is er gewoon nog echt niet aan toe om daarmee ook echt te galoperen. en wat betreft de voltes. Ja de ene zegt juist wel voltes en de ander juist niet. Maar zal eens proberen op de volte te blijven.

tja dan geef je hier dus zelf al aan dat als hij het aan de longe nog niet eens kan, laat staan onder het zadel met het ruitergewicht erbij!!!!!
en ja juist voltes, op lange zijdes willen ze alleen maar harder waardoor ze over gaan springen in de hoeken of dus terugvallen.....
maar ik zou eerst maar eens net zo lang aan de longe de galop trainen voordat jet het dan onder het zadel doet....

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:13

Ik denk idd dat je het beste galop kunt oefenen aan de longeerlijn. Je paard vind het waarschijnlijk al moeilijk genoeg, dus laat staan als er iemand op zn rug zit Knipoog. (Moeilijk evenwicht e.d)
Succes ermee!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:47

ThaGirl schreef:
Sinds een aantal maanden rij ik m'n 14jarig tuigpaard dressuurmatig. Het stap en draf gaat nu erg lekker, al hele stukken lekker ontspannen, los en nagevelijk.
Dus nu kunnen we een stapje verder, de galop... Maar dit is echt drama.
Hij heeft de afgelope 10jaar amper gegalopeerd, want voor de kar kon dat niet. Sinds 2jaar rij ik hem wel in het bos en daar doen we natuurlijk altijd wel een lekker galopje, maar dat is eigelijk altijd hard. Een handgalopje kent hij niet.
Hij begint al wel een beetje door te krijgen wat de galophulpen zijn, maar een tikje met de zweep is nu nog wel echt nodig. Maar zodra hij aangaloppeerd crosst hij werkelijk de hele bak door. Wanneer ik hem dan ook maar iets van voren wil opvangen, schiet hij terug in een een cross draf (kop omhoog, rug weg drukken, een echt tuigpaard dus).
En mede doordat hij zo hard crosst door de bak, is hij helemaal buiten adem na een stukje galop. Daarom kan/wil ik het ook niet te vaak oefenen en na 2x aan proberen te galopperen, dan stop ik er al mee, omdat hij gewoon op adem moet komen. In draf heeft hij verder geen moeite en het ligt dus niet aan z'n conditie.

Nou vraag ik me dus af hoe zou ik hem wat rustiger kunnen laten galoperen, in een nette handgalop?

(Vanaf begin juli krijg ik weer les, maar ik wil toch ook andere meningen even horen)

Misschien kun je proberen in het bos en buiten als je aan het galloperen bent, niet alleen maar hard, maar ook buiten overgangen rijden in de galop..
suc6 Lachen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:23

of veel overgangen van galop naar draf en andersom, zodat een harde galop er niet meer mogelijk is voor het paard Knipoog tevens goed voor de achterhand.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:37

oke, dus weer veel oefenen aan de longeerlijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nu niet meer zo veel doe, na hem geleerd te hebben ontspannen/aan de teugel te lopen, ben ik over gegaan op meer onder het zadel rijden om daar ontspannen/aan de teugel te verder door te oefenen.
Maar jullie hebben idd wel gelijk, voor de galop weer terug naar het longeren eerst en daarna pas onder het zadel.

@ Figo, ik zal het eens proberen, maar tegenwoordig kom ik niet zo veel meer in het bos onder het zadel. Alleen voor de kar rijden we nog in het bos, onder het zadel is in de bak (3/4 dagen per week) of longeren of iets dergelijks (wel afwisseling).

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:21

ThaGirl schreef:

Uit dit stukje neem ik aan dat hij dus ook redelijk ''gestresst'' is als hij terugkomt uit de galop.
Belangrijk is dus dat je zelf heel rustig blijft en laat hem als hij terugvalt niet wegcrossen in een enorme ongecontroleerde draf.
Okej, hij valt uit galop, kan gebeuren niet erg, maar vrijwel meteen daarna moet hij rustig draven. Als hij hierin lastig is, een grote ophouding maken met beiden handen en weer ontspannen. (Hiermee bedoel ik dus niet rukken en trekken).
Als jou paard door heeft dat hij door middel van zo'n ophouding terug kan komen in een rustiger tempo dan kan je dit uiteraar uitbouwen tot de galop. Neem de tijd ervoor.

Je zegt dat hij na 2 keer een halve zijde ''op is''. Ik vraag me af hoeveel je buiten galopeerd? Als dit een stuk langer is dan 2 zijdes, dan zou ik hem in de bak ook eens een pasje extra vragen. Ik weet niet (misschien overheen gelezen) hoe lang je de galop al onder het zadel oefent, maar na een bepaalde periode mag je naar mijn inzien telkens wel een pasje meer vragen. Ik denk dat je in de hoek voor de lange zijde aanspringt, dan is het ook moeilijker de volgende hoek door te komen. Laat hem dus een keer aan het begin van de korte zijde aanspringen, zodat je de korte zijde+de lange galopeert. Stuur hem niet perfect de hoek in en neem hem desnoods terug bij de E/B lijn. Zolang jij hem maar terug neemt. Hij moet leren die sprong extra te maken, zo kan die zichzelf meer in balans brengen. Als hij vaker ''extra'' kracht vanuit de achterhand moet leveren, zijn balans meer en meer vebeterd dan zal hij uiteindlijk ook meer beheerst kunnen galoperen. Dit komt dan doordat zijn achterhand sterker is, en de balans goed. Ik praat hier wel over een langere tijd, zeker geen paar weken.

Als hij buiten zo hard gallopeerd, hou jij dan je benen eraan? Of laat je hem gewoon galoperen tot je bedenkt hem terug te nemen. Hou je contact met je teugels? Mocht je niet je benen eraan houden in galop, ga dan eerst je been aan je paard houden als je buiten gallopeerd. Hou ook contact met je teugels. Als dit correct gaat probeer je hem vervolgens heel voorzichtig te laten terugkomen. Dus geen ophouding, maar gewoon een lichte druk. Voel wat je paard doet, spant hij zich meteen aan, geeft hij geen reactie etc. En ga dus een balans vinden van hoever je hem maximaal kan laten terug komen in galop. Dit kan je vervolgens verder en verder uitbouwen. Deze oefening kan je uiteraard ook in de stap en draf oefenen, geef er desnoods een commando bij als ''terug'' of iets dergelijks.

Hoop dat het er een beetje staat, want toen ik begon te typen wou ik allemaal dingen tegelijk zeggen Clown Haha!