Mmmm, ik zou niet van bit veranderen als ik die eigenaar was. Het klinkt alsof hij hiervoor al een (paar) keer van bit gewisseld is.
Paard wat ik ken heeft dat ook: Niet altijd volledig onder controle, maar als je hem een zwaarder bit indoet went hij daar snel aan en wordt hij gewoon harder in z'n mond (kan er misschien ook aan liggen dat er een paar beginners mee rijden, dat moet ik eens vragen).
Over dat teugels kapottrekken moet je je niet zoveel zorgen maken, ik denk dat die al aan het scheuren moet geweest zijn ofzo. Die dingen zijn zo stevig, heb er al eens met m'n volle gewicht aangehangen, en nu (6 maanden later) leven ze nog. En ik heb ook al iemand gehoord die rustig aan het galopperen was, zachtjes terugnam, en hup, teugel gescheurd.
Dat ligt volgens mij dus meer aan andere factoren dan het rijden zelf.
Wat je eraan kan doen... (moeilijk, ik heb hem ook niet altijd in de hand
). Rijd je veel buiten? Anders kan je misschien in de les oefenen om hem meer op je zit terug te gaan rijden. En in de bak geeft het niet zo als je remweg in het begin wat langer is
.
Maar dit kan je eigenlijk beter aan mensen vragen die er meer van afweten dan ik, ik ga dus stoppen voor ik iets heel stom ga zeggen 
Veel succes, hopelijk krijg je wat meer controle, zodat je er weer wat meer plezier ik krijgt.