met pelham ervandoor gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiras

met pelham ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 00:45

weet niet zoveel van bitten enzo maar na het lezen van dit forum schrok ik een beetje...mijn verzorgpaardje heeft een pelham en de teugels zitten in het onderste ringetje. na blijkt dit is het scherpste wat maar kan en nog loopt ie door...hij heeft laatst zelfs een teugel kapot getrokken ( met zijn eigenaar-mijn instructeur- op zijn rug) zijn eigenaar zegt dat ie graag overgaat naar een ander bit maar hij is pelham gewend.wat de vraag is: af en toe gaat ie ervandoor en dan kan ik hem niet meer stoppen. ik word ook steeds banger om te gaan rijden want ik weet niet wat er gebeurt de volgende seconde. wat doe ik eraan? hoofd omhoog?..halstertouw om zijn nek als houvast...vaseline....meer rijlessen, ligt het aan mij ? weet het niet meer

pomelo

Re: met pelham ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 05:44

Mmmm, ik zou niet van bit veranderen als ik die eigenaar was. Het klinkt alsof hij hiervoor al een (paar) keer van bit gewisseld is.
Paard wat ik ken heeft dat ook: Niet altijd volledig onder controle, maar als je hem een zwaarder bit indoet went hij daar snel aan en wordt hij gewoon harder in z'n mond (kan er misschien ook aan liggen dat er een paar beginners mee rijden, dat moet ik eens vragen).
Over dat teugels kapottrekken moet je je niet zoveel zorgen maken, ik denk dat die al aan het scheuren moet geweest zijn ofzo. Die dingen zijn zo stevig, heb er al eens met m'n volle gewicht aangehangen, en nu (6 maanden later) leven ze nog. En ik heb ook al iemand gehoord die rustig aan het galopperen was, zachtjes terugnam, en hup, teugel gescheurd.
Dat ligt volgens mij dus meer aan andere factoren dan het rijden zelf.

Wat je eraan kan doen... (moeilijk, ik heb hem ook niet altijd in de hand Tong uitsteken). Rijd je veel buiten? Anders kan je misschien in de les oefenen om hem meer op je zit terug te gaan rijden. En in de bak geeft het niet zo als je remweg in het begin wat langer is Knipoog.
Maar dit kan je eigenlijk beter aan mensen vragen die er meer van afweten dan ik, ik ga dus stoppen voor ik iets heel stom ga zeggen Clown

Veel succes, hopelijk krijg je wat meer controle, zodat je er weer wat meer plezier ik krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:55

Moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen zonder het gezien te hebben.
Dat het paard er "ondanks" een Pelham vandoor gaat, zegt me namelijk niet zoveel. Ik heb namelijk paarden met een dergelijk bit in door zien denderen omdat ze een bek als een betonmolen hadden (om het maar even oneerbiedig uit te drukken) maar ook JUIST omdat ze boterzacht waren en dus volledig door het lint gingen van paniek vanwege de te sterke inwerking van het bit.

Ik krijg uit jouw verhaal te weinig info of het paard een botterik is, of een stressvogel, of....

Kun je daar iets meer over vertellen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:42

Is er al in het paard zijn mond gekeken??

Misschien heeft hij wel enorm last van zijn gebit en vliegt er vandoor daardoor, ook zou ik het bit er eens uit gooien en een tijdje bitloos gaan rijden in de bak en kijken wat hij daar op doet.
Als je zelf angst hebt dan zou ik het heel langzaam weer opbouwen met grondwerk en het paard leren kennen , zo leer je heel veel van zijn lichaams taal en dat is als je erop zit ook weer heel handig.

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:35

geen ervaring mee sorry

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:01

mijn pony had dat buiten ook dat ie er vandoor ging. heb dat toen met een pelham opgelost en hij was beter te houden. maar bij jouw is het met een pelham ook niet opgelost. ik zou niet weten wat je moet, ik weet niet hoe groot je bent en of je sterk genoeg bent om hem te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:09

pipelientje schreef:
geen ervaring mee sorry

Misschien ben ik niet zo snugger hoor, maar waarom plaats je dat hier? Waarom klik je dan niet gewoon zo'n topic weg en ga je verder? Er zijn duizenden ruiters die hier geen ervaring mee hebben. Als die allemaal zo'n onzinnig bericht achterlaten dan gaat de lol van een probleem bespreekbaar maken d'r snel vanaf....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:12

Vraag eens aan de eigenaar of je hem eens bitloos mag berijden en kijk eens wat hij dan doet.