Midden in de les stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Midden in de les stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 21:16

Hoi,
Ik rij wel eens een pony voor mijn vriendin. Het is nog een jonge pony en er moet nog vanalles leren en opgebouwd worden. Daarom rijden we ook zeker niet langer dan 20 min. Maar als hij geen zin meer heeft gaat hij gewoon stilstaan voornamelijk als ik afwend.
Ik heb wel eens gehord dat je dan vlak voor dat je denkt dat hij geen zin meer heeft is en stil gaat staan moet stoppen met rijden maar meestal doet hij het al na 10 min. en ik weet niet echt wanneer hij het precies gaat doen. En het is niet leuk voor mij en de pony om te rijden als zij geen zin meer heeft.
We hebben wel genoeg afwisseling. We zijn laatst zelfs voor de eerste keer naar buiten gegaan en dat vond ze super. Maar hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt! Emmie

__PSM__

Re: Midden in de les stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:31

Ik denk dat dit meer verwennerij is. Pak hem eens aan als er zeker is dat hij geen lichamelijke problemen heeft

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:19

ja, vooral niet stoppen, want dan kun je na een weekje niet langer rijden dan 5 minuutjes, Tong uitsteken Ik zou je aanraden, om als hij het weer doet, hem nog even door te pakken, dat hij echt weer aan je hulpen is en zich over heeft gegeven aan jou, en op het moment dat je denkt, nu gaat het weer heerlijk en zo kan ik nog wel een half uur door blijven rijden, dán kun je stoppen, als beloning zegmaar. En vooral blij zijn met kleine vooruitgang.
iig niet hem steeds zijn zin geven, sommige paarden zijn nou eenmaal lui ingesteld en die moet je dan toch even vertellen dat er wel écht iets gedaan moet worden

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:55

als hij stopt hem toch proberen door te rijden. en pas laten stoppen als jij dat wilt. anders krijgt jouw pony de overhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:02

Dat is nou precies de reden waarom wij eigenlijk niet op de klok kijken bij het paardrijden. We stoppen als het goed gaat en fijn was voor iedereen, maar het kan een kwartiertje zijn, maar ook wel eens een uurtje. OOK met jonge paarden. Natuurlijk niet te heftig en te zwaar als je langer rijdt, maar je moet er goed voor uitkijken dat je geen 'wekkertje' in gaat bouwen, want dan krijg je dus fratsen zoals deze.
Aanpakken dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:10

Ik ga mee met mijn voorgangers, juist niet stoppen, omdat de pony niet verder wil. Aanpakken die handel, als jij zegt voorwaarts moet hij blijven lopen.
Pas stoppen als het fijn gaat Lachen

Met mijn pony was dat ook zo... Was hij braaf dan stopten we vaak al na een kwartiertje, was hij aan het donderstralen kon dat wel 3 kwartier duren net zolang tot hij braaf en ontspannen deed wat ik (met mijn instructrice erbij) vroeg.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:03

Idd niet stoppen, anders denk ze dat het altijd maar kan Knipoog

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:50

Oké. bedankt allemaal! Maar dan zal ik toch met zweepje moeten gaan rijden omdat hij anders niet vooruit te branden is Bloos

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:08

Aan je been maken is het eerste wat je dan moet doen...
Been = voorwaarts, geen reactie? Nog een keer been met een tik erbij.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:40

ja, dat wist ik wel. Daar zijn we ook mee bezig. Toch bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:38

Je kunt je paard ook uit balans halen, dan zal hij ook makkelijker verder lopen, hoef je hem in elk geval niet met de zweep de tikken.
Ik denk niet dat hij het doet omdat hij geen zin meer heeft, er zal een andere rede voor zijn, aan jou de taak die te vinden en met veel geduld en uitleggen aan je pony wat je bedoelt kom je daar vanzelf wel achter,

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 22:47

Oké, heel erg bedankt voor de reactie Lachen

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:27

je moet juist niet stoppen meestal spelen ze dan gewoon een spelletje met je.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:29

Idd niet stoppen, soort verwennerij en puberstreken zijn het Knipoog

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:04

Ik denk dat het helpt als je niet altijd maar 20 min rijdt.
Wissel ook een ga is een half uur rijde dan stap je gewoon wat meer.
Zo blijf ut voor je paard ook een verassing wanneer die klaar is en zal die dus sneller zelf stil gaan staan.
Als ie alsnog stil staat gewoon aanpakke...
Het is nie de bedoeling dat hij bepaalt wnnr het genoeg is dat is nog altijd aan jou Knipoog

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:32

Ik kan gewoon echt niet langer dan twintig minuten rijden want hij word pas sinds drie maanden gereden. Is wel aangereden maar nog niet helemaal doorgereden. Daar zijn we nu meer bezig maar zij heeft nog geen conditie en word dus snel moe. maar we gaan ook langzamer hand steeds langer rijden. Eens kijken of dat gaat helpen!

Bedankt iig

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:47

Hoihoi!
Ben ook bezig met een paardje in te rijden en die stopte ook steeds als hij moe werd/iets niet snapte/geen zin had. In het begin heb ik hem gewoon steeds heel erg vooruit gedreven en op het moment dat hij weer goed liep gestopt. Toen hij het op een gegeven moment ging doen om uit te proberen is hij 1x flink aangepakt. Dat is nu 3 weken geleden en sindsdien is hij niet meer gestopt Knipoog
Nouja eigenlijk precies hetzelfde als de mensen hiervoor dus Tong uitsteken
Succes!!

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:55

__PSM__ schreef:
Ik denk dat dit meer verwennerij is. Pak hem eens aan als er zeker is dat hij geen lichamelijke problemen heeft

je moet niet gaan stoppen wanneer hij dat wil. hij heeft misschien wel ontdekt dat hij mag stoppen als hij stil gaat staan. en dat hij dat dan even lekker kan gebruiken.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:17

Als het gewoon een gezond paard is zonder klachten waardoor hij zou stoppen,, is dit gewoon allemaal een spel van hem,,.. je moet dan gewoon door gaan met waar je mee bezig was,,! want anders leer je hem dat hy de baas is en zelf mag weten waneer hy stopt...

Denk je tog dat hy moe is als hy stopt,, rij dan eerst nog 2 minuutjes door en dan pas stoppen zodat hy weet dat jij de baas bent en dat jij zecht waneer hy moet stoppen,, want zometeen denkt hy hé! mischien kan ik ook wel haar der af gooien waneer ik het wil,, en mischien kan ik ook wel rennen waneer ik het wil! dus als ik jou was zou ik dan iider geval nog een paar minuutjes door rijden..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:07

Idd. met hierboven Ja

wou hetzelfde zeggen Tong uitsteken

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:18

Ja Ja niet 20 minuute precies aanhouden het kan ook
voor jouwn gevoel na 15 min al super gaan en je stopt eerder,dat je zegt
van hij heeft lekker gelopen maar pas stoppen alle oefeningn naar je zin zijn
want de volgende dag zal het er niet beter op zijn , ze zijn niet gek
ze houden jou voor de gek *LOL* Gewoon doorrijden een aanpakken, als je zeker weet
dat hij nergens last van heeft, heeft hij geen drukpleken van t zadel ofzo...? Rolleyes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:00

Mijn pony was 3 toen ik hem kreeg. Ik keek naar hoe hij ademde etc en niet naar de tijd. Want als het aan hem lag stond hij na 5 minuten al weer in de wei Haha!
Een paards lichaam verraad veel Lachen kijk daar gewoon naar.