lompe tinker,,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzannePAARD

lompe tinker,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 15:00

heey
de tinker waar ik op rij is echt een stijf paardje:P
hij kan niet veel en heeft erg weinig uithoudings vermogen hij heeft 2 jaar zeer weinig gelopen en is daardoor veel verleert
nu wil ik weer met haar beginnen met oefenen.. maar ik weet niet hoe,, ik rij nu bijna 61/2 jaar in de manege lessen maar die pony's doen alles voor je en daar leer je ook niet de fijne kneepjes,, kunnen jullie mij helpen en tips geven?
alvast heel erg bedankt Bloos Haha!

Alicia2u

Re: lompe tinker,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:22

Neem een keer in de week een half uurtje privéles. Ik heb ook 14 jaar op de manege gereden, maar nu heb ik een paard gekocht en met dat ene half uurtje per week, wat net zoveel kost als een uur groepsles, heb ik zeker 100 keer meer geleerd dan al die jaren op de manege.
Ik kan nu met gevoel rijden en beter aanvoelen en corrigeren. Ik heb ook een hele goede instructrice (uit arnhem, weet niet waar je woont?) en ik kan problemen die ik in de training tegen kom ook gewoon mailen en dan helpt ze daarbij.
Neem lekker les met die tinker, dan komt het vats wel goed.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:23

heel rustig aan beginnen. Wat longeren, grondwerk, stappen, beetje draven en langzaamaan opbouwen. Lekker veel wandelen. Tijdens het rijden veel wendingen maken, maar wil ze in het begin nog niet te krap. Pas op voor spierpijn en gun hem de tijd om weer op conditie te komen. En les nemen is natuurlijk altijd belangrijk! Succes!!

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:23

bedankt:)
maar dat ishet juist ik kan geen privee les nemen,,bij ons op de manege kost het 25 euro per half uur endat elke week:S niet genoeg geld:S hebben jullie nog leuke/goededingen om op te oefenen?

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:59

rustig aan beginnen met de basis. aanleuning wijken schouder binnenwaards ect pas later. eerst stap draf en galop goed aanleren en goed op je teugel en beenhulp laten luisteren en de rest komt vanzelf

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:15

Gewoon vanaf de grond gaan werken en leren wijken voor de druk en een aantal dingen uitleggen wat hij nog niet snapt, heel langzaam de conditie weer opbouwen en zeker niet te veel vragen ,
Maar waarom ligt het aan de tinker??
Zo lomp zijn ze niet ze zijn juist slimmer als mening ander ras!!

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:18

[quote:"midgie"]Zo lomp zijn ze niet ze zijn juist slimmer als mening ander ras!![/quote]

Kan je daar een voorbeeld van noemen? Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:26

Allereerst stoppen met je paard aan te duiden als "lompe tinker"...
Scheelt al een berg al je een dier positief benaderd.

Dan begin je met de basis....je paard op eigen benen laten lopen....licht contact ,stappen,draven en eventueel een galopje.
Veel overgangen rijden en belangrijk voorzichtig opbouwen en iedere keer eindigen met iets wat lukt...en vooral niet vergeten....zeer uitbundig belonen(Vinden ze leuk die "lompe tinkers" Knipoog
En rustig opbouwen..lukt het niet..stap terug want dan ben je op de foute weg...en weer fris en fruitig opnieuw beginnen.
Als je onervaren bent is les nemen een pré.

En voorbeelden dat ze onder dat enigszins bolle/harige uiterlijk slim en snel zijn...die heb ik maar te over.
Pas nadat ik door toeval een tinkertje in mijn bezit heb gekregen weet ik dat het een vaak onderschat paard is.
Ik begon er ook nml. aan van "oke....we hebben een tinker Gaaaap "
Als je over een karakterpaard begint denk je niet als eerste aan een tinker(tenminste ikzelf voorheen niet) maar door schade en schande wijs geworden.....Ik ben gezegend met een slim,leergierig en uiterst gevoelig paard Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:14

Malin schreef:

IK heb zelf 5 tinkers in mijn bezit, juist omdat het zeker geen lompe paarden zijn , maar wat Cars zegt , ze hebben karakter en als je daar fout mee omgaat heb je een zwaar probleem , een tinker is daarom juist niet voor iedereen geschikt al denken heel veel mensen van wel

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:03

midgie schreef:
Malin schreef:

IK heb zelf 5 tinkers in mijn bezit, juist omdat het zeker geen lompe paarden zijn , maar wat Cars zegt , ze hebben karakter en als je daar fout mee omgaat heb je een zwaar probleem , een tinker is daarom juist niet voor iedereen geschikt al denken heel veel mensen van wel

Ow, ok...ik dacht dat je het negatief bedoelde. Zo van: Tinkers zijn vet slim en andere pony's eigenlijk maar dom. Gelukkig niet, dus Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:32

suzannePAARD schreef:
bedankt:)
maar dat ishet juist ik kan geen privee les nemen,,bij ons op de manege kost het 25 euro per half uur endat elke week:S niet genoeg geld:S hebben jullie nog leuke/goededingen om op te oefenen?

Het hoefd ook niet elke week... maar les nemen is gewoon belangrijk... vanaf het computerscherm kan je het gewoon niet goed leren Lachen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:35

rustig dooroefenen en anders 1 prive les in de 2 weken dat heb ik ook een dan rustig dooroefen op punten die zij aangeeft.

En met een tink heb een berg geduld want ze hebben meestal een berg streken en lomp zijn ze ook wel eens.

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:45

gewoon veel oefenen. veel figuren rijden om de spieren losser te maken en meer rijden gewoon.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:30

suzannePAARD schreef:
heey
de tinker waar ik op rij is echt een stijf paardje:P
hij kan niet veel en heeft erg weinig uithoudings vermogen hij heeft 2 jaar zeer weinig gelopen en is daardoor veel verleert
nu wil ik weer met haar beginnen met oefenen.. maar ik weet niet hoe,, ik rij nu bijna 61/2 jaar in de manege lessen maar die pony's doen alles voor je en daar leer je ook niet de fijne kneepjes,, kunnen jullie mij helpen en tips geven?
alvast heel erg bedankt Bloos Haha!

laat ik je daar ff uit de droom helpen Tong uitsteken
Dat kan dus niet.

Verder ga ik mee met de anderen.
conditie kan je trainen.
op het been zetten heeft met ervaring te maken en kun je leren doormiddel van les.
veel overgangen rijden én heel goed opletten dat je haar niet tegenwerkt in haar mond, dus bij de overgang
je handen iets naar voren doen.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:51

Misschien dat je kan beginnen met maar 2 privélessen? Dan kan je je probleem in ieder geval uitleggen aan je instructrice en samen met je tinker wat basisdingen oefenen. En je zit er niet aan vast. 1 van mijn 2 manegeverzorgpaarden is zeker niet de makkelijkste om te rijden, maar na 2 privélessen weet ik veel beter wat zijn trucjes zijn en wat hij moeilijk vindt. Het gaat misschien na een paar lessen nog niet perfect, maar je kan er zeker op vooruit gaan met je paardje! Knipoog

Succes!

rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:18

les nemen en je kan ook longeren zo kan je ook conditie opbouwen
maar vooral les nemen is belangrijk dan zal het al een stuk beter gaan;)

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:15

misschien tip om op een ponyclub te gaan met je pony dan kan je lessen samen met je pony dan leer je samen met je paard en kan je samen groeien