Paard heeft geen goede evenwicht..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Paard heeft geen goede evenwicht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 07:17

Mijn paard vind het heel erg moeilijk om in balans te blijven. Het is een draver van net 6 jaar oud en het is me al twee keer overkomen dat ik met paard en al eronderuit ben gegaan op een volte.. Waar kan dit nou aan liggen? Stoor ik haar in haar bewegingen? of heeft het te maken met haar ras? ka het liggen aan haar bouw? Of aan de leeftijd? en wat kan ik er aan doen om haar evenwicht beter te krijgen? Het is namelijk niet zo geweldig (aangezien ik in het weekend spring en het dan "vaker" gebeurt) da ik ieder weekend mijn armen openhaal en met koppijn rond loop. Iemand tips?

Bienotje

Re: Paard heeft geen goede evenwicht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:02

Zou het te maken kunnen hebben met de training die je draver gehad heeft voordat jij dressuurmatig bent gaan rijden?

Hoe gaat het op de volte aan de longeerlijn bijvoorbeeld, misschien kun je daar wat meer voltes oefenen zodat je paard eerst zijn eigen gewicht in balans kan brengen. Als dat wat beter is kun je een stapje verder gaan in de moeilijkheidsgraad met jouw als ruiter erop.
Probeer ook te letten op het tempo dat dat niet te hoog is, waardoor je paard onder je vandaan schiet. Ik vermoed eigenlijk dat je paard zijn lijf verkeerd buigt op de volte en hierdoor zijn evenwicht verliest (een medische beperking zou een oorzaak kunnen zijn, bv dat je paard gewoon niet op de juiste manier kan buigen). Probeer dus ook je paard te leren om je binnenbeen te buigen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:24

Met dat binnenbeen ben ik al druk bezig. Bedankt voor de tip, dat van dat longeren zal ik eens poberen Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:28

Als je paard er echt zoveel moeite mee heeft, zou je misschien eens de rug van je paard na kunnen laten kijken. Er zijn ook medische beperkingen die ervoor zorgen dat je paard hier moeite mee heeft. Daar is moeilijk tegenop te trainen..

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:30

ze is clinisch goed gekeurt nog geen 3 maanden geleden Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:49

Mijn paard heeft dat ook heel lang gehad.
Ze is nu 9 en eigenlijk gaat het pas het laatste half jaar beter.
Ze viel ook regelmatig (Ze is ook eens op mij gevallen Blauw oog ), zakte vaak door haar achterhand en leek algemeen erg veel moeite te hebben met evenwicht.
Volgens mijn DA was dit niet normaal dat een paard zo vaak viel en was het meer dan gewoon zwakte. Daarom waren we ook de medische toer opgegaan. Vermoeden van ataxie werd onderzocht met een emg. Welke normaal bleek, dus geen ataxie. Opgevoeld om na te gaan of er misschien iets mis was met het bekken. Maar dat was ook normaal. Osteopaat erbij, die vond ook niet echt noemenswaardige dingen. Nieuw zadel, etc... En toen kwamen ze af met allemaal rare mogelijke oorzaken en vreemde testen om dit al dan niet te bevestigen en heb ik afgehaakt. (ondertussen was paard ook afgekeurd met artrose, maar dat kon volgens de DA's het vallen niet verklaren.)

Uiteindelijk was ik het allemaal zo beu dat ik m'n paard bijeen heb genomen en ergens in training heb gezet. En sinds ze intensief bereden werd en ik zelf ook anders ben gaan rijden, gaat het plots super. (ondanks de artrose) Het paard is niet meer gevallen en is veel sterker geworden. Ze struikelt nog maar zelden en gaat ook niet meer door haar achterhand. Uiteindelijk bleek de oorzaak dus toch gewoon zwakte te zijn, en het feit dat mijn paard nogal scheef was en daardoor haar beenzetting niet correct was. Wat het voor haar erg moeilijk maakte haar evenwicht te bewaren. Zolang ik aandacht heb voor dit probleem gaat het nu goed.
Mogelijk is de oorzaak iets gelijkaardigs?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 14-06-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:50

Luckystory schreef:
Mijn paard heeft dat ook heel lang gehad.
Ze is nu 9 en eigenlijk gaat het pas het laatste half jaar beter.
Ze viel ook regelmatig (Ze is ook eens op mij gevallen Blauw oog ), zakte vaak door haar achterhand en leek algemeen erg veel moeite te hebben met evenwicht.
Volgens mijn DA was dit niet normaal dat een paard zo vaak viel en was het meer dan gewoon zwakte. Daarom waren we ook de medische toer opgegaan. Vermoeden van ataxie werd onderzocht met een emg. Welke normaal bleek, dus geen ataxie. Opgevoeld om na te gaan of er misschien iets mis was met het bekken. Maar dat was ook normaal. Osteopaat erbij, die vond ook niet echt noemenswaardige dingen. Nieuw zadel, etc... En toen kwamen ze af met allemaal rare mogelijke oorzaken en vreemde testen om dit al dan niet te bevestigen en heb ik afgehaakt. (ondertussen was paard ook afgekeurd met artrose, maar dat kon volgens de DA's het vallen niet verklaren.)

Uiteindelijk was ik het allemaal zo beu dat ik m'n paard bijeen heb genomen en ergens in training heb gezet. En sinds ze intensief bereden werd en ik zelf ook anders ben gaan rijden, gaat het plots super. (ondanks de artrose) Het paard is niet meer gevallen en is veel sterker geworden. Ze struikelt nog maar zelden en gaat ook niet meer door haar achterhand. Uiteindelijk bleek de oorzaak dus toch gewoon zwakte te zijn, en het feit dat mijn paard nogal scheef was en daardoor haar beenzetting niet correct was. Wat het voor haar erg moeilijk maakte haar evenwicht te bewaren. Zolang ik aandacht heb voor dit probleem gaat het nu goed.

hier zit ik bij dit verhaal ook aan te denken....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:57

Ataxie (of een vermoeden) zou normaal toch uit een klinische keuring naar voor moeten komen? Of doen ze die testjes niet standaard. (Paard zijwaarts trekken aan staart, achterbeen verkeerd zetten en zien of paard zelf corrigeert, etc...) Want daar haal je toch al veel uit.
(Bij mijn paard niet, omdat de resultaten van die testen niet altijd dezelfde waren. Ze zijn verschillende keren op verschillende tijdstippen uitgevoerd en soms was het positief en soms negatief. Daarom die emg om uitsluitsel te geven. Knipoog )

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 02:03

paard moet op zijn eigen benen leren lopen. ik kreeg altijd het advies tegel weg te laten( geen druk van voren dus) zodat paard niet op jouw hand kan steunen en zijn eigen evenwicht moet zoeken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 06:41

Ik heb gisteren even een foto gemaatk van haar bouw, en eigelijk valt het zwakte van naar achterhand wel mee.. we springen ook om de achterhand sterker te maken en het gaat al steeds beter. Maar begrijp ik het goed dat als ik een training doe en er op let dat ze dan beter zal gaan lopen? ik rij regelmatig met lange teugels, dus op eigen benen lopen kan ze wel.
foto:
Afbeelding
Afbeelding

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:24

Met lange teugels rijden wil nog niet zeggen dat ze ook echt op eigen benen loopt.
Eerst heel veel oefenen in stap dat ze mooi nageeflijk met een losgelaten rug gaat lopen. Zorg dat ze aan je binnenbeen is dus veel schoudervoor, paar pasjes wijken en voltes rijden.
Pas als ze in stap goed aan de hulpen staat en in evenwicht loopt voorzichtig gaan draven. Houd het tempo heel laag (echt een sukkeldrafje) zodat ze meer tijd heeft om haar balans te vinden en te behouden. Ook in draf voorzichtig zijwaarts, schoudervoor, veel lang en laag en vooral goed over de rug.
Daar kun je haar achterhand sterk mee maken en zou ze uiteindelijk beter van moeten worden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:28

Denk er inderdaad wel om dat je de teugels ook weer niet té lang houdt. Juist door de achterhand te activeren én naar je hand toerijden/ opsluiten maak je dat je paard iets meer sluit en meer spieropbouw gaat trainen. Je paard moet echt actief gereden worden (niet harder, maar wel goed zijn spieren gebruiken). Juist met een te lange teugel kan je paard nog wel eens uit elkaar vallen, waardoor het nog niet verbeterd.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:33

Hoi ik heb ook een draver en wat je bijvoorbeeld ook zou kunnen doen om het paard beter met zn benen onder te laten stappen is een bandage achter haar kont langs. Ook veel balkjes stappen en met een losse teugels om emmers kleine voltes maken en slalommen. Doe het eerst veel in stap en daarna in draf. Zorg dat je het tempo onder controle hebt.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:22

Bienotje schreef:
Zou het te maken kunnen hebben met de training die je draver gehad heeft voordat jij dressuurmatig bent gaan rijden?

Hoe gaat het op de volte aan de longeerlijn bijvoorbeeld, misschien kun je daar wat meer voltes oefenen zodat je paard eerst zijn eigen gewicht in balans kan brengen. Als dat wat beter is kun je een stapje verder gaan in de moeilijkheidsgraad met jouw als ruiter erop.
Probeer ook te letten op het tempo dat dat niet te hoog is, waardoor je paard onder je vandaan schiet. Ik vermoed eigenlijk dat je paard zijn lijf verkeerd buigt op de volte en hierdoor zijn evenwicht verliest (een medische beperking zou een oorzaak kunnen zijn, bv dat je paard gewoon niet op de juiste manier kan buigen). Probeer dus ook je paard te leren om je binnenbeen te buigen.

sluit mij bij binotje aan

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:36

heeel veeel lange stukken rechtuit rijden Knipoog
100 meter stap, 100 meter draf, 100 meter stap, 100 meter draf enz. enz. dan krijgen ze vanzelf meer evenwicht en leren ze beter op eigen benen te lopen.

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:44

rij met losse teugel moet ze zelf haar even wicht zoeken ik had het zelfde probleem