Groene pony wilt het bit niet aannemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliza16

Groene pony wilt het bit niet aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:38

Hoi
We hebben net een nieuwe pony 5 weken onder het zadel en ze is heel braaf
Alleen wilt ze met rijden het bit niet aannemen en loopt ze steeds te schudden met haar hoofd en doet haar mond open.
In stap doet ze het niet en wilt ze ook wel nageven.
Wat kan dit zijn?
Ik dacht zelf aan problemen met de tanden of gewoon dat die dat nog neit snapt!
Ik rij haar met een dubbel gebroken bitje.

Miryamk

Re: Groene pony wilt het bit niet aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:41

De teugels niet te kort nemen, die neiging heeft mijn dochter bij haar groene pony en dat word dan een lang gevecht...Gisteren reed ze hem met een vrij losse teugel en toen liep hij veel meer ontspannen. Gewoon goed met je benen sturen.

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:43

Ja als hij begint te trekken geef ik hem ook vrij alleen ik vraag me af of die dat dan niet blijft doen. Ze meot toch een keer die hand accepteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:44

Probeer eens een ongebroken trensje ipv een dubbelgebroken? Mogelijk heeft 'ie een hekel aan het knijpeffect van dubbelgebroken; had mijn jonge Arabje ook.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:46

Ik zou hem niet ineens vrij geven als ie begint te trekken, dan word hij daarvoor beloond dat moet hij ook niet leren nee. Gewoon al direct langer houden, dan leert hij ook beter op je been te reageren en dat is volgens mij in de basis belangrijker dan een pony die je op het bit rijdt. Het komt vanzelf wel, een bit is ook niet prettig geef hem gewoon wat meer tijd. Hoe veel tijd dat dan is lijkt me paardafhankelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:49

Je hebt een nieuwe pony die 5 wkn onder zadel is? Ik zou gewoon nog een beetje geduld hebben met het dier en er vooral niet te snel aan gaan trekken...

Kijk goed of je trens wel goed past, niet te dik, niet te kort en je kan een ander model proberen, wat Sonja al aangeeft..

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:49

je handen stil houden er kan te veel druk van uit de handen komen, van achter uit rijden, eerst been en dan licht vragen. van daar uit komen ze los over de rug heen en houden ze mond dicht en lopen ze niet zo te schudden met het hoofd, ik rij met een dubbel gebroken bit.
Mijn merrie heeft een heel gevoelige mond en als ik van voren te veel vraag(druk) en te weinig been geef, van achteruit rijdt(geprobeerd) dan doet ze haar mond open houd haar hoofd iets gekanteld en ontspant totaal niet.
Dacht dat het ook aan haar tanden of zo iets lag.... na laten kijken niets aan de hand. Hopelijk heb je hier iets aan.

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:50

Geduld hebben we zeker wel met jonge pony's
Dit trensje past goed maar ik zal ook eens wat anders proberen.
Bedankt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:50

wij kregen van onze tandarts advies om met een ongebroken trensje te rijden, zodat de punt van een gebroken bitje dan niet in de gehemelte kan prikken en je de tong minder afknelt..

dit paard was ook net onder het zadel en schudden ongeloovelijk met het hoofd hield met dit bitje gelijk op!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:53

Eerst even de TA laten komen om problemen met het gebit uit te sluiten.
Verder het paard rustig laten wennen. Het kan zijn dat je een te dik bit hebt wat niet lekker ligt, om misschien zit een enkel gebroken of ongebroken trens een stuk beter.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:54

Hoe oud is je pony? Misschien is 'ie aan het wisselen. Een paardentandarts laten komen kan nooit kwaad lijkt me zo. Dan kun je daarna altijd nog een ander bitje proberen.

Verder mag je een groen paard best even de tijd geven alle nieuwe hulpen te verwerken. Succes!

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:56

de pony is 4 jaar dus ze kan best aan het wisselen zijn. Ik zal sowiezo iemand erna laten kijken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:57

wij hadden een tandarts die ook verstand had van bitjes! was heel handig!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:02

Niet teveel aan pulken met je handen, rustig vriendelijk contact houden (niet losgooien dus) en rustig voorwaarts rijden, zodra ze haar balans een beetje gaat vinden gaat ze vanzelf je hand opzoeken.
(mits gebitsproblemen zijn uitgesloten natuurlijk)

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:08

Ik ben zelf ook bezig met inrijden en heb ook dit gehad. ze er nog niet aan gewend wat ik heb gedaan is heelveel hoefslag rijden beetje sturen niet te veel en zeker niet te veel klooien aan de teugels dit alles komt later helemaal goed eerst laten wennen dat er iets inde mond zit.
je kan ook longeren met bit en daar je halster bij om laten om hem daar aan vast te klikken dat kan hij zelf een beetje sabbelen en rommelen met rijden zal je later merken dat hij je hand gaat opzoeken.
ZEKER GEEN DRUK UIT OEFENEN OP HET BIT heel veel op benen en stem

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:04

Ik zou der ook nog een beetje rustig aan mee doen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:06

Misschien eens een enkelgebroken bitje indoen. En ik heb weleens gehoord dat een klontje suiker bij jonge paarden helpt Vork

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:07

Als je nou een stukje wortel er daar op het bit legt an het dan in de mont schuiven. Of met je duim in de mond hoeken. Cool

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:36

Eliza16 schreef:
Ja als hij begint te trekken geef ik hem ook vrij alleen ik vraag me af of die dat dan niet blijft doen. Ze meot toch een keer die hand accepteren

Een keer? Dat diertje is pas 5 weken onder het zadel, heb geduld!