Gaat 't niet allemaal te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fianne

Gaat 't niet allemaal te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:27

Bij ons op stal staat 'n pony'tje van 3, die wordt ingereden door 'n meisje van 8. (Dat is al 'n discussie waard..)
Nu doet ze dit samen met haar zus en de 1e paar keer er op ging helemaal mis; pony werd helemaal gek en bokte flink, waardoor zij er uiteraard afviel. (meisje van 8) Nu heeft ze ontzettend veel lef en stapt er altijd weer op. Laatst ging ze er voor 't eerst sinds
een hele tijd weer op en ging het wonderwel goed, pony was superbraaf. Nu komt mijn discussiepunt: Ze hing er 2 minuten overheen, ging er toen opzitten, pony was paar rondjes weer braaf, doet ze de voeten in de beugels, pony weer 'n paar rondjes braaf. Daarna lieten ze haar gelijk loslopen, ook dit ging gelukkig allemaal goed. Al met al hebben ze zo'n half uur gereden.. Is dit niet veel te lang en te snel allemaal??

Alicia2u

Re: Gaat 't niet allemaal te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:02

Ik deed dit vroeger ook (vraag me niet waarom nooit iemand heeft gezegd dat dat stom was, want dat is het). Heb ooit een fjord ingereden die na twee keer zitten al mee naar het bos ging.
Ze komt zichzelf wel een keer tegen hoor, met de jaren komt wijsheid. Nu is het toch aan een volwassene die haar respect geniet om haar op haar plaats te zetten en in te grijpen.
Ik denk dat een half uur voor de eerste keer inderdaad wat lang is, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik zou beginnen met 5 of 10 minuten de eerste week en dat langzaam uitbouwen.
Ponies zijn over het algemeen beter opgewassen tegen snelle veranderingen dan paarden, de pony geeft waarschijnlijk zelf wel aan wanneer het hem echt te snel gaat; bokken, vluchten enz. Persoonlijk zou ik het nu wat rustiger aan doen :p

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:38

Dat was dus helemaal mijn idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:31

Komt zichzelf idd wel tegen. Ik ben van mening dat je een paard niet moet inrijden zonder goede begeleiding als je zelf de ervaring er niet voor hebt. Maarja, mensen denken altijd dat ze het beter kunnen. Jammer van de pony, dat wel.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:46

ik denk niet dat het verstandig is een paard in te laten rijden door een meisje van acht, zeker niet als het paard op zon manier en zo snel wordt ingereden, ik denk dat een halfuur voor te beginnen al veels te veel is, een kwartiertje zou beter zijn...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:52

vraag 1: Hoe willen jullie dan een klein ponytje inrijden? met een groot meisje van 12? (die wellicht al veel te lang en te zwaar is??) goede kinderen zijn schaars.

Ik vind de duur wat te lang ja, maar aan de andere kant, ze pakken het zo te zien wel redelijk aan. Alleen zou ik veel meer tussenstappen nemen in het hangen en het daadwerkelijke rijden

Mijn pony is ook door mij ingereden als 9 jarig meisje, en heb er op mijn 10e nog een gedaan. op mijn 12e mijn eigen fjord ingereden. dat was 2 keer hangen, 2/3 keer aan de longe en toen naar buiten (had geen bak, paard was al goed verkeersmka, en hij zat aan de lijn Tong uitsteken)

Nooit problemen mee gehad.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:55

Ik denk dat het wel wat lang is. Mijn mening is: stoppen als het goed gaat. Dus eerst een aantal keer hangen, dat uitbreiden naar hangen + stap. Als dat dan weer goed gaat ga je er eens opzitten, paar keer op en af stappen. Dan voor het eerst een stukje lopen. Dat weer uitbreiden naar longeren, in stap. Dan draven, eerst aan de hand, dan naar de longeerlijn. Etc etc. Duurt allemaal wat langer, maar het zit er dan ook goed in, zonder angst, zonder klappen. Mijn ervaring is dan ook, hoe rustiger, hoe minder bokken en problemen je krijgt.

Maar dat het stom zou zijn, tja denk dat iedereen wel stomme dingen heeft gedaan toen ie jonger was. Ik reed bij een handelaar, en ging daar op een wildvreemd paard zitten, waarvan het de vraag was of ie uberhaubt ooit een zadel gezien had en hup aan een touw mee naar buiten. Bloos! Ging wonder boven wonder (bijna Bloos ) altijd goed, dat was zijn manier van werken en toen wist ik niet beter. Heb toen wel besloten toen ik daar wegging, dat ik het voortaan op mn eigen manier doe Knipoog

Denk dat dat meisje vanzelf leert als het misgaat, je kan er iets van zeggen, maar zou er eerder op hameren dat ze rustiger aan doen met de pony, ook ivm veiligheid en de toekomst van de pony. Voor iedereen is er een eerste keer, zo ook met inrijden, en ik denk dat de meeste pony's uiteindelijk toch wel gecorrigeerd worden. Maar ik vind het wel belangrijk dus, dat het rustig aan gebeurd, daar bereik je veel meer mee.

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:05

ik denk niet dat het verstandig is een paard in te laten rijden door een meisje van acht der kan teveel gebeuren..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:24

WybO schreef:
ik denk niet dat het verstandig is een paard in te laten rijden door een meisje van acht der kan teveel gebeuren..

oke een rank welshje van 1.10 mtr. Wat voor kind laat jij zo'n pony'tje inrijden dan? Ik zie echt het probleem er niet van, (mits er uiteraard wel goede begeleidign is van een ouder iemand!) en ook niet welk kind je het anders kunt laten doen. Mensen wordt langer en eerder groot, vaak zijn kinderen van 11 al te groot voor zo'n klein ding. Bovendien kan een kind van 11 niet per definitie beter rijden dan een achtjarige (op mijn welsh reed een achtjarig meisje, die sprong er 80/90 cm mee.)

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:14

ik denk dat zer er wel wat korter op had mogen rijden omdat het allemaal weer goed ging. maar dat ze nog zoo jong is en dan al een pony van 3 dat vin ikwel heel erg snel. maar het licht er natuurlijk ook aan hoe groot de pony is.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:38

Ik ben het helemaal met Yuri eens.
Vaak is een al wat ouder kind te groot om op zijn klein jong paardje te rijden. Dus als je met goede begeleiding en een goed ruitertje heb denk ik dat je deze pony net zou goed ik kan rijden als een wat ouder persoon.
Ik zou niet weten hoe je anders een kleine pony in moet gaan rijden?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:37

Ik ben het ook met Yuri eens. Al vind ik wel dat er minstens een volwassen/bekwaam iemand bij had moeten kijken, iemand die misschien al wat meer ervaring heeft met pony's inrijden e.d.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:31

Dat een 8jarige erop zit vind ik zo erg nog niet, zolang er maar goede begeleiding bij is
Ben ook van mening dat als het goed gaat dat je moet stoppen voordat het ineens verkeerd gaat

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:39

snel is het niet echt, monty roberts doet het zelfde (niet zo gevaarlijk als een meisje van 8 die waarschijnelijk geen idee over paarden heeft maar ja) hij laat de ruiter hangen dan dr op , dan gelijk in draf laten gaan, en dan mag de paard ook gewoon bokken. Hierna is de paard de gewicht al een beetje gewend en de ruiter begint dus al te rijden een beetje (in een longeer cirkel). dit duurt zoeizo niet langer dan 15min de eerste keer want dat zou idd te veel zijn. maar ja dat een meisje van 8 haar pony inrijd en dan los in een bak rijd vind ik niet echt verstandig...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:31

Er zijn toch veel kleinere ruitertjes die goed kunnen rijden, als dat onder begeleiding van een goed, volwassen ruiter gebeurd die weet waar ze/hij mee bezig is, lijkt me dat geen probleem...

Maar maar een half uur! Dat vind ik wel erg kort... ik ben van mening dat inrijden gewoon in etappes moet gebeuren, niet teveel in 1 keer.
Dan kan er wel gezegd worden: 'maar het ging goed', dat is ook wel zo en daar hebben ze dan geluk mee gehad, maar wat als het nou níet goed was gegaan? Dan hadden ze er waarschijnlijk héél véél moeite mee gehad dit te corrigeren... Daarom denk ik dat alles stap voor stap moet gaan, en pas als het ervoor goed is gegaan, een stap verder. En natuurlijk niet in een half uur, maar iets nieuws de volgende keer

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:42

8 jaar is wel erg jong..
Maar het is wel onder toezicht van een iets ouder iemand neem ik aan?
Zolang het goed lijkt te gaan is er niet zo veel aan de hand denk ik, al zou ik mijn kind geen pony laten inrijden op die leeftijd Knipoog

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:51

volgens mij stond er dat het onder toezicht was van haar oudere zus.. en heel stiekem heb ik het idee dat ook zij geen proffesional is.. Vork
8 jaar vind ik zo erg nog niet idd MITS er goede begeleiding is.. en dat vraag ik me dus af..
Verder vind ik het ietwat aan de snelle kant.. maargoed wie ben ik om daar wat van te zeggen, niet? Knipoog

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:48

agh ik heb ook een aantal pony's ingereden onder begeleiidng van mijn eigen zus (wel 6 jaar ouder, dus 14 toen ik in ging rijden.)

Nooit maar een iniemienie probleem mee gehad en het waren echt de braafste pony's niet.

Loraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:59

xtostarlight schreef:
Ik denk dat het wel wat lang is. Mijn mening is: stoppen als het goed gaat. Dus eerst een aantal keer hangen, dat uitbreiden naar hangen + stap. Als dat dan weer goed gaat ga je er eens opzitten, paar keer op en af stappen. Dan voor het eerst een stukje lopen. Dat weer uitbreiden naar longeren, in stap. Dan draven, eerst aan de hand, dan naar de longeerlijn. Etc etc. Duurt allemaal wat langer, maar het zit er dan ook goed in, zonder angst, zonder klappen. Mijn ervaring is dan ook, hoe rustiger, hoe minder bokken en problemen je krijgt.

Maar dat het stom zou zijn, tja denk dat iedereen wel stomme dingen heeft gedaan toen ie jonger was. Ik reed bij een handelaar, en ging daar op een wildvreemd paard zitten, waarvan het de vraag was of ie uberhaubt ooit een zadel gezien had en hup aan een touw mee naar buiten. Bloos! Ging wonder boven wonder (bijna Bloos ) altijd goed, dat was zijn manier van werken en toen wist ik niet beter. Heb toen wel besloten toen ik daar wegging, dat ik het voortaan op mn eigen manier doe Knipoog

Denk dat dat meisje vanzelf leert als het misgaat, je kan er iets van zeggen, maar zou er eerder op hameren dat ze rustiger aan doen met de pony, ook ivm veiligheid en de toekomst van de pony. Voor iedereen is er een eerste keer, zo ook met inrijden, en ik denk dat de meeste pony's uiteindelijk toch wel gecorrigeerd worden. Maar ik vind het wel belangrijk dus, dat het rustig aan gebeurd, daar bereik je veel meer mee.

hier ben ik eht inderdaad wel mee eens! beter te rustig dan te snel!
ik heb vroeger zelf een shetlander ingereden toen ik elf was zonder hulp.. tja beestje heeft nooit wat gedaan en was braaf.. en ik kan je zeggen echt inrijden was het niet.. was er op gestapt en een paar rondjes gaan stappen keer erop weer wat langer en zo langsaam aan opgebouwt. maar longeerlijn is er niet aan te pas gekomen hangen ook niet en het was zonder zadel..
tja toen wist ik ook niet beter.. nu zou ik het rustig aan doen eerst hangen en klaar.. dan hangen en opstappen..
dan keer opstappen afstappe opstappen afstappen..
dan een keertje rustig aan gaan stappen..
dan steeds wat verder opbouwen.
beter een paard dat met vijf jaar pas goed ingereden is, dan ene paard wat met drie jaar er klaar voor is en verpest is doordat alles te snel ging Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:33

Een welsh van 1.10 kun je moeilijk door een volwassene in laten rijden nietwaar? Een 8 jarig meisje met een beetje lef en een nette stevige zit kan een pony heus wel beleren onder begeleiding van een volwassene, hoe het nu gaat is het niet goed; misschien moet je haar er daar op aan spreken.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:57

ik zou em niet in laten rijden door een meisje van acht.
Dat is een ding dat ik zeker weet, maarja .. mijn mening;)