Ontspannen zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mriinaa

Ontspannen zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:33

Ik heb een probleem. Met het rijden kan ik niet goed ontspannen zitten. Altijd span ik ongemerkt wel iets aan. Hoe harder ik probeer om te ontspannen, des te erger wordt het.
Ik rijd een paard en die is daar heel gevoelig op, hierdoor kan ik dus niet fijn rijden.

Wie kan mij helpen?

muk

Re: Ontspannen zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:58

ik denk dat eht is dat doordat jij probeert te ontspannen, je aanspant
misschien als je je juist met andere dingen bezig gaat houden, al is het maar iets heel simpels zoals een gebroken lijn rijden, en je dus neit bezig houd met het ontspannen zitten.

wat bij mij trouwens vaak is, is dat wanneer me paard fijn naar beneden loopt, ik een stuk ontspannender zit. misschien dat dat bij jou ook helpt.

maar ik denk wel dat je goede begeleiding moet vinden die je wijst op je houding bijvoorbeeld. dat je te geforceert zit. wat ik dus ook snel doe als mijn paard niet naar beneden loopt (heel slecht van mij Tong uitsteken )

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:01

als ik niet ontspannen op mijn paard zit dan kijk ik in de rondte en denk ik aan leuke dingen,, daar kan ik mijn ontspannen zit in terug vinden.
Maar een goede begeleiding daar in is niet verkeerd,,,

succes er mee

Je zal nog meer ideen krijgen en pik er dan een paar uit die jou het meeste aanspreken

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:08

ik heb dat binnen ook, buiten in de bossen veel minder, dus probeer ik daar meer op mijn houding te letten en binnen veel figuren en overgangen te rijden dan gaat je paard meer ontspannen en jij vanzelf ook. Goede tips van een intstructrice kunnen ook heel veel helpen (tenminste bij mij)

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:44

elcke schreef:
ik heb dat binnen ook, buiten in de bossen veel minder, dus probeer ik daar meer op mijn houding te letten en binnen veel figuren en overgangen te rijden dan gaat je paard meer ontspannen en jij vanzelf ook.

Buiten ben ikzelf nog meer gespannen dan binnen, omdat ik er een paar keer flink hard van mn paard ben gevallen. Binnen probeer ik ook wel te ontspannen, en heel soms gaat het wel goed, maar dat is dan een moment van minder dan een minuut. Langer gaat het niet, omdat óf ik me aan ga spannen, óf m'n paard spant zich weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:46

Zitles van een goede instructeur doet wonderen. Is ook erg leuk om te doen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:44

probeer een beeld op te roepen dat je doet ontspannen. beeld je bij voorbeeld in dat je een aardappelzak bent, of dat je bovenlichaam een veerpop is die met touwtjes boven het paard wordt gehouden, of dat je in een lekkere zetel zit,...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:45

zonder zadel erop en rijden maar Lachen en anders een keer een minuut of 10 je voeten uit de beugels en zo wat stap en draf oefeningen doen Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:47

De tips van hierboven zijn prima (zonder zadel rijden kan echter niet op elk paardje), maar je kunt hierbij ook gaan zingen! Met zingen ontspant jouw lijf, en je paardje zal het waarschijnlijk nog wel gezellig vinden ook. Als ik op een hyper paard zit, en ik ga mijzelf spannen, ga ik zingen, fluiten of praten. WErkt iedere keer weer.
Succes Haha!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:37

haha dat is wel een hele gave tip gaan zingen. misschien werkt een paar keer met jou erop longeren dan hoef je niet op te letten waar je paard naar toe gaat alleen maar op je zit en voel je het verschil goed. Balen dat je buiten helemaal niet durft te ontspannen...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:38

ik had dat probleem eerst ook..
toen ik lessen ging nemen zei ze dat ik maar tegen haar moest vertellen wat ik 's morgens gedaan had voordat ik naar de les toeging.
en als ik praat dan let ik veel minder op mijn houding en ga ik (on)bewust mijn eigen ontspannen

ik weet niet of het bij jou werkt maar bij mij werkt het in ieder geval

trouwens zitoefeningen helpen ook goed..Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:26

Bekend probleem, alhoewel het nu wel verminderd is.
Bij mij is altijd verteld dat ik mij moest indenken dat het paard waar ik op zit een wolk is, zodat ik rustig de bewegingen kan opvangen, daarbij moest ik rustig ademhalen en aan rustige dingen denken.
Klikt mss een beetje stom wat ik zei maar het begint te werken bij mij. Vooral in de stap en nu ook af en toe in de draf kan ik mij ontspannen. Maar helaas is het er ook zo weer uit Verdrietig