omgevallen hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

omgevallen hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:42

ik rij sinds enkele weken met een Andalusische hengst. Een heel braaf, vrij rustig en betrouwbaar paardje. Volgens de eigenaars heeft hij "alles geleerd van de Spaanse dressuur". Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij heeft hij nooit veel moeten werken en is dat dressuurniveau niet echt meer "up to date". Hij gehoorzaamt heel goed op de hulpen, dat wel, maar voert de oefeningen uit zoals het hem goed uitkomt: uitwijkende achterhand, neusje omhoog, scheeflopen, dribbelen...

Bovendien heeft hij een "omgevallen hals". Ik weet niet goed hoe ik dat beter kan beschrijven. Het is alsof het midden van zijn bovenhals naar rechts is gekanteld. Mij hebben ze gezegd dat het vet is, omdat hij te weinig werkt. Is dat zo? Heeft iemand anders dat ook al gezien, meegemaakt? Wat kan ik doen om dat weg te werken? Ik dacht aan veel voorwaarts-neerwaarts rijden om zijn hals terug sterk en stevig te maken. Zijn er andere, betere oefeningen? Moet ik eerder links of rechts werken? En in hoeveel tijd kan je dat wegwerken (hij wordt nu 2 à 3 keer per week bereden)?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Chaos

Re: omgevallen hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:44

Een omgeklapte manenkap. Zonde, maar komt vaker voor en is niets ernstigs. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:45

Trekt trouwens naar mijn weten nooit meer weg. En komt door oa te veel eiwitten en vetten die zich daar ophopen. En paarden met zwaar behang zijn er geloof ik ook gevoeliger voor. Maar dat weet ik niet zeker.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:47

vaak zie je dit bij paarden die bevangen zijn geweest
door draining zal het wel verbeteren maar helemaal verdwijnen zal het idd niet

dat voor zover mijn kennis rijkt Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:50

idd trainen , en eventueel wat masseren
is een schoonheidsfoutje

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:17

hij heeft inderdaad zeer lange manen, die rechts hangen, tot over zijn schouder. Maar naar het schijnt mag je de manen van Andalusische hengsten niet korter maken.

en bovendien heeft hij ook een probleempje gehad met zijn hoeven, omdat hij een tijdje op een veel te natte stal gestaan heeft. ik denk wel niet dat het hoefbevangenheid was.

ik dacht dat hij die "omgeklapte manenkap" had omdat hij te weinig werkte, maar dat is volgens jullie dus niet echt het geval. ik mag er dus vanuit gaan dat ik het door training wat kan wegwerken, maar dat het nooit helemaal zal verdwijnen?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:04

Kijk maar es op deze site, www.equiandalusian.com en dan bij breed standard and defects, staat een goed voorbeeld.
Helaas is er niets aan te doen, komt vaker voor, ook bij friezen en andere barokke paarden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:05

Precies. Je mag de manen korter maken. Maar waarom zou je? Bovendien, het groeit toch weer aan, maar mooier wordt het er niet van. Lachen Maar nee, dit trekt nooit meer helemaal weg, maar het paard heeft er geen last van.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:11

mammaslamma schreef:
Kijk maar es op deze site, http://www.equiandalusian.com en dan bij breed standard and defects, staat een goed voorbeeld.
Helaas is er niets aan te doen, komt vaker voor, ook bij friezen en andere barokke paarden.

ja, daar lijkt het erg op! het wordt op de site blijkbaar wel als een ernstige schoonheidsfout opgevat. maar hij heeft er inderdaad helemaal geen last van als je hem berijdt, en zeker niet als hij de stoere uithangt in de wei!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:15

Tuurlijk is het een schoonheidsfout, de prijs zal er ook zeker niet meer op worden. Onze Friese merrie met behang wat nu echt naar der knieen begint te groeien begon laatst ook heel iets, maar haar behang is ook zo zwaar. Nu vlechten we het in een stuk of 5vlechten naar de andere kant, en het geen wat we laatst zagen is nu weg. Lachen Maar dat begon ook tijdens de dracht, en in die merriebrok zitten ook weer veel extra eiwitten.