Problemen met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuhh

Problemen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:42

Ik verzorg nou al 4á 5 jaar een ijslander.
Als ik reed op drifandi(verzorgijslander) dan was het altijd een buitenrit en ging alles ook altijd goed.
Omdat drifandi wat soepelere moest worden en ik een jaar geleden nog niet alleen langs de weg mocht zijn we
af en toe in de bak gaan rijden wat hij vreselijk vond. Drifandi is een ijslander die niet graag werkt.
Maar omdat ik toch wel wou rijden en de eigenaresse niet altijd mee kon ging ik steeds vaker in de bak rijden.
Drifandi heeft hier veel moeite mee en doet er alles aan om niet te werken in de bak waar vaak gedonder mee kwam.
Nu mag ik sinds een jaar alleen een buitenrit maken de eerste keer dat ik alleen met hem wegging ben ik een heel klein blokje om gegaan om even te wennen dat we dan echt met zijn tweën op pad gaan. De tweede keer dat ik met hem langs de weg wou ging hij halverwege in volle tölt terug naar het weiland. De derde keer dat ik alleen met hem langs weg ging waren we al wat verder gekomen dan te tweede keer maar toch ging drifandi in volle tölt terug naar het weiland. Na 3 keer proberen ging ik doorzetten en de vierde keer heb ik het hele blokje om gedaan en heb drifandi na de rit goed beloond voor zijn goede gedrag. Maar daarna werd het alleen maar erger en iedere keer als ik een buitenrit wil maken alleen of met een andere bijrijdster hij blijft er vandoor gaan met mij. Terwijl hij vroeger altijd een buitenrit maakte en het niet erg vond om alleen op pad te gaan en hij heeft toen nooit geprobeerd om er vandoor te gaan. Nu is hij echter 2 keer met mij ervandoor gegaan en is drifandi de weg op gestoken en ik had de schrik er goed in zitten gelukkig konden de auto's op tijd stoppen. Ik ben toen een paar weken even niet meer op buitenrit geweest en heb het later weer langzaam op gepakt door eerst naast drifandi door het dorp te lopen en daarna er op zitten en door het dorp te lopen en dat ging weer goed ik weer blij. Nou ging ik vorige week met twee andere een buitenrit maken en in het begin ging het goed maar op een gegeven moment vliegt drifandi weer in tölt over de weg naar het weiland. Hij is op dat moment echt niet te houden als je hem tegen stuurt gaat hij alleen maar harder draven en als je de teugels los laat hangen gaat hij wel langzamer maar hij tölt door. Nu vraag ik me af waarom hij dat doet hij vind buitenritten altijd geweldig en nou kan je niet meer met hem op buitenrit. Ook de eigenaresse zelf weet niet hoe dat kan en we hebben allemaal vraag tekens.
Weet iemand misschien op bokt waarom hij zo doet en wat ik er kan doen dat hij weer buitenritten rijd?

Sorry voor het lange verhaal.

lisantjuhh

Re: Problemen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:57

iemand tips?

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:03

Ik zou toch als ik jou was samen met de eigenaresse dit probleem aanpakken. Jij op het paard en de eigenaresse ernaast misschien wel met een lange lijn zodat hij er niet vandoor kan gaan. Wel blijven doen dat buitenrijden want ik heb zo´n idee dat ie een spelletje ervan maakt. Zo opbouwen en later zonder kijken hoe hij er dan op reageert en daarna als dat goed gaat weer afbouwen tot dat jij zelf weer alleen de weg op kan met hem. Succes

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:32

Die speelt denk ik wel wat met je voeten zo te zien Nagelbijten / Gniffelen (allez, lezen eigenlijk Tong uitsteken ). Als ik het zo mag lezen probeert hij gewoon elke keer om onder het "werk" uit te komen. Ik zou zeggen: niet opgeven! Maar het moet ook niet ten koste van je veiligheid gaan, zoals het nu duidelijk wel gebeurt. Zoals shadow27 zegt, neem je best iemand mee die de pony aan een halstertouw/longeerlijn vastneemt, terwijl jij erop zit. Hou je zo ontspannen mogelijk, er loopt iemand naast dus kan er niets gebeuren! Begin -ook met iemand die ernaast loopt- steeds met kleine stukjes op te bouwen. Je begint echt met hele korte stukjes, 10 meter is genoeg, als hij maar braaf is! Belonen en zet hem op de wei/op stal of weet ik veel: gun hem iets dat hij graag doet. Volgende keer probeer je een paar metertjes verder; doet hij dit goed: weer belonen en op de wei/stal zetten. Als hij het niet goed doet, gun hem dan ook niet van op de wei te gaan staan; maar zet hem aan het werk. Bv. even gaan dressureren/springen weet ik veel en als hij braaf is: belonen en rust gunnen (als hij niet braaf is, zet hem ook geen úren aan het werk; braaf zal hij er die dag toch niet van worden). Zo leert hij dat wanneer hij lastig doet, hij niet onder het werk uitkomt. Bouw steeds verder uit en blijven belonen als hij het goed doet! Te weinig belonen kan je veel makkelijker dan te veel hoor Knipoog . Als het goed gaat, ga je een stukje proberen zonder halstertouw, maar neem iemand mee die gewoon ernaast meeloopt (en voor noodgevallen een halstertouw bij de hand heeft); zo ben jijzelf ook wat meer op je gemak denk ik. Weer belonen wanneer hij braaf is; en zo kan je steeds langere stukjes uitbouwen. Pas als je echt 1000% zeker van je stuk bent, kan je beginnen uitbouwen zonder dat er iemand naast loopt. Begin opnieuw met zeer kleine stukjes en belonen wanneer hij braaf is. (vergeet niet zelf zeer ontspannen te gaan zitten!) Je hebt hier echt wel heel wat geduld voor nodig, maar als je doorzet lukt het wel hoor! Knipoog Vergeet niet: de aanhouder wint!

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:51

ik ga nu meestal ook een klein stukje langs de weg en als hij braaf is zet ik hem in de wei als hij niet braaf is ga ik naar de bak en laat ik hem daar even werken.. Het probleem bij hem is dat als er iemand mee loopt hij er niet vandoor gaat het is dus puur als ik alleen rij of met een ander samen een buitenrit maak, maar als er iemand naast loopt of fiets doet hij niks Verward
ik zelf heb ook zo'n vermoeden dat hij een spelletje speelt met mij doet hij ook wel vaak in de bak maar daar kan ik hem aanpakken en langs de weg durf ik het niet echt.. En ik denk dat hij het zelf ook wel weet dat ik hem bij een buitenrit minder hard aan pak dan in de bak. ik ga gewoon proberen om weer langzaam op te bouwen tot hij weer normaal een buitenrit kan maken.
Ik zelf verlies het vertrouwen in hem en krijg angst bij buitenritten en dat wil ik niet ik wil hem weer kunnen vertrouwen en mijn angst weg halen

bedankt voor de tips Haha!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:16

Ik denk niet dat je paard bewust een spelletje met je speelt hoor. Hij voelt zich hoogst waarschijnlijk alleen en onzeker en wil zo snel mogelijk naar de kudde en vertrouwde omgeving terug. Dit is echt een kwestie van vertrouwen opbouwen telkens een klein stukje verder gaan op de rit. In het begin steeds dezelfde route nemen helpt ook, paarden zijn gewoonte dieren en als de route eenmaal helemaal vertrouwd is kan je telkens langzaam uitbouwen met een alternatieve route. Probeers eens halverwege af te stappen en lekker laten grazen bijvoorbeeld, om het leuk voor hem te maken. Grondwerk in de bak ipv rijden kun je ook eens proberen om de band te versterken. Indien het echt een heel onzeker paard is, zul je misschien moeten accepteren dat je niet alleen met hem naar buiten kan en altijd een rijgenoot meenemen. Succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:25

morelia schreef:
Ik denk niet dat je paard bewust een spelletje met je speelt hoor. Hij voelt zich hoogst waarschijnlijk alleen en onzeker en wil zo snel mogelijk naar de kudde en vertrouwde omgeving terug. Dit is echt een kwestie van vertrouwen opbouwen telkens een klein stukje verder gaan op de rit. In het begin steeds dezelfde route nemen helpt ook, paarden zijn gewoonte dieren en als de route eenmaal helemaal vertrouwd is kan je telkens langzaam uitbouwen met een alternatieve route. Probeers eens halverwege af te stappen en lekker laten grazen bijvoorbeeld, om het leuk voor hem te maken. Grondwerk in de bak ipv rijden kun je ook eens proberen om de band te versterken. Indien het echt een heel onzeker paard is, zul je misschien moeten accepteren dat je niet alleen met hem naar buiten kan en altijd een rijgenoot meenemen. Succes!
-als er iemand mee loopt hij er niet vandoor gaat het is dus puur als ik alleen rij of met een ander samen een buitenrit maak, maar als er iemand naast loopt of fiets doet hij niks- aangezien ze dit vertelde, neem ik niet aan dat deze pony verlatingsangst heeft. Anders zou hij met een ander dier er niet vandoor moeten gaan Pling En ze zei ook dat hij vroeger wel braaf op buitenrit was, dus... Maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat het in het begin zeker goed is om een vertrouwde route te gaan maken Ja

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:45

wel aanpakken buiten anders liukt het nooit. mijn paard vloog buiten ook steeds weg ik durfde ook niks te doen, ging ze alleen maar harder, paar keer flink aan gepakt nu is het een stuk minder we zijn dr nog niet maar t komt wel....