Werken met los paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Werken met los paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:49

Is werken met een los paard nou werken, of is het maar een beetje lanterfanten ?

Wat doe je met stokjes met plastic zakjes, daar train je geen sterke achterhand mee. Of is er volgens enkelen wel nut in de training en dressuur van en paard.

Hoe denk je er over ?

Knipoog

DeniseES

Re: Werken met los paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:05

Wat je bedoeld met de stokjes en plastic zakjes is me niet helemaal duidelijk, maar loswerken met een paard is zeker werken! Goed voor de conditie van het paard + de band tussen de persoon en het paard gaat ook vooruit (als het goed gedaan wordt)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:22

Mee eens,ook dat is een manier van werken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:56

De stokjes met de plastic zakken zie ik vaak voorbij komen. Er gaat dan iemand staan met zo'n stok en het paard moet er niet meer bang van zijn en dan is het goed.
Ook een variant met een 'wortel stok', een Amerikaanse visie is er een, daar slaat men dan mee op de grond en over het paard en het paard moet stil blijven staan.
Van dergelijke oefeningen vraag ik me wel eens af wat de achterliggende gedachte daarvan is.
Misschien druk ik me wat minder goed uit, het is niet denigrerend bedoeld hoor.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:28

Ik gebruik die wapperende zakken en stokken ook. Ik doe het voornamelijk om de band met mijn paard te versterken en hem te desensibiliseren, zodat hij niet meer overal van schrikt. Ook leert hij zo het verschil tussen een sterkere hulp en een per ongelukke tik met de zweep of hand. We begrijpen elkaar beter.
Ik train mijn paard dus wel degelijk, maar niet lichamelijk maar geestelijk.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:57

Naar mijn idee zou de vraag moeten zijn: zie je het nut van "natural horsemanship" oefeningen in? (aangezien het hier om wortelstokjes van dhr Parelli gaat).
Dus grondwerk, je paard los in een roundpenn en dat soort dingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:45

Paardentango schreef:
Is werken met een los paard nou werken, of is het maar een beetje lanterfanten ?

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je het doet en met welke intentie. Het kan allebei en ook nog alles er tussen in.
Als je wilt weten wat mensen doen of willen bereiken met wortelstokjes en plastic zakjes, dan zul je het ze eens moeten vragen en niet meteen opmerkingen plaatsen die het nut zo in twijfel trekken.
En nee, ik werk niet met wortelstokjes al dan niet voorzien van plastic zakje, dus bij mij hoef je er niet om te komen. Tong uitsteken

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:21

Wél trouwens, met die stokjes en die plastic zakjes, is dat je paard op een gegeven moment leert dat ze wel eng lijken, maar dat eigenlijk niet zijn. Of dat dan ook de band versterkt, van jij doet me niets, dat is natuurlijk wel het geval als je paard aangevallen is door bijv. een voorbijwapperend plastic zakje Knipoog en als jij degene bent die het plastic zakje heeft, er niks aan d hand is, dus dat je te vertrouwen bent Tong uitsteken

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:13

Dit is ook een manier van werken meej eens

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:02

ja !vind ik ook eigk wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:11

Zeer zeker werken, als je actief aan het werk bent, zijgangen ed. mee gaat nemen en niet alleen maar aan het desensibiliseren bent met stok, string en plastic zakjes bij een stilstaand paard, valt dat bij mij zeer zeker onder werken en gymnasticeren.

De titel zou in dit geval aanpast moeten worden in: is grondwerk ook werk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:35

en dan is nog de vraag, wat versta je onder grondwerk?
Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:09

Een basis van vertrouwen met je paard maken in de 1e instantie... En zijn het natuurlijk ook goede oefeningen voor het paard (qua luisteren, vooral als ze er ook echt plezier in hebben). Het is vaak (niet altijd natuurlijk) niet echt fysiek werk, maar psychish, en daar wordt je ook moe van Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:14

DeniseES schreef:
Wat je bedoeld met de stokjes en plastic zakjes is me niet helemaal duidelijk, maar loswerken met een paard is zeker werken! Goed voor de conditie van het paard + de band tussen de persoon en het paard gaat ook vooruit (als het goed gedaan wordt)

Ben ik het mee eens. Het is inderdaad goed voor de conditie en helemaal voor de band.
Je leert je paard begrijpen! Ook zonder tuig enzo.!

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:35

ik dnek dat het wel nut heeft, omdat als je
op meerdere manieren traint je je paard
ook steeds een nieuwe uitdaging geeft, en je
via verschillende hulpen met je paard kan werken Bloos