Hoe overgang galop naar draf vloeiender

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Hoe overgang galop naar draf vloeiender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:52

Ik heb dus veel moeite met de overgang galop naar draf, vaak valt ze dan gewoon in draf. Wie heeft tips? Ze kan wel al wat schakelen in zowel draf als galop, maar het lukt me maar heel weinig om haar een rustige overgang te laten maken. Moet ik misschien mijn zit of hulpen iets veranderen?

Scum

Re: Hoe overgang galop naar draf vloeiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:35

Eerst leren om de galop te sluiten. Liefst op een volte (15 m). Sluiten en zorgen dat je pony niet in draf valt.
Als dat lukt, dan proberen om zoveel te sluiten dat jij het niet verder kunt (impuls behouden). En dan zelf het punt bepalen waar die overgang naar de draf moet komen. In de overgang goed je been eraan houden om impulsverlies te voorkomen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:18

Mijn lesgever laat me de galop-draf overgangen op volgende wijze doen (het gaat om een paard dat niet veel kan en de neiging heeft om zich sterk te maken). eerst op een cirkel de galop goed onderhouden met binnenbeen. dan moet ik me groot maken, actie blijven ondersteunen met het binnenbeen, en mijn zit en hand blokkeren. en wachten tot het paard in draf overgaat. Als het paard in draf valt in plaats van vloeiend over te gaan, moet ik onmiddellijk terug in galop aanspringen. Als dat goed gaat, krijg ik meer inspraak over waar en wanneer precies de overgang moet gebeuren.

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:23

bij mij helpt ook wel eens als je wat meer op het buitenbeen leunt bij de overgang, dan word de overgang wat vloeiender

en verder ook zoveel mogelijk het paard laten sluiten in de galop

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:27

nou ik heb dit probleem ook gehad bij mij paard
en ik zou je eerst aanraden om je paard in een arbeidsgallop even een paar passen vooruit te rijden en weer een paar passen terug zo veel tempo wisselingen rijden
k zou ook als ze echt in een hele rustige arbeidsgallop zit op een volte 15m te sturen en zo de overgang te laten komen op de kleine volte
want op een kleine volte moeten paarden al in tempo verminderen wardoor de over steeds stukje bij beetje geleidelijker gaat
dit heeft in iedergeval goed bij mij geholpen Bloos

ik hoop dat je er wat aan hebt

liefs van veerle

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:37

Bedankt allemaal, ik zal hard gaan oefenen!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:27

je moet je oefeningen ook goed voorbereiden en niet steeds lange stukken galloperen.
vaak kleine stukjes en veel overgangen maken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:39

Ik kamp ook met dit probleem, ook namens mij dan bedankt voor de tips!

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:50

als hij terug valt in draf gewoon weer in galop aanspringen, waarschijnlijk vind het dier waar je op rijd dit een erg moeilijk onderdeel als het niet helpt moet je ervoor zorgen dat je hem telkens een stap voor bent, ook kun je als hij terug valt in draf gewoon gelijk weer wat meer doordraven, dan train je zijn spieren en zou het steeds makkelijker moeten worden Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:15

veerlefellow schreef:
nou ik heb dit probleem ook gehad bij mij paard
en ik zou je eerst aanraden om je paard in een arbeidsgallop even een paar passen vooruit te rijden en weer een paar passen terug zo veel tempo wisselingen rijden
k zou ook als ze echt in een hele rustige arbeidsgallop zit op een volte 15m te sturen en zo de overgang te laten komen op de kleine volte
want op een kleine volte moeten paarden al in tempo verminderen wardoor de over steeds stukje bij beetje geleidelijker gaat
dit heeft in iedergeval goed bij mij geholpen Bloos

ik hoop dat je er wat aan hebt

liefs van veerle

ja ik heb dit probleem ook, maar alleen op de lange zijde.
Volte's 15 meter of 10 meter en dan terug naar de draf is geen probleem.
tempo wisselinge in de galop gaan ook goed...
alleen op de lange zijde... pfff....

el_conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:39

Je moet je paard aanwennen dat je een geluid maakt b.v.
prrrr als hij naar een lagere gang gaat
Als je gallopeert en je wil verzamelen maakt je het geluid niet dus je paard weet zeker dat hij niet moet gaan draven.
Als je paard op je zit en het geluid een overgang naar de draf maakt vanuit de gallop kan je hem gelijk met je been ondersteunen zodat hij doordraaft en niet instort

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:54

misschien kun je je paard zo veel mogelijk verzameld rijden en elke keer waneer ze terug wilt gaan in draf uit haar eigen gelijk veel naar voren ook al valt ze uit elkaar maar vooral leren dat ze terug moet komen op de overgang op jou hulp en niet denk van oooh ze gaan toch zo draven laat ik maar vast gaan draven
ook nog een tip als je enmaal in draf bent er gelijk weer aan gaan rijden en gelijk in draf ook weer die verzamelingen impuls gaan opzoeken zodat een overgang niet betekend dat ze uitelkaar valt maar er hem/haar zoveel mogelijk continu bij houden

liefs van veerle

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:55

el_conejo schreef:
Je moet je paard aanwennen dat je een geluid maakt b.v.
prrrr als hij naar een lagere gang gaat
Als je gallopeert en je wil verzamelen maakt je het geluid niet dus je paard weet zeker dat hij niet moet gaan draven.
Als je paard op je zit en het geluid een overgang naar de draf maakt vanuit de gallop kan je hem gelijk met je been ondersteunen zodat hij doordraaft en niet instort

ik snap jou redantie niet helemaal zou u het graag duidelijker willen uitleggen

leifs van veerle

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:08

veerlefellow schreef:
misschien kun je je paard zo veel mogelijk verzameld rijden en elke keer waneer ze terug wilt gaan in draf uit haar eigen gelijk veel naar voren ook al valt ze uit elkaar maar vooral leren dat ze terug moet komen op de overgang op jou hulp en niet denk van oooh ze gaan toch zo draven laat ik maar vast gaan draven
ook nog een tip als je enmaal in draf bent er gelijk weer aan gaan rijden en gelijk in draf ook weer die verzamelingen impuls gaan opzoeken zodat een overgang niet betekend dat ze uitelkaar valt maar er hem/haar zoveel mogelijk continu bij houden

liefs van veerle

Ja ik denk dat er bij de mijne ook daar het probleem inschuild..
Dat terug galopperen vind ze erg moeilijk.
Naar verloop van tijd kan ik haar wel sluiten en op de volte gaat dat nog makkelijker.
Maar op de lange zijde daar komt het probleem.
Mede doordat ik de lange zijde moeilijker kan verzamelen.
Ik krijg haar dan moeilijker op het achterbeen!
Ik denk dat ik een poosje ga proberen om op de lange zijde veel te schakelen in galop tempo!

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:40

ja op de lange zijde krijg ik der ook minder fijn verzameld maar mijn lesgeefster had mij daar voor een tip gegeven en dat is bv bij a of c al een grote volte rijden zodat ze al veel terug komt en steeds als ze maar nar voor wilt gaan gelijk weer een volte inwenden en deze ong 15m maken
zodat ze als het ware weer terug komt want op een volte verzameld het veel makkelijker
dus ook al rij je van de zijde maar 2 meter vooruit en gaat hij dan al weer sneller al weer een volte rijden
het is echt iets waarbij je heel veel geduld moet hebben maar je weet het geduld loont
en ook wat daantjuhhh zei veel gan schakelen in de galop

liefs van veerle