Tja, is lastig in te schatten zo waaróm je paard niet in de hoefslag wil. Maar zo te merken ben je er zelf ook nog niet helemaal over uit. Ik zou eerst een beetje de reden proberen te achterhalen en daarop mijn aanpak afstemmen. Jij kent jouw paard het beste en denk dat jijzelf beter kunt oordelen wat de reden is of kan zijn?
Misschien is hij zelfs wel wat claustrofobisch en vindt hij het eng dat de bakrand zo dichtbij hem is. Hij onttrekt met zijn buik aan de hoefslag, want je zegt dat hij met zijn hoofd en kont dan wel gaat? Tja, vluchtgedrag, weg willen van het beschot met de buik want dat is de meest kwetsbare plek van het paard.
Hoe loopt hij verder als je hem bewust op een krappe 2e hoefslag rijdt?
Zorg ervoor dat je eerst rijtechnisch de voorwaarden aanwezig hebt. Hij moet écht goed voorwaarts zijn en een pasje kunnen wijken voor je kuit, hierop ook goed reageren. Hierin kun je hem wél duidelijk en consequent trainen als je de hoefslag maar ontziet. Zodra je in je training op dat punt bent, zijn alle voorwaarden aanwezig dat je hem op gehoorzaamheid wél over de hoefslag kunt rijden.
Hoe reageert hij dan trouwens eigenlijk als je aan de hand met hem over de hoefslag wilt gaan? Wil hij dan automatisch ook weg van het beschot?
Probeer de reden te achterhalen en aan de hand daarvan je aanpak te bepalen.
Beetje verzet en wat uitproberen zouden best wel aanwezig kunnen zijn maar je kunt dit ook beïnvloeden door wat ik al eerder vertelde: ontzie die hoefslag nou maar even en rij gewoon consequent op een krappe 2e hoefslag. Hierin kun je hem gehoorzamer krijgen omdat je niet alleen maar gefocust bent in hem op de hoefslag te krijgen. Dikke kans nog trouwens dat je hem zomaar op den duur over de hoefslag kunt krijgen zonder ook maar enig probleem.
Succes ermee!