Moeilijk op de hoefslag te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivaldi2

Moeilijk op de hoefslag te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:26

De laatste tijd heb ik steeds meer moeite om mijn 5 jarige ruin op de hoefslag te krijgen, vooral in draf.
Als ik aandraaf over de middenlijn is een kleine beenhulp voldoende, maar wil ik dit op de hoefslag doen dan valt hij meteen naar binnen. Bij corrigeren met de buitenteugel en binnenbeen gaat hij met neus en kont richting de hoefslag maar er niet op. Lijkt zich op die momenten te verzetten en is dan ook niet goed voorwaarts te krijgen. Hij vindt het niet leuk om in de binnenbak te rijden. Voorheen reageerde hij overal schrikachtig op door weg te springen en bang te zijn in de hoeken. Dit probleem is verholpen maar nu dient zich het nieuwe probleem aan. Is hij mij gewoon uit aan het proberen?

mustangbokt

Re: Moeilijk op de hoefslag te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:53

ik ben dat probleem ook eens tegengekomen met een driejarige. Hij zwalpte gedurig aan de hoefslag af. Volgens mijn instructrice moet je je paard dan vooral niet de hoefslag "optrekken", want dan gaan ze er zich na verloop van tijd tegen verzetten (wat voor jou blijkbaar het geval schijnt te zijn). een hele lichte aanduiding van de buitenteugel zou voldoende moeten zijn. Van zodra het paard terug richting hoefslag loopt, de aanduiding meteen stoppen. zo vermijd je dat het paard gaat hangen aan die buitenteugel, zonder terug op de hoefslag te gaan lopen.

misschien helpt het ook als je die hoefslag tijdelijk vermijd: cirkels, gebroken lijnen, binnenhoefslag,...?

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:14

Het is inderdaad zo dat hij veel beter reageert als hij niet op de hoefslag loopt, de voltes doet hij ook beter. Als ik hem toch op de hoefslag wil proberen te sturen met een lichte aanduiding van de buitenteugel, wat doe ik dan het beste met mijn binnenbeen? Er is mij geadviseerd om daarmee met kleine tikjes te proberen hem terug te krijgen, maar dat heeft geen effect.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:21

Voorwaarts oplossen?
Mijn driejarige heeft er ook nog moeite mee, maar bij hem helpt het om het voorwaarts op te lossen. Dus zodra hij van de hoefslag af wil, naar voren rijden. (Wel op diervriendelijke manier.)
Er is mij geleerd vooral niet met de teugels op te willen lossen, daar kunnen ze op den duur scheef van worden.
Misschien kan je er beter deskundige hulp bij halen, dat werkt volgens mij wel het beste.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:25

Het probleem is dat hij ook erg moeilijk voorwaats gaat als hij niet op de hoefslag wil. Daarom denk ik dat het een vorm van verzet is, hij wil onder het werken uitkomen. Ik heb iedere week les en in die les doet hij het juist wel goed en is hij wel op de hoefslag te krijgen. Het probleem is begonnen toen we door de insekten geen buitenritten meer zijn gaan maken. Het is al een probleem om de binnenbak in te komen. Ik moet hem dan regelmatig achteruit laten lopen om hem mee te krijgen, hij laat al goed merken dat hij er helemaal geen zin in heeft. De training probeer ik zo gevarieerd mogelijk te maken en hij gaat als het weer het toelaat zo veel mogelijk op de wei. Vanaf volgende week krijg ik twee keer in de week les, misschien dat dat een verbetering op gaat leveren. Ik ben er ook geen voorstander van om hem met alle geweld vooruit te stampen omdat ik weet dat hij het met kleine hulpen wel kan.

Castache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:37

Goed met je benen drukken en de teugels gebruiken he? Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:47

IK denk niet dat hij aangeeft dat hij niet wilm ik denk eerder dat er iets is gebeurd waardoor hij de bak niet vertrouwd of het werkenb te veel druk geeft en daardoor de bak niet in wil, wat je kan doen is grondwerk in de bak en zorgen dat jij hem het vertrouwen terug kan geven.

Klinkt raar , maar als je hem op de hoefslag wil houden , probeer het dan eens door je buiten teugel helemaal los te houden en wat stelling vragen en hem met de binnenteugel naar de heofslag te duwen, draai daarbij je eigen lichaam (en vergeet vooral je hoofd niet ) ook naar de hoefslag, als je het op de jusite manier doet zal hij jou volgen, maar zeker geen druk op de buiten teugel , je kan het eerst oefenen op de volte stelling vragen en met de binnen teugel en je lichaam een kleine volte maken, is een kleine hulp zonder gedoe en het werkt echt heel goed , als hij het eenmaal snapt hoef je alleen je lichaam maar te draaien en hij volgt je zonder druk op de buiten teugel, zo bouw je ook geen spanning op en hij gaat ook mooi nageeflijk lopen en vooral als hij het geod doet ook de druk van de binnen teugel af halen.
Hoop dat je het een beetje snapt Knipoog

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:41

Ik snap het en ga het morgen proberen. Ik heb het idee dat het werken hem teveel druk geeft dus heb ik weer een stapje terug gedaan. In het verleden is hij een keer heel erg geschrokken in de bak van een vrachtwagen die tegen de buitenkant aan reed. Het was ook een enorme harde knal. Gelukkig springt hij nu niet meer weg voor ieder geluid dat hij hoort in de bak. Hij is verder superlief en erg aanhankelijk. Gelukkig heb ik alle tijd om dagelijks met hem bezig te zijn en een enorme dosis geduld.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:43

Dat dosis geduld is het beste wat een mens kan bezitten als hij met paarden omgaat, dus hou dat in elk geval , deduld, dan kom je een heel eind, sucses.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:50

Het is raar dat er toch zoveel mensen zijn die met paarden omgaan die zo weinig geduld hebben. Ze redeneren dat een paard altijd moet doen wat en wanneer hun dat willen, niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Een paard moet iets voor je doen omdat hij het begrijpt en het voor je wil doen en niet omdat hij bang is.Het is wel zo dat ook een paard de grenzen niet mag overschrijden i.v.m. de veiligheid en dat krijg je alleen maar door consequent op te treden, dat is ook lekker duidelijk voor het paard. Net als een mens heeft ook een paard weleens zijn dag niet. Op lange termijn krijg je met geduld een echte samenwerking en dat lijkt mij toch wel het meest ultieme wat je kunt bereiken. Bij mijn ezels heb ik met heel veel geduld hetzelfde bereikt, dat zijn mijn maatjes waar ik alles mee kan doen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:46

Laat eens iemand kijken als je rijdt. Mijn paard bleek behoorlijk scheef te lopen en dus het binnen achterbeen net buiten de hoefslag te hebben. Dit loopt voor het paard veel zwaarder als met 4 benen buiten de hoefslag, dus wil hij zich hieraan onttrekken en gaat helemaal buiten de hoefslag lopen.

Misschien is dit het probleem?? Knipoog

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:09

Vandaag heb ik les, dus ik zal hier zeker naar laten kijken.
Bedankt voor de tip.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:22

Tja, is lastig in te schatten zo waaróm je paard niet in de hoefslag wil. Maar zo te merken ben je er zelf ook nog niet helemaal over uit. Ik zou eerst een beetje de reden proberen te achterhalen en daarop mijn aanpak afstemmen. Jij kent jouw paard het beste en denk dat jijzelf beter kunt oordelen wat de reden is of kan zijn?
Misschien is hij zelfs wel wat claustrofobisch en vindt hij het eng dat de bakrand zo dichtbij hem is. Hij onttrekt met zijn buik aan de hoefslag, want je zegt dat hij met zijn hoofd en kont dan wel gaat? Tja, vluchtgedrag, weg willen van het beschot met de buik want dat is de meest kwetsbare plek van het paard.
Hoe loopt hij verder als je hem bewust op een krappe 2e hoefslag rijdt?

Zorg ervoor dat je eerst rijtechnisch de voorwaarden aanwezig hebt. Hij moet écht goed voorwaarts zijn en een pasje kunnen wijken voor je kuit, hierop ook goed reageren. Hierin kun je hem wél duidelijk en consequent trainen als je de hoefslag maar ontziet. Zodra je in je training op dat punt bent, zijn alle voorwaarden aanwezig dat je hem op gehoorzaamheid wél over de hoefslag kunt rijden.

Hoe reageert hij dan trouwens eigenlijk als je aan de hand met hem over de hoefslag wilt gaan? Wil hij dan automatisch ook weg van het beschot?
Probeer de reden te achterhalen en aan de hand daarvan je aanpak te bepalen.

Beetje verzet en wat uitproberen zouden best wel aanwezig kunnen zijn maar je kunt dit ook beïnvloeden door wat ik al eerder vertelde: ontzie die hoefslag nou maar even en rij gewoon consequent op een krappe 2e hoefslag. Hierin kun je hem gehoorzamer krijgen omdat je niet alleen maar gefocust bent in hem op de hoefslag te krijgen. Dikke kans nog trouwens dat je hem zomaar op den duur over de hoefslag kunt krijgen zonder ook maar enig probleem.

Succes ermee!

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 16:38

Als hij na het rijden nog een half uurtje los in de bak rond mag lopen is hij helemaal niet bang voor de bakrand. Hij staat er dan eigenlijk de hele tijd tegenaan. Ik loop dan ook los met hem over de hoefslag en dan volgt hij mij prima. Vandaag les gehad en laten kijken of ik goed recht op zijn rug zat en dat is het geval. Mijn instructrice had het idee dat hij zich toch aan het werk wil onttrekken door naar binnen te gaan om dan in stap over te gaan. Vandaag dus een half uur gedraafd door de bak om hem te leren dat naar binnen vallen niet betekent dat hij rustig kan gaan stappen maar dat we dan in draf gewoon de andere kant opgaan. Heb hem ook continue voorwaarts gehouden waartegen de nodige protesten kwamen, wegspringen in galop in een hoek, schrikken van een doek die over de bakrand hing e.d. Het laatste gedeelte van de les iedere keer bij het naar binnen vallen terug in stap gegaan en via de kortste weg terug naar de hoefslag en weer aandraven.Hebben het goed afgesloten en gaan voorlopig hier maar eens mee aan de gang. Het is een superbraaf paard met een enorm grote trukendoos dat gewoon nog veel moet leren, vooral dat hij iedere dag een half uurtje moet werken.Voorlopig heb ik geen reden om me te vervelen.
Iedereen bedankt voor de tips.

deb_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:31

binneteugel op dezelfde hoogte houden maar iets meer naar binnen niet over de hals leggen maar ongeveer boven de manenkam : om de nek recht te stellen en binnenbeen drukken en buitenteugel gewoon hetzelfde houden

khoop dat je er iets aanhebt mijn lesgever zegt het zo en het helpt wel goed

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:42

met twee paarden naast elkaar die van jou op de buiten hoefslag de ander op de binnen werkt soms best goed.