Rechtergalop blijft een ramp, wie heeft er tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Rechtergalop blijft een ramp, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:03

Ik zag dat er een aantal posts onder mij een soortgelijk onderwerp loopt maar aangezien mijn probleem toch anders in elkaar steekt heb ik een nieuw topic geopend.

Toen ik mijn merrie ruim 3 jaar geleden op 7 jarige leeftijd kocht was er niet bijzonder veel met haar gedaan. Ze was erg scheef en had moeite met alles op de rechterhand, de rechter galop kon ze simpelweg niet. Ze sprong altijd in de linkergalop aan en als ze per ongeluk eens goed aansprong dan sprong ze direct over of ging ze overkruist. Dit in combinatie met een ruiter die eigenlijk vrijwel niets kon zorgde voor veel problemen.

Uiteindelijk is de rechtergalop haar aan de longeerlijn bijgebracht en later ook onder het zadel. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder en zijn wij beide erg vooruit gegaan. Stap en draf is op beide handen geen probleem net als de linkergalop, mijn paard is soepel en makkelijk te rijden. De rechtergalop blijft echter een groot probleem. Ik zal proberen te omschrijven wat er gebeurd tijdens die galop:

Bij het aanspringen gaat het eigenlijk al direct verkeerd, ze valt erg uit elkaar (erg op de voorhand) en gaat direct een aantal versnellingen hoger lopen. Ze houdt haar lijf totaal vast en loopt scheef naar binnen, het gewicht van de ruiter wordt helemaal naar buiten geplaatst. De galop is ook alles behalve comfortabel en lijkt ook helemaal niet op haar andere gangen, (ze is heel makkelijk uit te zitten en heeft linksom zelfs een hele relaxte en fijne galop) ze is in de rechtergalop echt praktisch niet uit te zitten. Je kunt je binnenbeen er maar moeilijk aan houden omdat je helemaal naar buiten gegooid wordt, ook van voor blokkeert zij geheel.

In de loop der jaren heb ik enkele instructeurs gehad. Eigenlijk hadden ze praktisch allemaal problemen met deze galop en het viel duidelijk niet zo 123 recht te zetten. Ook door hen valt ze niet goed te bewerken en is ze haast niet uit te zitten. Door wat blessure leed en een verhuizing naar een nieuwe stal heb ik momenteel geen les, ik ben echter wel van plan om dit weer op te pakken.

Grote rechte stukken galopperen helpt iig niet aan dit probleem, hoe langer ik galoppeer hoe lastiger het wordt. Mijn paard heeft er duidelijk ook veel moeite mee, na een poosje rechtsom galopperen is zij echt buiten adem. (terwijl ze toch een hele aardige conditie heeft!) Veel voltes galopperen helpt ook al niet, als het even kan wil ze plat door de bochten. Kortom, het blijft voor haar (ons) een heel lastig probleem.

Ter extra info, mijn paard staat momenteel onder behandeling van een fysio. (ivm rugproblemen als gevolg van een trauma) Momenteel kan ik dus niet echt actief verder met dit probleem maar info vragen kan natuurlijk nooit kwaad. Volgens mijn fysio is ze overigens niet scheef bespierd. Ze kent wel een moeilijke en makkelijk kant maar deze wisselt nog wel eens, (wat niet slecht zou zijn volgens de fysio) het is dus niet zo dat rechtsom haar moeilijke kant is oid.

Heeft er iemand tips/ideeën hoe deze galop verbeterd kan worden? Het feit dat zij deze galop pas op latere leeftijd heeft geleerd zal ongetwijfeld voor de problemen zorgen maar dit moet toch te veranderen zijn? Heeft iemand al eerder een dergelijk probleem gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Alvast bedankt voor de tips en reacties! (en mijn excuses voor het lange verhaal Knipoog)

detour

Re: Rechtergalop blijft een ramp, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:09

MIsschien een idee om Steffi vd Laarse eens te laten kijken? Zij is een hele goede osteopaat.
succes ermee!