Wat te doen bij Spanning op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Wat te doen bij Spanning op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 19:16

Hee
Mischien dat jullie mij hiermee kunnen helpen?
Ik kan niet met spanning presteren, wat eraan te doen?:
Als ik op wedstrijd ga ben ik meestal erg gespannen Verdrietig , meestal zonder dat ik het in de gaten heb.
Dan gaat het met training doordeweeks echt supergoed en op concours is het helemaal niks.
Met normale wedstrijden valt het meestal wel mee maar met selecties is het helemaal erg.
Vooral als ik net wel of net niet door mag, dan staat er spanning op mezelf en daardoor maak ik me erg zenuwwachtig waardoor ik fouten maak. Ach gut

Hebben jullie dit ook wel eens?
En wat doen jullie ertegen?

Alvast bedankt!
Iris

Anoniem

Re: Wat te doen bij Spanning op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:00

Gewoon jezelf goed voorbereiden, en je altijd bedenken 'hier doe ik het allemaal voor, en ik doe het voor mijn plezier !'.

Als je je zelf er ook goed op voorbereid hebt, weet je vanzelf dat je er goed je best voor hebt gedaan en je het kan Lachen Dan ben je al veel minder gespannen.

Gewoon lekker rijden Lachen
Succes !
Enneh, toch proberen te ontspannen Knipoog
(Doe ook je dingen op tijd, dan hoef je niet te haasten .. Daar raar je in des stress en spanning van.)

Zenuwachtig zijn is gezonde spanning in dit geval Lachen
Xx

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:18

ik heb daar druppels voor, dat helpt echt zo goed! je hebt er ook pilletjes voor enzo, het helpt;) maar probeer anders rustig aan te doen en gewoon denken aan leuke dingen en hoe trots je wel niet bent op je pony en alles

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:29

jaa ik heb die pilletjes ook, maar daar moet je 1dag van tevoren al innemen maar dat vergeet ik steeds Bloos

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:32

S'ochtends 4 druppels rescue remedy, werkt super!!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:35

ja. ik kan ook wel wat van die druppels en pillen gebruiken!! ik ben ook altijd ZO zenuwachtig!!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:45

Dankjewel Lotte, heb dat spul hier thuis liggen toch maar even uitproberen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:48

ademhalingsoefeningen als je instap voor je de ring ingaat

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:50

I_Moondance schreef:
Dankjewel Lotte, heb dat spul hier thuis liggen toch maar even uitproberen!

Ik heb er mijn rijbewijs mee gehaald en heb net een nieuwe baan, neem ik ook elke ochtend even een paar druppels. Ik ben zo'n stresskip, heel de dag handjes schudden enzo, daar kan ik me zo druk om maken.

En je presteert ook nog gewoon, je bent er niet van, van de wereld!

Succes

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:01

Doe net alsof je instructriese midden in de bak zit en dan je gewoon les hebt, en idd ademhaling oefeningen.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:02

wat voor ademhalingsoefeningen Bloos ?

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:08

oho dat ken ik Bloos
Ik had een springwedstrijd was heel erg zenuwachtig en elke keer als die sprong viel ik bijna en had 12 hindernisse steeds bleef ik net zitte en erg benout door me asma
en pacour vergeeten
daarnaar geen wedstrijden meer gereden ben zo bang dat het weer gebeurt maar ik ga het wel weer probeere Haha! Bloos

rescue remedy wat is dat? en waar kan je dat kopen? moet dat elke ochtend? hoe oud moet je er voor zijn? Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:23

Ik ken het, ik schiet met wedstrijden ook altijd helemaal in de stress... Verdrietig Ik heb geen controle meer over m'n paard, ik wil alles veel te snel doen en door de stress kan ik me niet meer goed concentreren op welke oefening er genoemd wordt en doordat ik me daar dan juist extra op moet concentreren heb ik mijn paard en het rijden zelf niet meer in de hand... Bloos Doordat dan alles mis gaat (bij het inrijden al) ben ik dus bang dat ik ga falen met de wedstrijd en begin ik te janken enzo.... Huilen Verschrikkelijk !!!! Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij helpt het voor lichte spanning meestal wel goed om diep adem te halen en niet te gaan bedenken wat er allemaal fout kan gaan, maar gewoon rustig blijven en ervoor gaan. Knipoog Als je gespannen bent maak je nl. adrenaline aan, en je paard ruikt dat en daardoor wordt hij ook gespannen omdat hij voelt dat jij het niet vertrouwt. Als jij iets niet 100% vertrouwt zal je paard het ook niet doen, je paard ziet jou als zijn leider en als jij gaat twijfelen doet hij dat ook en dat betekent dus weigeren of protesteren. Ja

Die pilletjes en druppeltjes lijken mij ook wel wat, mocht ik ooit meer wedstrijden gaan rijden ga ik ook maar eens met mijn moeder praten over die dingen !!! Tong uitsteken Zal ze wel onzin vinden, maar als je maar lang genoeg zeurt lukt het uiteindelijk wel.... Schijnheilig

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:26

Rescue remedy is een merk, je kunt dat spul volgens mij halen bij een apotheek. Je hebt ook pilletjes die heten Nervovit

Dankjewel voor de tips. Alle tips zijn welkom!

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:28

Oke ga er is even achteraan
Ik volg dit even Haha!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:29

Als je dé oplossing hebt... bel me even Haha! *LOL*

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:31

Haha. Jammer mijn beltegoed is op Clown
Moet ik wel net x eerste worden

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:14

Ik zou er voor zorgen dat het trainingsniveau van het paard en van de ruiter 1 of 2 maatjes hoger is dan het niveau waarop je moet presteren. In dat geval gaat bijna alles spelenderwijs, voor paard en voor ruiter. De kans op falen is kleiner, dat neemt dan veel spanning weg als je wilt presteren. De meeste ruiters die doorgaan, zitten op het niveau het kan net lukken of het kan goed misgaan. Als je dan wilt presteren, kan je nooit echt presteren, als je verder komt is dat gewoon geluk. Als iets gemakkelijker gaat omdat je met training al verder bent, kan je je de houding aannemen van mijn paard en ik kunnen dat gewoon, nergens om je zorgen over te maken. Je bent dan veel zelfverzekerder en scoren is dan vanzelfsprekendheid en geen spelletje waarvan de uitkomst erg onzeker is. Het nemen van een pilletje of druppels of wat voor troep dan ook, is geen oplossing. Het geeft je een ander gevoel, je rijdt er beslist niet beter door. Als je last van nervositeit hebt, komt dat voornamelijk omdat je onzeker bent, geen controle over de situatie hebt, er kan van alles gebeuren, je wilt presteren. Als je niet op het goede niveau kan rijden, dan kan je wel presteren, maar niet op dat niveau. Je moet je prestaties op een lager niveau zoeken, dat kweekt vertrouwen bij een paard en bij jezelf. Het gaat spelenderwijs. Als je prestatiedrang bijzaak is en je gewoon voor je plezier rijdt, dan komt het succes ook gemakkelijker. Ik ken tal van ruiters die een zenuwinstorting nabij zijn als ze een l*llig wedstrijdje moeten rijden, maar ook ruiters die lachend naar een wedstrijd gaan en denken ik maak er voor mijn paard en mezelf een leuke dag van. We zien het wel, we bouwen ervaring op. Als je ziet hoeveel meiden in janken uitbarsten na een proefje, dan komt dat in het merendeel van de gevallen door het feit dat ze hun eigen ambitie en niveau van rijden hoger inschatten dan wat ze in werkelijkheid echt kunnen. Een off-day kan iedereen een keer hebben, dat is dan balen, de volgende keer gaat het goed. Als het vaak fout gaat, weet je dat wat je kan niet in overeenstemming is met wat er van je verwacht wordt. Je kan heel wat spanning wegnemen als je prestatiegericht bent. Daar is niets mis mee. 2 maatjes hoger rijden in de training en wedstrijden lager. Moet je zien hoe snel je scoort en hoe positief alles bijna gaat. Het is dan geen route van alleen maar vallen en opstaan. Dat wat je laat zien is dan het resultaat van serieuze training en beheersen van wat er gevraagd en verwacht wordt.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:20

Dankjewel voor de tip!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:01

alle tips zijn nogsteeds welkom, alvast bedankt Haha! !

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:04

Ik kan ook niet tegen de wedstrijdstress. Niet met paardrijden en ook niet als ik wedstrijd had met mijn hondje. Heel de week er voor al aan de poeperij, hoofdpijn, misselijk en vooral niet te genieten. De lol gaat er dan snel vanaf. Ik gan nu alleen og kijken bij de wedstrijd van mijn paardje als mijn bijrijdster start. Dan heb ik ook buikpijn maar gelukkig stukken minder. Het groomen vind ik wel leuk om te doen dus daar hou ik t maar bij.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:42

oho ik heb woensdag een wedstrijd ik weet zekker dat dat niet goed gaat kome Tong uitsteken
ben egt helemaal zenuwachtig en bang dat allens weer mis gaat maar ik zie het van zelf wel Tong uitsteken

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 16:02

_Ro0sj_ schreef:
oho ik heb woensdag een wedstrijd ik weet zekker dat dat niet goed gaat kome Tong uitsteken
ben egt helemaal zenuwachtig en bang dat allens weer mis gaat maar ik zie het van zelf wel Tong uitsteken

Succes!

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:33

dankje Haha!