Stijf paard,hoe soepel maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Stijf paard,hoe soepel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 18:25

heeii bokkers.
ik had een vraagje.
mijn pony is heel erg stijf (is al 18)
maar ik krijg haar niet meer lekker los, ik doe lekker lang stappen (buiten ook)
maar ze wil maar niet los worden,
ze bokt ook omdat ze stijf is

iemand tips hoe ik dit kan oplossen? pony staat 24/7 op de wei!

Alvast bedankt!
AniiQueée!

bromfiets

Re: Stijf paard,hoe soepel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:37

doe aan de hand eens wat oefeningen met haar. Bijvoorbeeld met haar neus naar de denkbeeldige singel laten komen. of overdreven naar haar borst, of juist naar de grond. Til een voorbeen op en strek deze eens naar voren. ga eens aan de staart hangen (recht naar achter en niet te hard, let op dat ze niet trapt)
Ook kun je als je er op zit eens halverwege haar nek masseren.
Als ik niet helemaal duidelijk ben pm me maar.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:41

Wees creatief en verzin verschillende oefeningetjes!
- een U van balken
- met een snoepje naar de schouder
- slalom om emmers
enz.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:53

voltes draaien en dan stelling links en rechts, dan word die los in zijn hals en in zijn rug,
balkjes lopen en draven,

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:33

is er niets iets fysieks wat haar belemmert?

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:52

Het longeren met een pesoa teugel heeft bij mijn paard ook enorm geholpen. Daarmee kan je je paard laag instellen zodat hij goed overzijn rug gaat lopen. en een aantal bezoeken van de fysio heeft ook enorm geholpen. Met het rijden werkt het bij mijn paard ook goed om 8-tjes te rijden, maar kijk dan wel uit dat je niet te strak in je hand wordt anders heb je weer kans dat het paard zijn hoofd gaat kantelen en het bit vast pakt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:43

Een massage van een paardenmasseur wil ook wel eens uitkomst bieden. Verder longeren met pesoa of dubelle lijnen werkt ook goed en gymnastiseren in het rijden, dus voltes rijden, achtjes etc.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:46

Mijn paard is ook heel stij in het begin. Ik rijd hem op de volte veel met stelling links, rechts en dan genoeg wisselen, worden ze lekker los van in de nek. Ook veel slangenvoltes rijden en achtjes, dan moeten ze genoeg buigen en worden ze los van. Niet meteen in de krul trekken ofzo, maar in het begin alleen met wat aanleuning rijden. Als ze los komen gaat dat hoofd vanzelf wel naar beneden. Veel longeren wil idd ook nog wel eens helpen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:58

let wel, 18 jaar is al een behoorlijke leeftijd. misschien heeft je paardje wat meer tijd nodig om los te komen? En kan je niet verwachten dat ie onmiddellijk lekker rondloopt. ik zou daarom niet onmiddellijk beginnen met kleine cirkels en zo, maar gewoon eerst wat rustig ronddraven, en dan geleidelijk aan met de oefeningen beginnen die

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:07

paardfysio schreef:
is er niets iets fysieks wat haar belemmert?

inderdaad daar zat ik ook aan te denken,,,,

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:38

Lang inrijden, daarna veel figuren rijden. Wel opletten dat ze geen artrose of iets dergelijks heeft.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:59

artrose of iets anders heeft ze niet, ze is op dit moment stijf aan haar ?ik geloof rechtervoorbeen, slalommen doe ik tussen de bomen door, rondrijden met stelling doe ik ook (als ik in de bak kom),
ik ga nu wanneer ik tijd heb wandelen, en dan ook neus naar de borst toe, 'pirouette draaien' ik masseer haar elke dag haar nek (gaat ze van slapen)

vroeger heeft ze M1? dressuur gelopen en M springen, toen is er een tijd niet op gereden is ze weer door een vriendin van mij 4/5 maanden verzorgt , toen weer anderhalf jaar stil gestaan en nu verzorg ik haar alweer 4/5 maanden, rij meestal buiten, maar binnenkort ga ik op les

vandaag zal ik haar benen maar weer eens strekken!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:36

veel slangenvoltes en s-en rijden, goed voorwaarts rijden! Veel buigen:) Helpt echt!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:52

dankjewel Lachen

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:07

Veel overgangen rijden en figuren.. maken dan worden ze van zelf ronde maar niet te veel tegelijk verwachten..Knipoog

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:39

Veel voltes rijden, dan verkleinen en weer vergroten. Overgangen rijden is ook erg goed. En idd niet te veel in een keer verwachten!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 20:54

nee nee Tong uitsteken ik over vraag haar ook niet, maar ik wou haar zowiezo wat losser hebben omdat ik binnenkort (2 juli) springles heb.. overgangen laat ik haar zelf maken (buiten dan) en eigen tempo bepalen, en in de bak is het mijn beurt Koe

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:05

Er zijn een hele hoop middeltjes in de handel om een ouder paard te helpen met zijn gewrichten. Een ervan is duivelsklauw. Mijn ervaring daarmee is erg goed.
Maar wat ik nu totaal niet begrijp, is hoe je aan springles kan denken als je weet dat je paardje al zo stijf is!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:27

maar dat is pas over een tijdje al ze los is Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:37

Ja dat red je makkelijk joh...in een dag of tien loopt ze weer als een 4 jarige. Zeker als je lekker gaat slalommen, haar neus naar d'r borst toe trekt en pirouette's draait.En niet te vergeten door blijft rijden als ze stijf is aan 1 been? ZUCHT!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:18

nee 2 juli gaat niet door, en als je toch alleen maar negatief kan reageren aerdenhout1 dan ga je toch iemand anders afzeiken?
en aan dat been is ze altijd al iets stijver geweest Knipoog omdat ze vroeger een hoefzweer en iets aan de spier HEEFT gehad

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:15

En als je op haar aan het rijden bent dat je veel figuren gaat rijden. Ik heb ook les op een paardje die ook aan het begin van het rijden altijd stijf is. Ze is ook 18. Maar dan met instappen rijdt ik best veel figuren en dan gaat het daarna stukken beter. Lachen

Laira__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:19

als je gaat beginnen met rijden een tijdje laag en rond rijden. aan een lange teugel (wel met druk) veel figuurtjes rijden. Groot beginnen en steeds kleiner maken. Zo 'dwing' je je paard als het ware om zijn/haar rug te gaan gebruiken. Waardoor ze losser wordt. Als je klaar bent ook weer zo afsluiten. Het helpt echt! Knipoog
En natuurlijk af en toe longeren, goed belonen als ze haar hals/hoofd laat zakken!
ook kan je natuurlijk de hulp van een fysio inroepen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:01

AniiQue schreef:
maar dat is pas over een tijdje al ze los is Knipoog

Een ouder paard zul je altijd eerst los en soepel moeten maken, die wordt nooit opeens 'los'. Bij het rijden zul je d'r altijd eerst los in d'r hele lichaam moeten maken tijdens het los Knipoog rijden .

Hoe doe je dat. Stijf zijn is niet enkel in de hals naar beneden buigen, maar ook in de stellingen en de rug. Teneerste les nemen en vervolgens goed instappen, oppakken in stap en veel voltes en overdreven veel stelling vragen. Voltes varieren in grote, bijv. 15m,10m en 8m. Veel van hand veranderen, veel slangevoltes met 3 of 4 bogen. Aandraven en hetzelfde doen, veel voltes werken, doe er een paar achter elkaar, verander veel van hand en veel slangevoltes. Accepteer dat het de ene keer beter gaat dan de andere en dat het niet in 1x zal lukken! Daarom is les heel belangrijk!

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:08

veel wendingen rijden wil helpen
ik rij wel eens op een haflinger die heel stijf is
en in het begin voel je hem bij iedere bocht omvallen
en nadat ik wat gebrokelijn 2 maal en kleine voltes heb gereden voel ik hem steeds losser worden