Beter met als zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Beter met als zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 16:00

Nou, dat heb ik weer hoor.
Ik rijd nu me tinkermerrie (bijrijdtinkermerrie) weer. Ik heb voor de dracht periode, omdat ze zo ontzettend dik was dat het zadel te krap werd, zonder zadel gereden voor 3 hele maanden. Nu rijd ik lekkerder zonder als met zadel (val voorover erin etc). Wie heeft voor mij de gouden tip om weer lekker ontspannen rechtop (ipv wat ik met zonder zadel deed ietswat naar achteren te gaan zitten om te zorgen dat ik makkelijker meeging met de beweging) te gaan zitten. Heeft iemand daar oefeningen voor? Ik heb er nu weer voor de tweede keer met zadel opgezeten, het gaat best wel goed maar ik betrap mezelf er op het moment op. Is dit weer gewoon gewenning of iets anders?

groetjes carry

Damber

Re: Beter met als zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:04

Probeer eens een paar zitlessen te nemen...

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 16:07

Damber schreef:

Dat lukt nog niet vanwege conditieopbouwen Knipoog

edit: En laatst had ik er een op een ander paard en toen gingen we alleen zonder beugels rijden en dan kan ik het erg netjes maar met beugels is om te Verdrietig

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:35

Heb je het bij andere zadels ook?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 17:34

monia schreef:
Heb je het bij andere zadels ook?

Ik heb maar 1 zadel voor die tinker en ik heb deze problemen alleen op haar.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:44

In jouw plaats zou ik dan proberen ergens een passend zadel te lenen en kijken of je het daarmee ook hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:48

Dat heb ik ook, ik rijd meer zonder dan met zadel... Maar ik heb een western dus als ik weer eens met ga heb ik niet zo veel last van een slechte houding.
Zonder zadel is gewoon veel makkelijker, ik kan zijn bokken zonder zadel veel beter uitzitten dan met zadel.
Echt raar eigenlijk.Nagelbijten / Gniffelen
Mischien kun je zitlessen proberen te nemen of eens met iemand een tijdje intensief aan de problemen werken.
Of een ander zadel proberen aangezien je juist met dít zadel problemen hebt, kun je niet van iemand anders een keertje proberen of het met een ander zadel beter gaat?
edit: of je kunt natuurlijk ook gewoon lekker zonder zadel blijven rijden... maarja dat is maar een idee want ik ken je ambities niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:53

Buikspieren, en je houding weer vinden in de beugels.
Ik snap precies wat je bedoeld, maar het is ook een kwestie van wennen, in spiergebruik en in aanvoelen.
Misschien kan je wel eens een ruiter mee naar stal nemen die je eventueel van wat commentaar kan voorzien onder het rijden, zonder dat je meteen zitles hebt.
En beugels lang maken he. Knipoog

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:46

ik rijd zelf ook veel zonder zadel, als je dan weer met zadel rijd, goed je beugels lang houden , buikspieren aanspannen , rugspieren ontspannen en schouders ontspannen en niet verkrampt gaan proberen om je benen stil te houden, als het goed is heb je je benen zonder zadel altijd ontspannen los hangen, en als je dan weer met zadel rijd, ga je sneller je benen spannen om je beugels niet kwijt te raken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:51

Carry schreef:
Damber schreef:

Dat lukt nog niet vanwege conditieopbouwen Knipoog

edit: En laatst had ik er een op een ander paard en toen gingen we alleen zonder beugels rijden en dan kan ik het erg netjes maar met beugels is om te Verdrietig

gewoon beugels lekker lang doen ;-
)

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:34

Nou, ik heb gister een kwartier met beugels gereden en viel er bijna af Clown Gelukkig heb ik nog 20 dagen om te corrigeren voordat ik weer een uur ga rijden en weer ga lessen. De rest van het half uur heb ik nog even zonder beugels gereden. Lekker zitten. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan haar gangen. Ik ben nu grotere paarden (1.65 meter en 1.74 meter) gewend en als ik dan ga lichtrijden sta ik veels te lang. Ik denk dat het gewoon weer wennen is. Bedankt iedereen

(p.s. Mijn titel klopt niet Koe )

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:25

Ik denk dat je het besten een lesje kan nemen, Spreek met je instructriese af dat je het rustig aan doet en dat het puur om jou zit gaat. Dat is beter voor jou rug en je zit.