hals strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 15:30

Ik ben sinds kort met wedstrijdrijden begonnen, en ik loop tegen een probleempje aan waarvan ik niet goed weet hoe ik dit het beste in de ring kan oplossen.

In de B proef na de galop komt een volte op het midden waarbij het paard moet halsstrekken.... op zich kan ik mijn paard na de galop redelijk rustig laten draven, maar als ik dan de teugels wat losser laat voor het halsstrekken gaat ze heeeeeeeeel hard draven, heel vervelend. Wat kan ik het beste doen op zo'n moment. Op mn zit terugrijden lukt nog niet...

toch maar de teugels aannemen dat ze rustiger draaft, waardoor het halsstrekken dus niet wordt getoond...
of de volte in rendraf met gestrekte hals afmaken en daarna terugnemen..

om zo min mogelijk puntenverlies te hebben dus.
ik weet dat ik er gewoon hard aan moet gaan werken en mn instructrice helpt me er ook wel bij, maar in de ring voor de jury is het toch net weer even anders dan in de bak thuis

Corellaa

Re: hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:32

niet je teugels in 1 keer losgooien..
probeer te spelen met je handen, evt ophouding maken en langzaam en geleidelijk de teugels uit je handen laten ''veren'' zo heb ik het geleerd met het paard wat hetzelfde lijkt zoals jij die van jou beschrijft Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:45

Probeer eigenlijk je paard aan de teugel te houden tijdens het strekken en ga zwaar zitten. Let vooral op je ademhaling (heel belangrijk!)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:57

Geef Zoey steeds een beetje teugel, ga zelf rustig lichtrijden (of moet je doorzitten?, in dat geval je heel zwaar maken en uitademen). Probeer ook eens op ander terrein te rijden... (alsof je op wedstrijd gaat zeg maar Haha! ).

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:58

Heb je je paard nageeflijk? Als dat het geval is, kan je je paard langzaam naar beneden 'rijden', maar wel contact houden ondertussen! Zo lang je contact houdt met de mond, kan je ook gewoon met lange teugel een ophouding geven.
En idd verder op zit ook terug proberen te rijden. Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:03

Ntlie_ schreef:
Heb je je paard nageeflijk? Als dat het geval is, kan je je paard langzaam naar beneden 'rijden', maar wel contact houden ondertussen! Zo lang je contact houdt met de mond, kan je ook gewoon met lange teugel een ophouding geven.
En idd verder op zit ook terug proberen te rijden. Lachen

Zodat je ongeveer zo'n uitgestrekte draf krijgt:

Afbeelding
(te diep is momentopname geweest, verder, let niet op mijn handen etc etc. De foto's zijn een jaar oud!)
Afbeelding

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:03

hee hee ik heb het in he begin ook gehad..
maar als je dat idd rustig de teugels steeds iets losser laat en het ligt rijden ook probeert
op een rustiger tempo dan dat zij draaft
en idd er veel aan werken dan kan ze er ook goed aan wennen ..
Pling

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:37

Probeer contact te houden, en durf je handen bij te lange teugels gerust eens een seconde wijder te zetten om het contact te herstellen. Blijf rijden, houd je been eraan (concentreer je op de wending netjes rijden, tempo volgt dan meestal).

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:11

14 Tussen A-F-B Overgang arbeidsdraf
15 B-E-B Grote volte en na enkele drafpassen paard de hals laten strekken

Maak in de proef de overgang naar draf in ieder geval direct bij A, dan heb je het langste stuk om weer de volledige controle te krijgen. Dat stuk totaan het hals strekken dan evt. zelfs iets extra terug nemen.
Als je nog meer tijd nodig hebt om netje hals te strekken dan kan je er ook voor kiezen om de overgang terug naar draf te vroeg te doen. Kost het je daar wel een punt doordat je het te vroeg doet, maar het scheelt je misschien 3 punten voor het hals strekken Knipoog

Hals strekken gaat wel goed als je niet uit de galop komt?
Om thuis te oefenen kan je ook gaan oefenen om overgangen te maken naar stappen tijdens het hals strekken, en dan dus zoveel mogelijk op je zit. Als je zo bijv altijd je rijden afsluit met hals strekken --> stappen, dan weet je paard al, hals strekken is zo stappen. Dat is ook niet goed, maar wel makkelijker op te lossen Haha! Als ik bij Winoon de teugel "los gooi" gaat ze direct in de ankers Clown Misschien moeten we Zoey en Winoon wat mixen, komen we precies goed uit Vork