Zucht,hij kan het niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Zucht,hij kan het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:23

Fille wordt weer bereden en ik kan momenteel maar 1x per week,dus zei ik mijn ex:rij jij dan in de week 1x

Gisteren is hij er weer opgegaan,na 2jaar en ik geef het gewoon op
De bedoeling is om weer op te bouwen zodat hij een privelesje aankan van een halfuur zodat ik hem correct kan berijden.

Hij heeft dus een peesblessure gehad en we bouwen het rustig op,niet te overhaasten
Ik gaf hem gisteren les,ah ik zei hem wat hij kon doen.

We rijden op de parelli manier en hij vroeg :
hoe moet ik hem laten stappen?
hoe moet ik hem laten draven?

Ik vroeg hem een cirkel bij A en dus tot X,10tallen keren heeft hij het gedaan en hij geraakte nooit bij X en kon hem niet in draf houden
Uiteindelijk ben ik erop gegaan omdat ik het beu was en liet hem zien hoe hij het moest doen.
Geen problemen,bleef netjes in draf en ging netjes tot X,kreeg hem zelfs soepeler in de hand.

Maar ik geef het op,les kunnen we nog niet krijgen omdat hij nog opgebouwd moet worden maar zo verder sukkelen met mijn ex heb ik ook geen zin in.Hij heeft al 6jaar een paard,rijdt dus zolang,kan nog niet eens kolieken herkennen.

Wat moet ik doen?Hij kan nog 2weken 1x per week bereden tenzij ik in de week naar hem mag(ben opgenomen)dan 2x week.Maar wat moet ik doen met mijn ex?Het is zijn paard en hij kan hem nog niet eens deftig berijden.

Ik dacht te zeggen : volg eerst maar lessen op een manegepaard voor je op Fille gaat maar (hoe moet ik het zeggen?)kan ik hem dat vragen of overdrijf ik?Ik ben al 4jaar bezig met hem deftig op Fille te laten rijden,na 4jaar kan hij nog niet :

Doorzitten met stijgbeugels
Springen
Handen stilhouden
Deftig opstappen
Aansingelen vanop het zadel

Om maar van zijn manier van omgaan met Fille maar te zwijgen !

singa

Re: Zucht,hij kan het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:34

Ik denk niet dat het veel zin heeft om je er druk in te maken. Lukt het niet dan lukt het niet. Misschien is er gewoon geen klik tussen Fille en je ex. Hem eens op een ander paard laten proberen lijkt me wel een goed idee.

Edit: stel anders eens voor aan je ex om Fille te longeren? Zo krijgt hij ook beweging en is er misschien minder gesukkel?
Laatst bijgewerkt door singa op 08-06-07 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:35

Is de pony nog steeds van hem? Dan is het mss wat moeilijker... Kun je geen leuke bijrijder vinden, of iemand die privelesjes van een half uurtje a drie kwartier geeft?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:42

Fille is van hem helaas en hij ziet echt niet in dat er geen klik is.Die is er nooit geweest trouwens,hij doet niets met fille,knuffels kent fille van hem niet of hij praat er niet eens doodleuk tegen.

Longeren heeft hij nog nooit gedaan trouwens.

Ik ken wel iemand die priveles aan huis geeft maar Fille kan nu max 10min draven en geen galop

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:44

Ik volg ook priveles met een paard dat al een hele tijd stilstond, veel stappen, kleine stukje draf, halthouden, achterwaarts, overgangen, enz. Dat kan best hoor. Dan vul je al snel een half uurtje en dat kun je heel snel opbouwen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:47

Waarom rijdt je ex eigenlijk paard? Ik kan me niet inbeelden dat hij het leuk vindt op deze manier...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:41

Citaat:
Springen
Handen stilhouden
Deftig opstappen

Als ik heel eerlijk moet zijn, dan vind ik doorzitten, springen en aansingelen van bovenaf niet belangrijk. Fatsoenlijk opstappen en je handen stilhouden is wel belangrijk. Het klinkt alsof het hem niet zoveel boeit. Misschien is het eens goed om een ander les te laten geven, er zal vast wel een instructrice in de buurt zijn die een half uurtje kan. Met veel stappen heb je idd zo een uur gevuld!
Het lijkt me ook niet leuk voor hem als jij negatief bent en niet leuk voor jou als hij ongeinteresseerd is/lijkt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:55

Bergje schreef:
Citaat:
Springen
Handen stilhouden
Deftig opstappen

Als ik heel eerlijk moet zijn, dan vind ik doorzitten, springen en aansingelen van bovenaf niet belangrijk. Fatsoenlijk opstappen en je handen stilhouden is wel belangrijk. Het klinkt alsof het hem niet zoveel boeit. Misschien is het eens goed om een ander les te laten geven, er zal vast wel een instructrice in de buurt zijn die een half uurtje kan. Met veel stappen heb je idd zo een uur gevuld!
Het lijkt me ook niet leuk voor hem als jij negatief bent en niet leuk voor jou als hij ongeinteresseerd is/lijkt.

Ik ben niet negatief maar na 4jaar begin je dat te worden als je alles opnieuw moet uitleggen.
Ik vind eerlijk gezegd doorzitten wel belangrijk,hij wilt perse doorzitten maar zit te botsen en te hotsen

monia schreef:
Waarom rijdt je ex eigenlijk paard? Ik kan me niet inbeelden dat hij het leuk vindt op deze manier...

Blijkbaar wel he,hij ziet het niet dat het niet klikt

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:56

Als hij perse wil doorzitten en dat lukt niet, dan lijkt het me beter om dat doorzitten achterwege te laten! Maar dan moet hij natuurlijk wel luisteren...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:11

Het is misschien heel stom om te zeggen, maar ik bedoel hier verder niets negatiefs naar jou mee hoor! Knipoog

Kan het misschien zijn dat jouw manier van lesgeven niet zo heel erg goed bij hem overkomt? Lachen Ik bedoel, na 4 jaar nog niet netjes kunnen opstijgen is niet zo goed.
Misschien is het juist een heel goed idee om hem een les te laten nemen bij iemand anders! Daar let hij misschien meer op/ doet meer z´n best ofzo als iemand anders het hem uitlegd?

In elk geval (al is dat een wat andere situatie) had ik als mijn moeder me les wilde geven of iets uitlegde ook altijd zoiets van: ´jaja, maar jij bent m´n moeder...´Ook al deed ze het nog zo goed en had ze nog zo gelijk!

Het leren wordt misschien mee gestimuleerd door iemand anders dan z´n exvriendin. Lachen

Citaat:
De bedoeling is om weer op te bouwen zodat hij een privelesje aankan van een halfuur zodat ik hem correct kan berijden. (...) Ik ken wel iemand die priveles aan huis geeft maar Fille kan nu max 10min draven en geen galop.

En ik denk echt niet dat je hoeft op te bouwen naar een les van een half uur waarin je het meeste stapt hoor. Knipoog Dan kan een paard echt wel aan, hij loopt meer in de wei op een dag dan een half uurtje in zo´n les!
En als je wilt kalm aan wil doen nav de peesblessure kun je echt wel aan die instructrice vragen of ze daar rekening mee wil houden. Lachen

Mijn tip: lekker aan die instructrice uitleggen wat het geval is: je vriend rijdt al lang maar het vlot niet zo. Dat je graag wilt dat er met name aan je vriend gewerkt wordt en iets minder aan het paard. Knipoog Zowel met betrekking tot ´omgang met het paard´ als rijden. En dat het paard een peesblessure heeft gehad, dat je daarom wil dat ze nog niet galopeert en rustig 10 minuten draaft.

No problemo toch? Haha!

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:18

Armaris schreef:
Fille wordt weer bereden en ik kan momenteel maar 1x per week,dus zei ik mijn ex:rij jij dan in de week 1x

We rijden op de parelli manier en hij vroeg :
hoe moet ik hem laten stappen?
hoe moet ik hem laten draven?

Welke level ben je bezig?
Merk je tijdens on line en liberty of de 'klik' er is?
Misschien hebben jullie nog wat meer pushing passenger lessen nodig: je kan op die manier zeker je paard niet forceren, en je krijgt alle tijd om de overgang van halt - stap -halt, stap - draf - stap en halt - stap - draf - stap - halt te oefenen.

Groetjes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 18:55

elanor schreef:
Kan het misschien zijn dat jouw manier van lesgeven niet zo heel erg goed bij hem overkomt? Lachen Ik bedoel, na 4 jaar nog niet netjes kunnen opstijgen is niet zo goed.
Misschien is het juist een heel goed idee om hem een les te laten nemen bij iemand anders! Daar let hij misschien meer op/ doet meer z´n best ofzo als iemand anders het hem uitlegd?

In elk geval (al is dat een wat andere situatie) had ik als mijn moeder me les wilde geven of iets uitlegde ook altijd zoiets van: ´jaja, maar jij bent m´n moeder...´Ook al deed ze het nog zo goed en had ze nog zo gelijk!

Het leren wordt misschien mee gestimuleerd door iemand anders dan z´n exvriendin. Lachen

Het is nu van mij pas dat hij 'les' krijgt,daarvoor van anderen maar hij blijft het niet goed doen.Hij heeft minstens 4jaar les gevolgd en het lukt hem nog altijd niet zijn handen stil te houden.

Citaat:
En ik denk echt niet dat je hoeft op te bouwen naar een les van een half uur waarin je het meeste stapt hoor. Knipoog Dan kan een paard echt wel aan, hij loopt meer in de wei op een dag dan een half uurtje in zo´n les!
En als je wilt kalm aan wil doen nav de peesblessure kun je echt wel aan die instructrice vragen of ze daar rekening mee wil houden. Lachen

Mijn tip: lekker aan die instructrice uitleggen wat het geval is: je vriend rijdt al lang maar het vlot niet zo. Dat je graag wilt dat er met name aan je vriend gewerkt wordt en iets minder aan het paard. Knipoog Zowel met betrekking tot ´omgang met het paard´ als rijden. En dat het paard een peesblessure heeft gehad, dat je daarom wil dat ze nog niet galopeert en rustig 10 minuten draaft.

No problemo toch? Haha!

Ik ga eens naar de instructeur bellen voor een lesje(nog niet gedaan)en vragen of hij kan komen en er rekening mee kan houden.