Verschil dressuur/spring en endurance/TREC ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil dressuur/spring en endurance/TREC ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:33

Merken jullie ook dat er verschillen tussen zijn?
Ik merk het bv. in verband met de hoofdstellen. In de endurance/TREC zie je vaak felle kleurtjes en dat is in de dressuur/springwereld helemaal niet. Het mag blijkbaar niet en ze zijn het daarom niet gewend en daarom vinden ze het niet leuk ofzo...

Het gaat om dit soort hoofdstellen:
Afbeelding

Hebben jullie dat ookal gemerkt?
Of misschien andere dingen die je merkt als verschil wat "typisch" is?

Ben benieuwd Lachen

Ps: twijfel zelf eigenlijk over de plaats waar dit topic hoort, maar ik heb zelf al getemd dus indien nodig zal een mod het wel verplaatsen Knipoog

sandra1986

Re: Verschil dressuur/spring en endurance/TREC ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:29

bij de spring en dressuur gaat het er ook om dat je der netjes uitziet. als je daar aan komt met vier verschillende kleuren beenbescherming:P ander kleur dekje dn lachen ze je uithihi

bij de endurance moet het gewoon functioneel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:30

Bij endurance heb ik nog niemand gezien met 4 verschillende kleuren beenbescherming hoor Clown (voor zover er al beenbescherming gebruikt wordt).

En waarom is het niet goed als het een andere kleur is dan standaard zwart of bruin? Want zoals je zegt: dan lachen ze je uit ... Waarom is dat?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:48

nee het was maar een voorbeeld haha
geen gezicht. hoewel je bij de enudrance ook veel mensen ziet met een kleur.
maar ja weet nie hoe ik het anders moet uitleggen.

omdat je daar toch met wit dekje enzo moet rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:07

Dus omdat het moet is alles wat daarvan afwijkt slecht of grappig ofzo? Clown

(wat die indruk krijg ik dus .. mensen die zeggen van: ikzelf zou nooit met zo'n hoofdstel rijden, of: kan je daar wel dressuur mee rijden? of: ik rij dressuur en vind er dus niks aan).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:16

Niet alleen in de endurance wordt veelvuldig gebruikgemaakt van kleurtjes. Ook in de eventing wordt dat gedaan. Knipoog

De dressuurproef moet daar wel in officieel dressuurtenue, maar in het springparcours en de cross mag je in alle kleuren verschijnen die je maar kunt bedenken. Tot en met je helm aan toe. En dat gebeurt ook veel. Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:22

Het materiaal van het tuig is erg makkelijk schoon te maken (onder de kraan) maar ook erg sterk.
Er zitten veel klipjes aan waardoor je heel snel het bit er uit hebt en alleen een halster over houdt.

De vele verschillende kleuren maken het werk van de groom een stuk makkelijker. Je ziet 'jouw' kleurencombinatie al van verre en zo doende kun je snel alles pakken zodat de stops kort kunnen blijven.

Ons paard Soulmate loopt in het blauw voor een groot deel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:29

In de dressuur mag het niet, dus dan is het toch best logisch dat je het daar niet ziet Knipoog Je gaat immers toch niet je geld uitgeven aan kleurige hoofdstellen als je er toch niks aan hebt?

Verschil tussen de sporten is er altijd al geweest, dat is ook logisch. In de dressuur domineren bijvb ook de KWPN'ers ten opzichte van andere paarden.
In de Endurance vind je meestal de Arabieren bovenaan de uitslagenlijst staan. (zeker in de hogere klasses)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:39

en bij springen de BWP'ers Knipoog
ik vind die hoofdstellen wel mooi en ze zijn heel functioneel, moest ik een pony kopen zou ik ook zo'n hoofdstel kopen, dat staat mooi vind ik!
dressuur staat ook voor het 'mooie en netjes zijn'
daarom de standaart kleuren wit en zwart

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:52

Ik heb ook twee van die handige biothane hoofdstellen. Een halsterhoofdstel (waar je een bit aan hangt) en eentje voor een hackamore. Biothane en soortgelijk materiaal is echt ideaal wat onderhoud betreft: even onder de kraan of de slang erop, doekje erover om het ergste vuil eraf te vegen en het is weer schoon.

Mijn biothane hoofdstellen vallen alleen niet op vanuit de verte: ze zijn zwart. Haha!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:13

dat bedoelde ik ook.
ik bedoelde niet dat mensen r bij de endurance belachelijk uit zien. en bij de dresuur niemand van kleurtjes houd.
ik formuleerde het een beetje verkeerd
sorry.