kynshiri schreef:ben het er ook mee eens dat hij losser moet lopen. Je rijdt trouwens met een gewone stalhalster zie ik ? een touwhalstertje zou stukken beter gaan! En het zou nog beter gaan als je de teugels onderaan vastmaakt en je paard neckreining leert, zeker als je zonder bit wil verder rijden.
Ik rijd ook wel met touwhalster. Echter, als hij dan zo veel druk neemt reageerd hij daar direct zeer heftig op. Hij weet dan helemaal niet meer wat hij moet en gaat erg moeilijk doen. helemaal een touwhalster mag niet met druk gereden worden en aangezien ik nu niet zie hoe ik dat zou moeten doen rijd ik dus met stalhalster aangezien dat veel minder heftige reacties opleverd. Teugels onderaan heb ik inderdaad ook geprobeerd. Dit heeft eigenlijk geen effect.
Citaat:
op het wegloopprobleem: NIET terugnemen door tegen te trekken vooraan! en zeker niet toestaan dat hij aan jou gaat hangen omdat hij geen balans heeft. Kalm van in het begin beginnen en paard leren in balans te lopen zonder teugeldruk(dat doe je trouwens normaal ook als je met bit rijdt). tegnehouden kan eventueel met halve ophoudingen net voor hij er vandoor wil gaan of door veel wendingen en voltes te maken, zodat hij niet te snel kan gaan.
Ik neem hem niet terug door voor te gaan trekken. Ik maak ophoudingen. Echter het terug pakken levert reactie op in de vorm van langzamer lopen... het weer los laten levert de reactie op van versnellen. hierdoor moet ik hem constant terug nemen. Hij gaat niet aan mij hangen zoals je ziet, want dan zou hij veel meer gewicht geven in mijn armen... en die voel ik absoluut niet. het lijtk wat dat betreft op de foto's erger dan het is misschien. Maar ik vind niet dat ik de teugels direct los kan gooien als hij druk neemt en ik an het ook niet voorwaarts oplossen want daar gaat het nou juist om. Ik vind het dus inderdaad lastig om te bepalen wat wel en niet kan. Wendingen zijn ook juist het punt waarbij hij dit doet... dan verliest hij zijn balans. Als we over de weg rijden kan ik met een slap teugeltje(en touwhalster) rijden zonder problemen, maar dan heb je amper wendingen en kan hj dus zijn evenwicht beter houden.
Citaat:
Dat hij door te galoperen zn balans terugvind kan je vergelijken met iemand die over een drempeltje struikelt. Om niet op zn neus te vallen gaat die ook vooruit lopen.
dat snap ik... en we werken er dus aan.
Citaat:
in dit stadium lijkt een bit mij ook geen meerwaarde (heb mn paarden zelf ook de basis zonder geleerd, maar rijdt nu wel voor dressuur en springen mèt omdat ik vind dat je er toch net iets fijnere hulpen mee kan geven), maar trekken op de neus is even lastig als trekken in de mond...
heel er bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je mijn uitleg op je punten niet vervelend vind want zo is het absoluut niet bedoeld.