Mijn palomino Nilay @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Mijn palomino Nilay @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:56

Zo, een post van mij om te laten zien hoe ver we nu zijn.
We kunnen nu eindelijk echt op het land rijden. Hiervoor heb ik alleen maar met hem op de weg gereden. Hij moet dus nog erg veel leren nu.
Hij heeft heel erg de neiging om in galop te vallen. Dat is zijn makkelijkste gang. Dat kun je ook duidelijk op de foto's zien.
Je mag iets van mijn houding zeggen. Ik sta open voor opbouwende kritiek. Ik weet dat ik niet al te best zit. Maar zoals sommigen misschien wel weten heb ik al bijna 8 jaar amper les gehad. Het aantal lessen dat ik in die 8 jaar heb gehad zou een ander in een half jaar hebben gehad. Ook zie ik maar heel af en toe foto's van mijn rijden. Denk hierbij aan 1 a 2 keer per jaar. Ik moet dus alles op gevoel doen en dat is lastig. Helemaal op zo'n jong en ongebalanceerd paardje.

Weg stappen vanuit het achterwaarts gaan:
Afbeelding

Drafje, hij heeft nogal de neiging zijn hoofd in de lucht te steken om balans te vinden...
Afbeelding

Dat kan zelfs zo erg gaan:
Afbeelding

Gelukkig krijg ik hem dan meestal na een klein stukje al weer terug. Zoals hier:
Afbeelding

Ik wil galoperen!
Afbeelding

Net na het bochtje laat ik hem even los zodat hij zijn alans weer kan vinden
Afbeelding

En dan rustig aan in galop:
Afbeelding

Afbeelding

braaf:
Afbeelding

en dit gebeurt dus ook geregeld als hij niet mag galoperen of als ik mijn been naar zijn idee te veel gebruik:
Afbeelding

Greentea01

Re: Mijn palomino Nilay @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:58

hahahahaha wat bokt hij scheef zeg! Is het wel makkelijk uit te zitten? Leuke pony

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:00

Hahah, wat een leuk beestje, ziet er wel goed uit. Vind het alleen raar dat ie zijn hoofd omhoog doet Knipoog, maar zoals je al zij bij de foto's dat is om zijn balans te vinden Lachen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:00

Wat een leuk beestje! Ik vind je houding reuze meevallen. Vraag me alleen af waarom je zo weinig les hebt gehad als je toch vindt dat er nog het een en ander te verbeteren valt?
Mijn opmerkingen: Je zit lekker lang maar steekt daarbij toch je benen iets te veel af. Probeer toch iets meer op je paard te gaan zitten ipv in de beugels te duwen. (miss slechts momentopname) En ik zou toch voor een iets losser contact gaan. Als dat hier niet gaat een kleiner stuk afzetten. Ondanks dat je bitloos gaat, wat ik alleen maar goed vind, vind ik hem toch redelijk tegen je hand induwen.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:01

Zoo wat een prachtig stuk land war jij rijd..
Het Ziet er op sommige foto's nog wat gespannen uit maar veder is het een leuke pony..
enne die Laatste foto vind ik erg leuk Die staart!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:52

Marcella; Ja, hij is best wel uit te zitten. Hij geeft alleen maar geergerde bokjes en niet om me er af te krijgen. Hij wil me gewoon laten weten dat hij het er niet mee eens is.

Lusitano: dat komt omdat ik me in heel veel manieren van rijden niet zo kan vinden. Bovendien vind ik dat er maar weinig goede instructeurs zijn. Maar als alles goed is ga ik over ongeveer een maand weer lessen krijgen (eens in de paar weken). En die lessen ga ik dan volgen met Nilay dus dan kan ik mooi gewezen worden op mijn fouten en heb ik hulp met het goed begeleiden van hem. Over de spanning op de teugels: ik wil hem wel graag los laten. daar rijd ik ook naartoe zoals je op sommige foto's kunt zien. maar hij wil erg graag galoperen en heeft heel geregeld een correctie nodig. dat is de reden dat ik mijn teugels vaak niet zo los kan laten. Iets dat ik zelf heel erg jammer vind. de ene keer gaat het beter als de andere keer. Maar als je na gaat dat we misschien 2 keer in de week rijden vind ik het nog redelijk zo. Overigens kan ik hem op de weg wel redelijk los laten... Het kleine stuk dat ik heb afgezet is nu niet te rijden. daar heeft de eigenaar van het land namelijk bulten aarde op gedumpt. En ik heb geen palen meer om een ander stuk af te zetten.

Allemaal super bedankt voor de reacties.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:58

ik vind het niet vreemd dat hij zijn hoofd om hoog doet, er zit geen bit in zijn mond en de druk op zijn neus blijft het zelfde wat je doet, wanneer een paard contact met je zoekt en niet weet wat hij moet gooit hij zijn hoofd in de lucht.. waneer je met bit rijd hoef je niet zo aan je teugels te hangen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:01

doerakje schreef:
ik vind het niet vreemd dat hij zijn hoofd om hoog doet, er zit geen bit in zijn mond en de druk op zijn neus blijft het zelfde wat je doet, wanneer een paard contact met je zoekt en niet weet wat hij moet gooit hij zijn hoofd in de lucht.. waneer je met bit rijd hoef je niet zo aan je teugels te hangen.

Wat is dít nou weer voor opmerking?!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:07

Doerakje, Ik ben het niet met je eens. Heb je wel goed naar de foto's gekeken? Kijk eens naar de teugels op de volgende foto's: 2,(6),7,8 en 9. Zie je dat zodra hij goed loopt(2,8 en 9) ik hem vrijheid bied?
Ik zie totaal geen meerwaarde in een bit. Alleen maar weer een storende factor en bovendien een nieuw iets waar hij ook weer aan moet wennen en dat hem ook weer kan irriteren. Een halster is hij van veulen af aan gewend. En aan de druk op zijn neus is hij ook gewend, want ik heb best veel met hem aan de dubbele lijnen gewerkt, waarbij het sturen en de ophoudingen in principe hetzelfde zijn als met rijden.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:11

nou nou wat een ophef.. ik zeg alleen wat ik zie.. ik vind dat je op de meeste foto's aan zijn hoofd hangt en dat je hem op sommige foto's vrijheid geeft zie ik ook maar in mijn ogen kan dat nog meer..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:14

En jij kan dat van foto's beoordelen?
'Ze moet meer vrijheid geven', en dat wil jij oplossen met een BIT?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:32

Ik ben het met je eens dat hij meer 'los' moet kunnen lopen. Daar ga ik ook absoluut hard aan werken. Maar hij geeft zoveel druk omdat hij wil galoperen en zijn balans verliest als ik hem dan terug vraag. Ik heb bij het rijden welgeteld 1 keer aan de teugels getrokken/gehangen. Verder hangt hij aan mij omdat zijn balans zoek is. Door te galoperen kan hij zijn balans weer terug vinden. Maar dat mag hij van mij niet. Dan steekt hij dus zijn nek omhoog om zijn balans te vinden... en daarbij komen de teugels strak. Zodra hij dan weer enigzins ontspannen loopt geef ik hem weer meer vrijheid. Hij geeft de spanning en ik laat de spanning langzaam aan weer los. Ik kan dit toch niet in 1 klap gaan doen? Ik zou dus ook zoals ik al zei niet weten wat het bit hierbij op zou lossen. Want een bit brengt hem echt niet in balans... en dat is nou juist de oorzaak van het 'probleem'.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:47

ben het er ook mee eens dat hij losser moet lopen. Je rijdt trouwens met een gewone stalhalster zie ik ? een touwhalstertje zou stukken beter gaan! En het zou nog beter gaan als je de teugels onderaan vastmaakt en je paard neckreining leert, zeker als je zonder bit wil verder rijden.

op het wegloopprobleem: NIET terugnemen door tegen te trekken vooraan! en zeker niet toestaan dat hij aan jou gaat hangen omdat hij geen balans heeft. Kalm van in het begin beginnen en paard leren in balans te lopen zonder teugeldruk(dat doe je trouwens normaal ook als je met bit rijdt). tegnehouden kan eventueel met halve ophoudingen net voor hij er vandoor wil gaan of door veel wendingen en voltes te maken, zodat hij niet te snel kan gaan.

Dat hij door te galoperen zn balans terugvind kan je vergelijken met iemand die over een drempeltje struikelt. Om niet op zn neus te vallen gaat die ook vooruit lopen.

in dit stadium lijkt een bit mij ook geen meerwaarde (heb mn paarden zelf ook de basis zonder geleerd, maar rijdt nu wel voor dressuur en springen mèt omdat ik vind dat je er toch net iets fijnere hulpen mee kan geven), maar trekken op de neus is even lastig als trekken in de mond...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:54

Malenka schreef:
En aan de druk op zijn neus is hij ook gewend, want ik heb best veel met hem aan de dubbele lijnen gewerkt, waarbij het sturen en de ophoudingen in principe hetzelfde zijn als met rijden.

klopt niet helemaal... bij een bit voelt een paard links of rechts druk, bij een halster (kijk bij de experimenten maar eens op paardnatuurlijk daar hebben ze alle bitloze optomingen getest op een rubberen paardenhoofd) voelt hij alleen algemene druk vooraan op de neus, of als je duidelijk naar 1 kant trekt voelt hij aan de ANDERE kant druk aan zn hoofd.

Het verschil is dat een paard bij een bit dus gaat inbuigen aan de kant dat er druk is (om toe te geven voor de druk van het bit), en bij een halster weg gaat buigen van de kant waar er druk is.

Uiterlijk lijkt dat hetzelfde want linkerteugel aanhalen is in beide gevallen links, maar de reden is net wat anders!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:01

kynshiri schreef:
ben het er ook mee eens dat hij losser moet lopen. Je rijdt trouwens met een gewone stalhalster zie ik ? een touwhalstertje zou stukken beter gaan! En het zou nog beter gaan als je de teugels onderaan vastmaakt en je paard neckreining leert, zeker als je zonder bit wil verder rijden.

Ik rijd ook wel met touwhalster. Echter, als hij dan zo veel druk neemt reageerd hij daar direct zeer heftig op. Hij weet dan helemaal niet meer wat hij moet en gaat erg moeilijk doen. helemaal een touwhalster mag niet met druk gereden worden en aangezien ik nu niet zie hoe ik dat zou moeten doen rijd ik dus met stalhalster aangezien dat veel minder heftige reacties opleverd. Teugels onderaan heb ik inderdaad ook geprobeerd. Dit heeft eigenlijk geen effect.

Citaat:
op het wegloopprobleem: NIET terugnemen door tegen te trekken vooraan! en zeker niet toestaan dat hij aan jou gaat hangen omdat hij geen balans heeft. Kalm van in het begin beginnen en paard leren in balans te lopen zonder teugeldruk(dat doe je trouwens normaal ook als je met bit rijdt). tegnehouden kan eventueel met halve ophoudingen net voor hij er vandoor wil gaan of door veel wendingen en voltes te maken, zodat hij niet te snel kan gaan.

Ik neem hem niet terug door voor te gaan trekken. Ik maak ophoudingen. Echter het terug pakken levert reactie op in de vorm van langzamer lopen... het weer los laten levert de reactie op van versnellen. hierdoor moet ik hem constant terug nemen. Hij gaat niet aan mij hangen zoals je ziet, want dan zou hij veel meer gewicht geven in mijn armen... en die voel ik absoluut niet. het lijtk wat dat betreft op de foto's erger dan het is misschien. Maar ik vind niet dat ik de teugels direct los kan gooien als hij druk neemt en ik an het ook niet voorwaarts oplossen want daar gaat het nou juist om. Ik vind het dus inderdaad lastig om te bepalen wat wel en niet kan. Wendingen zijn ook juist het punt waarbij hij dit doet... dan verliest hij zijn balans. Als we over de weg rijden kan ik met een slap teugeltje(en touwhalster) rijden zonder problemen, maar dan heb je amper wendingen en kan hj dus zijn evenwicht beter houden.

Citaat:
Dat hij door te galoperen zn balans terugvind kan je vergelijken met iemand die over een drempeltje struikelt. Om niet op zn neus te vallen gaat die ook vooruit lopen.

dat snap ik... en we werken er dus aan.

Citaat:
in dit stadium lijkt een bit mij ook geen meerwaarde (heb mn paarden zelf ook de basis zonder geleerd, maar rijdt nu wel voor dressuur en springen mèt omdat ik vind dat je er toch net iets fijnere hulpen mee kan geven), maar trekken op de neus is even lastig als trekken in de mond...

heel er bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je mijn uitleg op je punten niet vervelend vind want zo is het absoluut niet bedoeld.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:04

kynshiri schreef:
Malenka schreef:
En aan de druk op zijn neus is hij ook gewend, want ik heb best veel met hem aan de dubbele lijnen gewerkt, waarbij het sturen en de ophoudingen in principe hetzelfde zijn als met rijden.

klopt niet helemaal... bij een bit voelt een paard links of rechts druk, bij een halster (kijk bij de experimenten maar eens op paardnatuurlijk daar hebben ze alle bitloze optomingen getest op een rubberen paardenhoofd) voelt hij alleen algemene druk vooraan op de neus, of als je duidelijk naar 1 kant trekt voelt hij aan de ANDERE kant druk aan zn hoofd.

Het verschil is dat een paard bij een bit dus gaat inbuigen aan de kant dat er druk is (om toe te geven voor de druk van het bit), en bij een halster weg gaat buigen van de kant waar er druk is.

Uiterlijk lijkt dat hetzelfde want linkerteugel aanhalen is in beide gevallen links, maar de reden is net wat anders!

En dat vind ik dus niet helemmaal kloppen... Bloos Als jij namelijk druk zet op je linkerteugel wordt het bit aan de rechterkant tegen de mondhoek geduwd... waarbij ook het rechterbakstuk iets meer tegen het hoofd komt te liggen... links daarintegen komt er iets ruimte. Daarom hebben ze ook een Dtrens verzonnen... dat bit heeft een groter drukvlak aan de buitenkant zodat die druk groter wordt.

Bovendien leren wij onze paarden toch juistte wijken voor druk? Denk maar eens aan het om zetten en achterwaarts zetten aan de hand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:07

kynshiri schreef:
(kijk bij de experimenten maar eens op paardnatuurlijk daar hebben ze alle bitloze optomingen getest op een rubberen paardenhoofd)

En PN is heilig.....

Leuk paardje! Heb je nou de BF caramello?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:13

stef schreef:
kynshiri schreef:
(kijk bij de experimenten maar eens op paardnatuurlijk daar hebben ze alle bitloze optomingen getest op een rubberen paardenhoofd)

En PN is heilig.....

wat is dat nou voor een domme opmerking... gaat er toch niet om wie hier de absolute kennis in huis heeft. het gaat er om dat je daar een plaatje vind van hoe dat werkt. Als PN dan toch zo fout is, google dan op bitloos rijden, dan vind je ook vast wel wat info of kijk op zn minst eens behoorlijk waar en hoe zo'n halster inwerkt als je paard het aanheeft. Als je bitloos wil rijden kan je maar beter weten hoe het werkt hè en daar wilde ik de TS ff aandachtig op maken.

sorry hoor, maar ik vind dat maar een nuttelose commentaar waar de TS nx aan heeft...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:16

@malenka: wat jij zegt klopt ook... maar inbuigen voor het bit is ook wijken voor druk he... en inderdaad het effect van een D-trens is gebaseerd op druk aan de andere kant. das dus wat vergelijkbaar met zo'n halster.

Maar met een halster heb je enkel druk van de buitenzijde, terwijl de meeste met bit toch ook meestal het bit een tikje aanhalen aan de binnenkant...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:18

ik ben het mee eens over het halster
doe een hoofdstel aan, zij het met bit of zij het bitloos

maar een halster is hier niet voor bedoeld, en zal ook niet lekker gaan zitten als je zo aan de teugels hangt

goed dat je wel les gaat nemen, zijn nog een paar aandachtspuntjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:25

zolang er in dat onderzoek "gereden wordt" op een manier van: we trekken aan links, we trekken aan rechts, we trekken aan beide, gaat dat gewoon nergens over.
Je trekt niet aan links als je links om wilt, maar goed, is weer een hele andere discussie, Onderzoek van PN gaat IMO nergens over (dit onderzoek) dus ik vind het niet terecht dat dat hier wordt aangekaard

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:40

PN is mij wel bekend. Vind het een goede site en ben het in grote lijnen met hen eens. Echter niet met alles. Die test... daar zet ik mijn vraagtekens bij.

kynshiri, ik heb me wel degelijk verdiept in het bitloos rijden. Ook heb ik al meerdere bitloze optomingen uitgetest. Zoals touwhalster, sidepull, bitlooshoofdstel met gekruisde banden onder de kin, een eigen gemaakt halstertje, meganische hackamore.. Natuurlijk niet allemaal op dit jonge paardje, maar geprobeerd heb ik ze wel. Ook heb ik vele anderen al bitloos zien rijden met verschillende optomingen. Ik zie niet in waarom een stalhalster in het begin niet kan. Ik vind het wel erg goed van je dat je me er op wijst dat ik me moet verdiepen in wat ikd oe... maar dat doe ik dus al. Lachen

Stef, ik heb niet de barefoot caramello, maar een van de eerste torsion die in Nederland waren. En die heeft inderdaad bijna dezelfde kleuren als de barefoot caramello. Alleen is mijn zadel dus een torsion (oude model) en is het gelige van suede en het donkerbruine van cordura (soort nylon).

Crossmonster; ik hang niet aan de teugels... zie je me op de foto's met mijn gewicht aan de teugels hangen? Ik geef slechts druk met mijn handen (en af en toe moet ik met mijn handen zo dicht naar mijn lichaam omdat ik dus wel degelijk op lengte reed daarvoor) en zet echt niet al mijn kracht daar achter. Misschien bedoel jij hangen anders? Kun je uitleggen wat jij verstaat onder hangen aan de teugels?