hoofd krabben met been (tijdens rijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

hoofd krabben met been (tijdens rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:19

Het probleem is dat het paard waar ik op rij op de manege (dus 1 of 2x in de week) met het buitenrijden erg met haar hoofd schud en soms zelfs met haar been naar haar hoofd gaat. Dat been doet ze niet alleen in stap, nee ook gewoon in draf en soms zelfs in galop. Ik heb er niet zoveel last van maar ik ben bang dat ze zo een keer struikelt ofzo. Oh ze doet dit alleen in de bossen, in de bak bijna nooit en ook bij andere mensen.
Tips?

ontherun

Re: hoofd krabben met been (tijdens rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:43

Die van mij schudt alleen heel erg met zijn hoofd. Ik rij hem dan extra voorwaarts en zorg ervoor dat hij het eigelijk neit voor elkaar krijgt om te schudden. Zou het verder ook niet weten.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:50

Ik denk dat het paard gewoon jeuk heeft... Omdat hij ook met zijn been bij zijn hoofd probeert te komen. Maar je kan er denk ik weinig aan doen als dit zo is, want zweet onder het hoofdstel ofzo kriebelt gewoon. Als ze alleen met haar hoofd schud, dan zou dat verschillende redenen kunnen hebben.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:53

Ahh de bekende bonte tik op de manege! Elbruce gooit ook met zijn been (ook alleen buiten) Maar dat is denk ik niet uit jeuk. Geen idee eigenlijk waarom die dat doet. Ben wat dat betreft blij dat ik geen jongen ben, anders doet dat behoorlijk pijn aan je juwelen!
Sylvester deed dat ook zo erg!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:54

elcke schreef:
Het probleem is dat het paard waar ik op rij op de manege (dus 1 of 2x in de week) met het buitenrijden erg met haar hoofd schud en soms zelfs met haar been naar haar hoofd gaat. Dat been doet ze niet alleen in stap, nee ook gewoon in draf en soms zelfs in galop. Ik heb er niet zoveel last van maar ik ben bang dat ze zo een keer struikelt ofzo. Oh ze doet dit alleen in de bossen, in de bak bijna nooit en ook bij andere mensen.
Tips?

Heb je al aan een allergie gedacht? Deze vreemde bewegingen maakte onze pony ook en dat was idd gevaarlijk, zelfs in galop gooide ze haar hoofd naar beneden en sloeg met haar benen erna. Binnenbak rijden was geen probleem, ook in de winter had ze nergens last van.
Het bleek een pollenallergie en nu heeft ze een neuskapje en al 2 jaar geen klachten meer.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:55

ik denk als het zo warm is dat het zweet gaat kriebelen net als dat wij hebben op ons voorhoofd Lachen

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:01

Mmm een allergie, dat zou idd wel kunnen, erg toevallig wel dat minstens 3 bonte paarden op onze manege dat doen...
Ik denk alleen ben Elbruce dat het een hengstenstreek is.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:27

ja maar syl en tiaar hebben wel dezelfde papa (weet niet meer wie syl zn mama was) maar zou wel goed kunnen idd allergie of jeuk, zal dr hoofdstel eens goed schoonmaken misschien helpt dat een beetje
wat zou je aan allergie kunnen doen of jeuk?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:29

oh en gelukkig doet ze haar hoofd niet naar beneden maar haar been alleen omhoog, ziet er heel stom uit. Alleen hoe meer we in de zomer komen hoe erger het wordt, nu doet ze het nog niet in galop maar dat gaat ze ook nog doen (tenminste vorig jaar wel)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:37

mmm lees net iets over head shaking syndrome iemand daar bekend mee?

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:39

Head shaking is een verzamelnaam van al deze hoofdschud problemen. De meeste paarden doen het omdat ze een allergie voor pollen/stoffen en of grassen hebben (raar eingelijk dat een paard die zijn eten bestaat uit gras hier allergisch voor kan zijn...)

Er is een kapje in de handel dat je om de neus bevestigd met een klittenband sluiting aan de neusriem. Erg duur (49,95 voor 2 gaaskapjes en een bevestiging) en verkrijgbaar bij de paardendrogist, maar bij ons werkt het 100%!

De DA kon niks vinden, de allergie test is heel erg prijzig, dit kapje was dan wel het proberen waard en vanaf het ene moment op het andere was ze meteen stil met d'r hoofd en sloeg ze ook niet meer met de benen naar d'r neus.
Het is overigens wel erfelijk, net als zomereczeem, dus als er meer paarden zijn die het doen en verwant aan elkaar zijn dan is dit wel mogelijk
http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=0&intSubgroepID=0&intProductID=26100

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:10

Mm Syl en Tiara zijn beide van Nikita toch? En dat is een zoon van Ico ('s ?) Sun. Maar Syl deed het binnen ook volgens mij. En Elbruce is geen familie... Maar t zou zeker wel kunnen. Helaas zou als jij met zo'n kapje gaat rijden en de rest van de manege niet het mss niet zoveel effect hebbenn...

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:36

ja dat is een beetje het probleem...
heeft er iemand nog andere tips om het te voorkomen die je kunt gebruiken voor t rijden?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:38

Het hoeft niet meteen iets medisch te zijn hoor.

Wat dacht je van de grote trucendoos van die manege-dieren ?
En als een paar keer toegestaan wordt dat ze "even" mogen jeuken dan is het eind zoek.
Kan natuurlijk zo zijn dat ze de boel belazeren...

Mijn paard staat wit van het schuim met dit weer, hij zweet ontzettend snel onder al zijn tuigage, dekjes etc maar hij laat het wel uit zijn hoofd om te jeuken.... dat doen we alleen als hij klaar is.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:58

haha idd manege paarden hebben een trucen doos, maar ik rij haar nu denk ik 3 jaar en ze heeft het altijd gedaan ook toen ze ingereden werd, ik zal dr hoofdstel eens een keertje goed poetsen misschien helpt dat met de jeuk

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:23

Misschien heeft ze ook wel staart- en manenexceem? Dan hebben ze jeuk aan de manen en staart. Maar ik weet niet of hij ook welles aan de staart rost? Maar dit komt door mugjes die smorgens en savonds der zijn, ik weet niet wanneer je buiten rijdt? En waarschijnlijk in de bossen? Daar zijn veel mugjes, en waarschijnlijk komt it ook door dat ie zweet. Maar je kunt em wel ff goed in spuiten met vliegenspul voor dat je int bos gaat. Misschien doe je dit ook wel. En als hij wel vaak rost kun je ook azijn op de manen en staart doen. Dit helpt tegen de jeuk..
Maar als hij alleen bij het rijden in het bos jeuk heeft zou k gwoon vooral muggenspul op doen.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:26

Ik denk dat jolanda10 het wel goed weet! ;P

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:29

ik denk dat je die pollenallergie-kapjes ook wel goedkoper kunt krijgen hoor Knipoog goed zoeken! en kijken of het helpt

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 11:53

ze schuurt haar staart nooit (gelukkig), ik rij idd meestal in het bos vliegenspul helpt wel wat maar niet zo heel veel...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:55

Ik zie het wel eens op concours, dan staat een paard gewoon achter z'n oor te krabben met een paniekerige amazone erop. De verleiding om er per ongeluk een zetje tegenaan te geven is dan best groot. Vork

grapje Clown

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:58

Hmmm, wieweet is ze dan juist allergisch voor het hoofdstel.
We hebben een paard op stal gehad die niet tegen leer kon of tegen het invetten ervan.
Dat hoofdstel werd nooit ingevet met leerolie maar met slaolie ( gaat wel stuk van maar goed...)
Later kreeg het paard een hoofdstel van nylon,

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 12:08

haha ziet er idd kei stom uit, zo in eens schiet dat been omhoog (gelukkig dat ze dat niet altijd) hoofd schudden wel.
ik denk dat het hoofdstel sowieso niet zo vaak schoongemaakt wordt, dus dat zal misschien al veel schelen.
Soms denk ik idd dat het een rare tik is van haar, want ze doet het in het ene bos minder als in het andere bos (we rijden altijd in 2 bossen) en zaterdag deed ze het na een harder galopje ook ff niet meer, toen deed ze het alleen maar weer op de terug weg, pad waar ze het altijd het ergst doet.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:56

Denk toch dat die pollen allergie het wel eens zou kunnen zijn. We zijn gister in de regen en blub wezen rijden en El heeft niet 1x met zijn been gegooid!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 15:12

volgens mij heeft tiaar het zaterdag wel gedaan, misschien toch combinatie een beetje nog meer teugel vragen (al krijgt ze die buiten waar het maar kan best veel) en een beetje last van allergie of vliegen ofzo. Soms helpt een ophouding maken en soms ook totaal niet... raar paard Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:19

Ik dacht bij dit verhaal eigenlijk ook meteen aan het head shacking sydroom, met name het schoppen met het voorbeen vind ik wel heel erg kenmerkend. We hebben hier ook een tijdje een headshaker gehad, ik vind het opvallend dat het paard het ook alleen tijdens een buitenrit doet. Een headshaker krijgt hoofdpijn als hij te veel in de zon staat waardoor ze dus gaan hoofdschudden om proberen van die pijn af te komen, dat zou verklaren waarom het alleen tijdens de buitenrit gebeurd. (tenminste als dit paard normaal gesproken in de binnenbak gereden word)

Staat dit paard verder veel buiten of komt ze veel in aanraking met de zon?

Of het werkelijk een head shacker is of niet is vrij makkelijk te controleren, gewoon een DA vragen of ze de zenuwen in het hoofd willen verdoven, houd het paard daarna op met kopschudden is het dus een headshaker, blijft hij kopschudden dan is er een andere oorzaak.