Gespannen + Gevoelige mond..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XNISJE

Gespannen + Gevoelige mond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 08:31

Ik heb aanstaande zondag een onderlinge wedstrijd en dan doe k mee op een manege paardje.. Maar dit paardje heeft een heel gevoelige mond.. zodra ik de teugels licht aan neem (dus bijna geen contact heb met dr mond) dan gooit ze haar hoofd omhoog en blijft ze net zo lang zo lopen tot je de teugels weer los gooit.. in de les rijd ik haar meestal met een ( heel los) elastiek en dan mag ik wel aan haar mond zitten.. Maar ik kan zondag moeilijk met een elastiek starten Knipoog
Heeft er iemand tips voor me hoe ik haar wat naar beneden krijg (hoeft niet aan de teugel maar gewoon zover dat ze het toelaat dat ik aan haar mond zit)? Veel overgangen en aan het been rijden helpt niet dat hebben we gister een uur lang geprobeerd en ze heeft het hele uur met dr hoofd omhoog gelopen en met haar rug weggedrukt.. aan de lange teugel draven zodat ze je hand opzoekt helpt ook niet omdat ze gewoon niet wil dat je aan dr mond zit en daar doet ze vrijwel alles voor.. Bloos
ik hoop dat iemand tips heeft..
Ps. ik denk dat het misschien aan het bit ligt, vroeger werd ze met een enkel gebroken trensje gereden en nu met zo eentje met 2 van die extra ringen boven en onder het bit (weet even niet hoe het heet sorry Bloos )

Anoniem

Re: Gespannen + Gevoelige mond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:13

Nou ik vind het een beetje gek dat een managepaard met een PASSOA bit wordt gereden .. Scheve mond Tuurlijk is dat een scherp bit, en als al die kindjes op zo'n manege daar mee gaan rond baggeren. Dat doet zo'n paard écht pijn in z'n mond
Probeer je teugels maar gewoon op maat te maken en gewoon zelf heel erg te ontspannen.
Succes ..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:59

Ja, ik denk ook dat jij er weinig aan kan doen, aangezien het een manegepaard is, zodra jij haar wat hebt bijgebracht, gaan er vaak weer tig op die het weer verpesten, zodat je elke keer weer overnieuw kan proberen. Zelf idd ontspannen rijden, laat haar merken dat je geen slechte bedoelingen hebt, heel zacht in dr mond zijn, maar ik betwijfel of het korte termijn effecten heeft.

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:02

Ja die naam zocht ik! Haha!
En er rijd bijna niemand op, en als er iemand op rijd, alleen vergevorderden.. maar ik vind het ook raar idd.. En ik vind dr ook helemaal niet fijn meer lopen sinds ze dat bit heeft.. Als ik mn teugels licht aan neem drukt ze meteen dr rug weg en gooit dr neus bijna recht omhoog ( ik overdrijf niet is echt zo). ik probeer dr maar met wat langere teugel en iets langer dan normaal los te rijden en dan hopen dat ze een beetje ontspand.. Ach gut vind het zielig voor dr Boos! Dan denk je vast waarom rijd je er dan op, maar k vind het nog erger als er iemand op zit die dr naar beneden probeerd te trekken.. Vork
Maar bedankt voor je tip [gast1122]
@DeniseES: dat is idd ook het probleem, zodra ik haar ontspannen heb verkl**t een ander het weer Boos! maarja niks aan te doen he.. Ach gut

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:16

Nope, dat is het jammere van manegepaarden. Bij ons komen er ook vaak nieuwe paardjes binnen, die rijden echt heerlijk, goed op de zit enzo, maar je merkt echt dat een paar weken later ze echt niet meer zo goed reageren als dat ze in het begin deden... Ze beginnen er op zonder hulpmiddelen, en eindigen met zweep en spoortjes Boos!

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:21

DeniseES schreef:
Nope, dat is het jammere van manegepaarden. Bij ons komen er ook vaak nieuwe paardjes binnen, die rijden echt heerlijk, goed op de zit enzo, maar je merkt echt dat een paar weken later ze echt niet meer zo goed reageren als dat ze in het begin deden... Ze beginnen er op zonder hulpmiddelen, en eindigen met zweep en spoortjes Boos!

Ja precies!
Dat paardje waar ik altijd op rijd was in het begin echt super! ze liep netjes en alles mooi bij elkaar achterhandje eronder.. je kon haar rijden zonder zweep en sporen zonder elastiek alles! En nu 4 maanden (!!!!) later zit ik met sporen en een elastiek omdat ze anders niet vooruit te branden is.. Boos! ik rij zelf liever zonder sporen, maar dan staat ze gewoonweg een uur stil hoe hard je ook schopt en slaat.. Ach gut
Ik vind het erg jammer dat ze zo verpest is, het was echt een super paardje! Ze was eerst eigen paard en heeft L2 gelopen met wp. Stom dat mensen hun paard aan een manege verkopen! Scheve mond
Echt vreselijk zonde.. En ze heeft het ook duidelijk niet naar dr zin.. Ze is super veel afgevallen (alle manege paarden bij ons zijn best dun eigenlijk Scheve mond , de ponys niet die zijn dik Vork )
Ik hoop dat ze een beetje ontspant zondag.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:09

XNISJE schreef:
Ja die naam zocht ik! Haha!
En er rijd bijna niemand op, en als er iemand op rijd, alleen vergevorderden.. maar ik vind het ook raar idd.. En ik vind dr ook helemaal niet fijn meer lopen sinds ze dat bit heeft.. Als ik mn teugels licht aan neem drukt ze meteen dr rug weg en gooit dr neus bijna recht omhoog ( ik overdrijf niet is echt zo). ik probeer dr maar met wat langere teugel en iets langer dan normaal los te rijden en dan hopen dat ze een beetje ontspand.. Ach gut vind het zielig voor dr Boos! Dan denk je vast waarom rijd je er dan op, maar k vind het nog erger als er iemand op zit die dr naar beneden probeerd te trekken.. Vork
Maar bedankt voor je tip [gast1122]
@DeniseES: dat is idd ook het probleem, zodra ik haar ontspannen heb verkl**t een ander het weer Boos! maarja niks aan te doen he.. Ach gut

Nou gelukkig is het al zo geregeld dat er alleen de gevorderde op mogen .. Want als van die kleine kindjes erop gaan die net beginnen Scheve mond
(Die gaan in de mond hangen)
Maar, zou je anders niet kunnen vragen of ze d'r dubbelgebroken bitje weer in mag ? Dan leg je gewoon het verhaal uit.
Xx, en mischien mag het nog ook Lachen Nee heb je, ja kun je krijgen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:11

Ik zou gewoon een eigen hoofdstelletje aanschaffen met een gewone trens en dat tijdens een les aandoen. Ik durf te wedden dat je paardje dan gewoon rustig is met haar hoofd. Een pessoabit kan heel veel pijn doen als hij verkeerd gebruikt wordt. Mag ik vragen aan welke ringen de teugels vast zitten?

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:37

bromfiets schreef:
Ik zou gewoon een eigen hoofdstelletje aanschaffen met een gewone trens en dat tijdens een les aandoen. Ik durf te wedden dat je paardje dan gewoon rustig is met haar hoofd. Een pessoabit kan heel veel pijn doen als hij verkeerd gebruikt wordt. Mag ik vragen aan welke ringen de teugels vast zitten?

Normaal zitten de ringen aan die onder de grote ring (dus de eerste kleine) Maar ik doe ze altijd aan de bitring vast.. dan loopt ze al een stuk fijner Lachen
Ik heb wel een eigen hoofdstelletje maar die is pony maat, Ze heeft wel een klein hoofd dus ik zou kunnen kijken of hij past als ik m op zn grootst afstel Lachen
Bedankt voor je tip.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:45

Als je de teugels al aan de gewone grote ring doet, is de hefboomwerking al minmaal.
Zou dan eerder denken dat het paard last van de tanden, en/of rug heeft.
Met een normale hefboomwerking zullen de paarden over het algemeen eerder diep of "opgekruld" lopen, doordat er druk achter de oren ontstaat.

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:40

Als ik ze in een kleine ring doe, mag ik niet aan haar mond zitten, ik kan mn teugels dan niet aan nemen omdat ze haar rug volledig wegdrukt en haar hoofd bijna recht omhoog gooit.. dus exact het tegen overgestelde doet dan waar het bit voor is..
Ik ben vandaag niet op haar gestart, ik vond het zo zielig ze liep zich zo druk te maken.. Ik ben op een manege pony gestart. (Ging wel erg goed ovigerens, hadden 185 punten..)
Ik ga haar donderdag proberen met een enkel gebroken trensje (haar oude bitje) en kijken of ze dan ook zo reageerd Lachen

Bedankt voor je reactie! Lachen

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:06

En we hebben de oplossing Lovers
Haar mondhoeken invetten met vaseline en de uiteinden van het bit ook Lachen
Ze heeft nu absoluut geen last meer en loopt netjes nageeflijk en ontspannen over haar rug Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:09

Das mooi Lachen veel plezier!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:56

Leytje schreef:
En we hebben de oplossing Lovers
Haar mondhoeken invetten met vaseline en de uiteinden van het bit ook Lachen
Ze heeft nu absoluut geen last meer en loopt netjes nageeflijk en ontspannen over haar rug Lachen

Waarom niet gewoon een ander bit inplaats van een pessoa???

En is de tandarts wel eens geweest als hij het vaker doet zou ik dat even na laten kijken!!!!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:03

@Midgie: inderdaad dat daar zat ik ook al aan te denken! De paardentandarts mag wel eens langs komen! Mijn paard deed dit namelijk ook en die bleek heel erg last te hebben van een wolfstandje.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:12

Omdat het een manege paard is heb ik hier niks over te zeggen (Bit en tandarts)..
Ik heb al gevraagd of haar oude bit er weer in mag, maar dan kan niemand haar houden, manege klanten hadden daarover geklaagd. (Ik kan haar prima houden met een normaal bit, zolang je niet gaat zitten trekken in dr mond en gaat hangen ).
Maargoed, dit was dus het enige wat ik kan doen, en blijkbaar heeft ze geen pijn meer. Lachen

Edit; de tandarts is een maand geleden voor het laatst geweest, voor alle manege paarden en pony's en er was niks mis met haar tanden. Lachen Maar zoals ik al zei, ik heb er niks over te zeggen omdat het een manege paard is Knipoog