Haflinger wil niet in galop?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elize1989

Haflinger wil niet in galop?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:50

Ik heb een probleem met mijn 4 jarige haflinger..
Ik heb um ingereden en ben daar in het najaar mee begonnen alles ging goed.. Maar nu wil die niet meer aanspringen in galop!! (daarvoor had hij daar niet zo'n probleem mee..)
Stap en draf gaan echt super! Maar zodra ik wil aanspringen dan doet ie zn kop tussen zn benen en wil die stil gaan staan en bokken.
Ik probeer hem dan voorwaarts te rijden en opnieuw aan te springen dat lukt dan wel uiteindelijk.. maar hij valt er weer heel snel uit..
Heeft iemand tips om de galop goed aan te leren??
alvast bedankt!! Pling

dienetje

Re: Haflinger wil niet in galop?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:03

Mijn verzorg haflinger doet het ook 1 keer een mep en hij doet het weer. Maar galopeer je iedere keer anders misschien met het rijden om en om galoperen. Dus 1 keer wel de keer erop niet.

Ik hoop dat het gaat lukken veel succes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:04

Wellicht is het een idee om de galop en de conditie van je pony sterker te maken door middel van longeren. Je pony heeft misschien nog moeite om zijn balans te houden in galop en gaat daarom in verzet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:59

dienetje om nou een 4 jarige maar meteen een mep te verkopen lijkt me niet echt de juiste oplossing. Kaat18 heeft een veel betere! Inderdaad, even terug naar de longe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:01

En vooral niet te lang willen galopperen. Na een half rondje moet je hem terugnemen, heel goed belonen en uitstappen. De volgende dag probeer je het nog eens, en steeds iets langer. Altijd heel uitbundig belonen. Dan blijft het ook leuk voor t paard Lachen

Elize1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 10:06

dankje wel voor jullie oplossingen!
Ik was al weer aan het longeren gegaan en dat gaat wel goed! dus nog maar even volhouden! haha

Elize1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 10:07

ik galoppeer ook wel eens buiten gewoon rechte stukken dat gaat wel goed.. En vind hij ook veel makkelijker en leuker denk ik haha!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:10

Ik vind dienetje haar oplossing wel goed als het een paardje is dat door heeft hoe je kan zorgen dat je niet moet galopperen, als die met je voeten aan het spelen is. Ik vind het belangrijk dat je weet wat de oorzaak is van het niet willen galopperen! Op basis hiervan op een gepaste manier reageren.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:17

Het licht denk ik aan de bespiering die nog niet goed/sterk genoeg is om in de bak te kunnen galoperen. Probeer de achterhand sterker te maken door te longeren. Misschien met een pessoa longeren gaan, die activeert de achterhand nog sterker. Het kan ook handig zijn om bij het longeren cavalettiebalkjes neer te leggen. Zo wordt de achterhand goed aan het werk gezet.
Misschien een beetje vrijspringen erbij ook? Probeer de spieren goed op te bouwen dan komt het vanzelf goed!
Buiten rechte stukken galloperen is natuurlijk ook goed!

edit: een mep verkopen is dus echt niet de oplossing Frusty (weet de usernaam van de bokker even niet die dat zei)

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:55

Hé! Dit probleem komt mij wel bekend voor. Ik heb een tinker die het op dit moment doet. Misschien moet je een keer gaan kijken hoe ze dat doet in de spiegel. Je zal merken dat het erg ligt aan de achterhand. Het klinkt dat je paard nog niet echt de spieren heeft om zich in gallop te dragen (ik heb het nu met een tinker die een aantal weken geleden is bevallen en die heeft ook geen spieren meer achterop). Gewoon de achterhand sterker maken voor veel (schijn)overgangen in draf en stap. Verder gewoon veel oefenen. Geef bij de aansprong een klein tikje (om meer oplettendheid van achteren te krijgen) zodat ze een sprong gaat maken. Twee pasjes is alweer genoeg. Dan weer terug naar draf en na een paar minuten weer. Het zal naarmate het werken vordert de gallop steeds beter gaat.