Ik rijd een 10- jarige fjorden merrie die ik zelf beleerd en ingereden heb.(ik ken haar vanaf haar 1e jaar al) Ze is toen bij mij op de manege ingereden omdat daar mijn andere paard ook staat en ik er dus nog meer tijd aan kon besteden.
Toen ging alles goed, ze kon mee naar buiten en in de bak vond ze alles leuk en intressant en wilde graag leren.
Nu zal ik wel even erbij vertellen dat ze met alleen naar buiten gaan ook moeilijk deed en niet weg wou, ze probeerde dan ook omhoog te komen en liefst zo snel mogelijk naar huis te gaan.. Dit heb ik opgelost door iemand op de fiets mee te nemen zodat ze het idee had niet helemaal alleen weg te hoeven, en nu kan ik ook helemaal alleen met haar de weg op.
Tegenwoordig rijd ik veel met haar buiten en soms in de wei omdat ze nu bij haar eigenaar thuis staat. En hij heeft geen rijbak.. Nu komt het probleem..
Met rijden in de wei is er gewoon niks met haar te beginnen.. Ze steigerd (en zo hoog dat ze soms bijna omslaat!) en ze probeerd op alle manieren onder het werk uit te komen en onder me vandaan te rennen.. Ik snap er werkelijk niks van! Maar het is wel heel gevaarlijk zo.
Misschien dat het komt omdat ze daar meer ruimte heeft ofzo..?
Heeft er iemand misschien tips of advies wat de reden zou kunnen zijn, en wat ik eventueel nog zou kunnen proberen?

Ps. verder is het een hele lieve aanhankelijke merrie die altijd er blij is om me te zien en gelijk aan komt rennen in de wei. Zadel ed zijn ook gecontroleerd en die zijn goed.
Maar ik zal deze week weleens proberen om de wei een stukje af te zetten, misschien helpt dat.