Problemen met rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Problemen met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:42

Ik heb het ook al in een andere rubriek vermeld maar dacht misschien zijn er hier meer mensen die me advies kunnen geven..

Ik rijd een 10- jarige fjorden merrie die ik zelf beleerd en ingereden heb.(ik ken haar vanaf haar 1e jaar al) Ze is toen bij mij op de manege ingereden omdat daar mijn andere paard ook staat en ik er dus nog meer tijd aan kon besteden.
Toen ging alles goed, ze kon mee naar buiten en in de bak vond ze alles leuk en intressant en wilde graag leren.

Nu zal ik wel even erbij vertellen dat ze met alleen naar buiten gaan ook moeilijk deed en niet weg wou, ze probeerde dan ook omhoog te komen en liefst zo snel mogelijk naar huis te gaan.. Dit heb ik opgelost door iemand op de fiets mee te nemen zodat ze het idee had niet helemaal alleen weg te hoeven, en nu kan ik ook helemaal alleen met haar de weg op.

Tegenwoordig rijd ik veel met haar buiten en soms in de wei omdat ze nu bij haar eigenaar thuis staat. En hij heeft geen rijbak.. Nu komt het probleem..
Met rijden in de wei is er gewoon niks met haar te beginnen.. Ze steigerd (en zo hoog dat ze soms bijna omslaat!) en ze probeerd op alle manieren onder het werk uit te komen en onder me vandaan te rennen.. Ik snap er werkelijk niks van! Maar het is wel heel gevaarlijk zo. Frusty Misschien dat het komt omdat ze daar meer ruimte heeft ofzo..? Verward

Heeft er iemand misschien tips of advies wat de reden zou kunnen zijn, en wat ik eventueel nog zou kunnen proberen? Bloos

Ps. verder is het een hele lieve aanhankelijke merrie die altijd er blij is om me te zien en gelijk aan komt rennen in de wei. Zadel ed zijn ook gecontroleerd en die zijn goed.

kayunta

Re: Problemen met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:55

Is ze in het bos ook lastig of alleen in de wei? Als ze ineens altijd zo is zou ik ook nog even haar tanden en rug laten nakijken. Als het alleen in de wei is dan is het misschien een idee om een " bakje" af te zetten met prikpaaltjes en lint zodat ze leert; mijn " eetwei " is vrijheid en in dat deel moet ik aan het werk (desnoods eerst een paar keer hierin longeren). Ook heeft ze dan iets minder het gevoel van vrijheid wat een open vlakte wel kan geven.
Veel succes!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:44

Ik denk dat ze gewoon heel goed weet dat de wei vrijheid betekend, wat overigens ook niet zo gek is, weiland is over het algemeen vrijheid voor ze. Ik zal gewoon doen wat kayunta hierboven al aan geeft, stukje afzetten en desnoods eerst ff longeren dat ze idd begrijpt dat op dat stuk gewerkt moet worden.;

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 09:16

Ja dat zou ik idd eens kunnen proberen, had ik nog niet gedaan. Het longeren in de wei lukt ook niet zo heel goed (op het open stuk) Dan probeerd ze ook vanalles. Kreeg haar er daar uit eindeljik wel doorheen omdat ze toch nog wel ontzag heeft uiteindelijk.
Maar misschien is dat afzetten van de wei een idee. Pling

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:44

In de wei is het natuurlijk logisch dat je paard denkt... WEI!!!! En als jij er dan op zit, en haar dan gaat vertellen waar ze in haar wei moet gaan lopen (wat ze niet gewend is in een wei) dan zou ik ook gaan protesteren.

Als ze het in de wei wel doet en buiten niet, of in de bak, dan kan het natuurlijk ook zijn dat ze niet weet waar ze heen moet, netjes lopen in de wei is natuurlijk ook wat anders dan in een bak of weg waar een hoefslag of pad is. Volg de hoefslag/pad in een rechte lijn, natuurlijk soms afwijken. In een wei heb je niet echt vaste punten waar je moet rijden, dus je moet zelf wel goed weten waar je heen rijdt en niet je paard laten 'slingeren'

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 08:49

DeniseES schreef:
Als ze het in de wei wel doet en buiten niet, of in de bak, dan kan het natuurlijk ook zijn dat ze niet weet waar ze heen moet, netjes lopen in de wei is natuurlijk ook wat anders dan in een bak of weg waar een hoefslag of pad is. Volg de hoefslag/pad in een rechte lijn, natuurlijk soms afwijken. In een wei heb je niet echt vaste punten waar je moet rijden, dus je moet zelf wel goed weten waar je heen rijdt en niet je paard laten 'slingeren'

Nee logisch 'slingeren' doe ik ook niet, hou een vaste 'hoek' aan in de wei dus ren niet de hele week door. Knipoog Maar ik zal deze week weleens proberen om de wei een stukje af te zetten, misschien helpt dat.