Paard erg gespannen en aandacht bij alles behalve mij...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Paard erg gespannen en aandacht bij alles behalve mij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 17:46

En o fhet irritant is.

Bij het begin dacht ik, zal wel ff wennen zijn.
Ik heb dit beestje nu ruim een maand en hij bevalt me super.

Doet niks op groot verkeer, is braaf, fijn te rijden...

Het enige nadeel... Hij let absoluut niet op mij.
Hij werkt wel voor me, maar veulentje in de wei ziet ie, lammetjes die spelen ziet ie, de hond die voorbij loopt, de kruiwagen in de wei.. en het allerergst, de longeerbak.

Dat vind hij zo ontzettend interessant, waardoor ie soms mij vergeet.
Hij zet z'n nek d'r dan op, loopt net tegen de nageeflijkheid aan en maakt zich ontzettend sterk.
Ook zwengt hij dan uit in de wendingen, hoe hard ik ook aan 't proberen ben hem weer bij elkaar te rijden.
Dan maak ik een ophouding, dan draait ie even bij, maar 5 seconden later is 't weer interessant.

Hoe krijg ik z'n aandacht zo bij mij, dat ik op concours fatsoenlijk rond kan sturen, en hij niet alles uitvoerig gaat staan bewonderen??

Mungbean

Re: Paard erg gespannen en aandacht bij alles behalve mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:49

Aan het werk houden door veel tempowisselingen e.d te rijden. Je mag hem gewoon de kand niet geven om op andere dingen te letten. Ofwel, het werk moeilijker maken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:52

ik volg dit topic even. heeft mijn haflinger ook last van

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:54

zoals Sizzle al zegt , bezig houden.
Zorgen dat hij geen tijd heeft om er naar te kijken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:55

die van mij doet dit ook, hij vind alles mooi en wil alles zien, ik probeer hem met het losrijden echt flink aan de gang te zetten en wat dieper dan in de proef nodig is te rijden en zodra hij maar eventjes omhoog wil komen om vast te zetten, meteen weer rond zetten, hij moet wel goed voorwaarts zijn als je dit doet, als je dan je proef gaat rijden en je stelt wat hoger in, zal hij niet zo snel bezig gaan met de nek eropzetten en anders gewoon in de proef even streng rondzetten, dan ben je dat onderdeel misschien kwijt maar kan je voor de rest netjes blijven rijden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:01

Ik zal er morgen eens mee aan de gang gaan, en zal hem fanatiek aan het werk zetten.
Maar wanneer hij dan voorwaarts is (en dat is hij gewoon over het algemeen), maakt hij zich des te sterker, en wordt het rondrijden en ontspannen nog moeilijker.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:50

altijd het tegengestelde doen wat hij wil, dus als hij knalhard wil juist een lager tempo gaan rijden en als hij dan constant een tempo loopt kan je verder, voorwaarts is niet racen

Marykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:05

Goed stelling houden. Ga paar pasjes wijken want dan moet ie opletten dat die zen voeten goed neer zet want anders gaat het verkeerd en verstapt ie zich. Goed voorwaarts. Maak schijnovergangen en maakt veel figuren.

Ik hoop dat je er uit komt. Succes !

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:18

Die van mij deed dit ook, na anderhalf jaar kan ik eindelijk fatsoenlijk in de buitenbak rijden.

Het gedrag van jouw paard zit in zijn karakter, dit gedrag zal er waarschijnlijk nooit helemaal uitgaan, wel kan het gedrag afnemen. Het belangrijkste is dat jij rustig blijft. Als jij iets ziet moet je niet van te voren al denken "ow ff me paard erbij pakken, want hier gaat hij vast van schrikken.', want dan geef je het paard al het gevoel dat hij moet schrikken, want het is eng.

Probeer verder de ontspanning in je paard te rijden. Is je paard weer gefocust op alles om hem heen, neem de teugels op maat, hou de been derin en zorg dat hij lekker loopt. Is hij eenmaal nageeflijk, moet je hem nog steeds bij je houden maar toch ook een beetje ruimte geven om wat langer in zijn lichaam te worden. Merk je dat je paard zich ineens sterk gaat maken, pak de buitenteugel er even wat meer bij en prik met je binnen been even in zijn buik. Zo haal je je paard weer met zijn gedachte terug naar het rijden.

Vooral in het begin zal je nog niet elk moment door hebben dat je paard gaat schrikken. Maar met de tijd mee ga je je paard steeds beter kennen, en kan je al aan een spierspanning voelen dat je paard gaat schrikken. Een maand is hierbij nog helemaal niets.

Veel succes ermee!

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:25

Hoi,

Ik heb een arabier en die hebben daar ook vaak last van. Alles is ook zo interessant! Bij mij helpt het als ik veel oefeningen afwissel. Ook helpt het als je jezelf en je paard voorstelt (moet je ook echt zo denken) in een afgesloten kring of bolletje. Waar geen afleidingen zijn.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Groetjes, Nathalie

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:08

hazelnootje schreef:
Die van mij deed dit ook, na anderhalf jaar kan ik eindelijk fatsoenlijk in de buitenbak rijden.

Het gedrag van jouw paard zit in zijn karakter, dit gedrag zal er waarschijnlijk nooit helemaal uitgaan, wel kan het gedrag afnemen. Het belangrijkste is dat jij rustig blijft. Als jij iets ziet moet je niet van te voren al denken "ow ff me paard erbij pakken, want hier gaat hij vast van schrikken.', want dan geef je het paard al het gevoel dat hij moet schrikken, want het is eng.

Probeer verder de ontspanning in je paard te rijden. Is je paard weer gefocust op alles om hem heen, neem de teugels op maat, hou de been derin en zorg dat hij lekker loopt. Is hij eenmaal nageeflijk, moet je hem nog steeds bij je houden maar toch ook een beetje ruimte geven om wat langer in zijn lichaam te worden. Merk je dat je paard zich ineens sterk gaat maken, pak de buitenteugel er even wat meer bij en prik met je binnen been even in zijn buik. Zo haal je je paard weer met zijn gedachte terug naar het rijden.

Vooral in het begin zal je nog niet elk moment door hebben dat je paard gaat schrikken. Maar met de tijd mee ga je je paard steeds beter kennen, en kan je al aan een spierspanning voelen dat je paard gaat schrikken. Een maand is hierbij nog helemaal niets.

Veel succes ermee!

Totaal gelijk Ja. Mijn paard heeft ook soms weinig aandacht voor mij (vroeger vooral, nu is dat al veel beter Ja!, wat ik dan doe; achterhand activeren, cirkels, slangenvoltes, ... rijden. Kuitwijken, veel van stelling veranderen,...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:44

Mijn paard heeft wel zijn aandacht bij mij, maar als ze wat ziet moet ze toch even kijken. Dan rij je in de buitenbak/springtuin en dan , hup, neus weer omhoog, hoofd in de lucht, want mevrouw moet even kijken wat daar is. Een vogeltje, een paard in de wei ernaast (en erg interessant!) het veulentje, de buurvrouw die buiten bezig is, de buurhond, de manege-hond en noem maar op. Ze is gewoon erg attent en weinig ontgaat haar. Vaak vraag ik even iets zodat ze weet dat ik er ook nog ben; een stapje wijken, volte, overgang en dan gaat haar hoofdje weer naar beneden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:57

hazelnootje schreef:

Veel succes ermee!

Maar dit slaat niet helemaal op mijn paard, hij schrikt namelijk absoluut nergens van. Hij's erg bomproof haha, maar hij vindt alles gewoon erg boeiend en interessant.

Zoals sheela zegt, hij moet gewoon toch even kijken.

Dinsdag in de les ben ik erg boos geworden, was het erg zat, en dat kwartier d'r na was ie opeens helemaal relax en zo.
De hele week trouwens was ie fijner te rijden, misschien toch een kwestie van ff doorpakken. Nagelbijten / Gniffelen

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:34

Hier heb ik ook zo'n last van! Alles wat voorbij komt is interessant, behálve jijzelf!
Inderdaad veel tempowisselingen, wendingen, sprongetje.. Hou hem bézig.. Helpt bij mij erg goed! Succes ermee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:49

Hoe oud is het paardje??
Een maandje is wel erg kort om al heel veel van het paard te verwachten ook hij wil zijn omgeving leren kennen en idd sommige paarden zijn net asl mense snel afgeleid of snel verveelt, dus daar moet ej het leuk voor houden , doe je ook wat aan grondwerk??
Daardoor kun je heel goed het paard leren kennen en wat te doen bij bepaalde situaties waardoor hij afgeleid raakt,

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:44

Hij zal natuurlijk wel aan je moetten wennen!
Natuurlijk andere omgeving ect.
En proberen gewoon in contact te komen met je paard bijv:
Er naast blijven staan(nog niet erop)
& dan zijn hals laten buigen, achter je aan laten lopen.
hierbij is veel geduld nodig, als je dat lukt kan je hem snoepjes geven.
mischien dat dit helpt. ik hoop het voor je.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:20

jaah mijn paard deed het ook heel erg!!!
ik krijg tegenwoordig les en gaat super:
veel voltes blijven rijden / verkleinen / vegroten / slangevoltes.......
gewoon continue bezighouden en wordt het té erg inderdaad ophoudingen maken, gewoon blijven doen en weer ontspannen als hij weer op je let....
ik doe ook nog wel eens gewoon praten dan..... ophouding en 'heej hier ben ik'
en ook tijdens je ophouding 'bij-drijven' maar vooral het bezighouden werkt het beste.....
gewoon verkleinen die voltes en weer openen en weer verkleinen en weer de andere kant op.......
succes!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:24

Haha nee aan grondwerk doe ik niet, tenminste niet bewust.

In de bak loopt hij inmiddels als een hondje achter me aan, in de wei komt ie regelmatig aanlopen als ik 'm roep, aan mij is hij inmiddels wel gewend.

@ ambertJ; wat helpt snoepjes geven terwijl ik er naast sta, in hemelsnaam als ik aan 't rijden ben Verward

@ midgie; hij is 10 inmiddels, en is heel wat gewend, was namelijk Z springen startgerechtig, dus wat concoursen en alles heeft ie zeker gezien!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:46

ik ken ook iemand die dit probleem heeft gehad.. zij heeft toen ook veel voltes gereden enzo maar leek ook niet echt te helpen.. toen heeft ze eigenlijk een helel grote fout gemaakt die haar uiteindelijk geholpen heeft.. ze was aan het afwenden en was al bezig om haar paard duidelijk te maken dat ze links af wau, en madam was al aan het kijken.. zij werd toen gestoken en heeft in een reflex aan de rechter tegel getrokken waardoor het paard ff in de war was en dus min of meer een beetje tegen het hek aan kwam, ging niet hard maar gebeurde wel.., beestje is daar beetje van geschokken en lette daarna wel beter op haar, voor even...
wat ze nu doet is als ze op een volte rijd en hij let niet op dan zet ze hem direkt op dat moment in om door een s van hand te veranderen op de volte, bij afwenden idem door er een gebroken lijn van te maken, zodra hij dus niet oplet zet ze gelijk wat anders in waardoor hij wel op moet letten, reageerd hij dan te laat dan krijgt hij op zijn kop...

dit heeft voor haar dus super geholpen.. het paard weet dat er van alles kan gebeuren tijdens het rijden nu, vooral als hij niet staat op te letten.. zover ik weet loopt hij super nu

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:05

Oo, heb ik ook, zo irritant. Overgangen loopt madame dan gewoon doorheen, en een volte wordt afgeraffeld. Ik houd mijn buitenteugel erbij en binnenbeen eraan. Daarbij toch wel tempowisselingen en volte's proberen. Ag, het gaat al beter, dus ik mag niet klagen.

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:14

Mijn paardje kan dit ook zo lekker doen. Oplossing bij mij is inderdaad veel afwisseling en de oefeningen snel achter elkaar uitvoeren, zodat je niet te lang niks doet en ze rond kan gaan kijken. Ook moet ik niet te vaak dezelfde oefening herhalen. Dan weet ze wat er gaat komen en let ze niet meer helemaal op mij.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:22

Zoveel mogelijk lekker aan het werk zetten. Hem werk laten doen dat eigenlijk wat boven zijn niveau is dus waarvoor hij echt wel zijn uiterste best moet doen. Jouw paard komt, zoals je het vertelt, over als een vrolijk dier dat echt wel voor je werkt maar dat gewoon een theemuts is.
Die van mij wordt dit jaar 17, heeft echt heeeeeeeeele grote concoursen gelopen maar heeft dit nog steeds.

Weet je wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is om aan te werken? JIJZELF.

Dat je je er niet teveel aan gaat irriteren zodat het een ja-nee strijd gaat worden, dat je er zelfs om kunt lachen (accepteren van het karakter van je paard, de rest is helemaal perfect, dit is een van zijn mijnpuntjes; so what?!).
Ondertussen wel eraan blijven werken dat hij mettertijd toch wat meer geconcentreerd is bij jou maar ga je er niet teveel op vastpinnen dat het een frustratie wordt.

Oefeningen die je kunt doen zijn hier al geadviseerd. Verder nog: veel overgangen naar het halthouden rijden. Daarmee krijg ik mijn paard eigenlijk altijd wel aan het opletten (moet je alleen niet te lang blijven stilstaan want dan gaan ze weer lekker om zich heen koekeloeren). Voordeel van het terugrijden (galop-halt-draf-halt, schijnovergangen etc.) is dat je ze op den duur veel lichter in je hand krijgt (een enkele keer zul je eens wat harder moeten optreden maar het effect is er daarna wel), de achterhand goed getraind wordt (meer onder brengen) plus ze moeten veel beter op je letten…

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:09

probeer veel met hem te doen Knipoog
overgangen en wendingen, kort achter elkaar, zodat hij wel op jou MOET gaan letten Lachen
maak het hem op die manier wat moeilijk Lachen laat hem in ieder geval niet te lang hetzelfde doen Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:26

@ Randy01, idd, hij is erg vrolijk en hij wil ook wel werken, alleen vind alles toch wel mooi om te bekijken. Vanochtend heb ik gereden en ging het heel goed.
Lang losgestapt, veel figuren gereden, en dat werkte aardig. Tot er een koets langskwam natuurlijk, toen kon ik gelijk niet meer rijden, kop strak in de lucht hahaha.

Ik weet dat ík degene ben waar aan gewerkt moet worden, IK ben immers degene die het paard rijd, en daar ben ik me heeel goed van bewust!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:31

Ik bedoel nog niet eens je rijtechnische deel maar meer jouw eigen karakter deel.
Als ik jou was zou ik toch gaan proberen me er niet zoveel aan te irriteren. Het ís en blijft een paard en zit nu eenmaal in zijn karakter dus hij zal altijd een theemuts blijven. Natúúrlijk moet jij gaan proberen om hem meer en meer met zijn aandacht bij jou te krijgen maar dat zal van de ene op de andere dag echt niet gaan lukken.
Die van mij doet het ook nog steeds (maar ook 'zoeken' om lekker van te kunnen gaan schrikken) en ik heb ermee leren omgaan, het is gewoon hoe hij in elkaar zit.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker eerst eraan werken om als combinatie te groeien en dan zul je vanzelf zien dat het je steeds beter en eerder lukt om zijn aandacht weer bij jou te krijgen.
Misschien nog niet eens dat hij constant op jou aan het letten is, maar op de momenten dat hij theemuts wilt spelen, dat jij hem dan meteen weer met zijn aandacht bij jou kan krijgen.

Gewoon niet al teveel jezelf er iets van aantrekken, dan wordt het alleen maar meer en meer een frustratie (van jou)...