sterke haf, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

sterke haf, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 09:48

mijn haf is ongeveer een maandje onder het zadel.
maar hij is ongelooflijk sterk!
de persoon die hem heeft ingereden is met hem ook al gaan wandelen, vooral dan maakt hij zich sterk.
ikzelf ben met hem nog niet gaan wandelen, want ik weet dat ik hem niet zou kunnen houden. dat heeft mijn lesgeefster ook al gezegd.
ik heb momenteel een dubbelgebroken bitje.
zou ik misschien een ander bit moeten gebruiken?

Evelijn

Re: sterke haf, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:04

Tja.. je kan er tig verschillende bitten in hangen... maar denk niet dat dat het probleem oplost. Hij heeft kennelijk nog niet geleerd om te luisteren naar mensen. Dus is het belangrijker als je daar wat aan veranderd.
Als er aan de hand al niet fatsoenlijk mee te lopen is, dan wordt het in het zadel ook niet makkelijk. Probeer je relatie met de pony te verbeteren. Grondwerk kan helpen om te zorgen dat jij je pony de baas blijft. Consequent zijn en blijven is belangrijk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:09

Ik zou er geen ander bit in hangen. Zoals al gezegd: het probleem ligt niet in de mond, maar in de gehoorzaamheid. Hij moet eerst leren te gehoorzamen, een scherper bit zou hem dan behoorlijk pijn kunnen doen, en dat is denk ik niet wat je wilt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:14

Pakt hij het bit vast?
Bij mijn haf heeft het geholpen om de sperriem strakker te doen, zodat ze haar mond niet meer zo ver kan openen dat ze het bit vast kan pakken.
Mijn ervaring is dat ze op het dubbelgebroken bit het fijnst loopt. Zelfs op buitenrit kan ik haar nu beter op m'n dubbelgebroken rijden dan op mijn pessoa, die ik er eerder altijd indeed.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 10:15

aan de hand wandelen gaat wel goed, het is onder het zadel dat ik hem niet zal kunnen houden, omdat hij zich dan heel sterk maakt en plots vanalles ziet, terwijl hij aan de hand van bijna niets verschiet. nochtans loopt er wel nog steeds iemand naast te voet.
maar als we aan de hand gingen wandelen, ging er meestal nog een ander paard mee ook. misschien is het omdat hij alleen is, dat hij het enger vindt?

grondwerk ga ik zeker ook mee beginnen.

ik ben toch niet van plan om buiten te gaan rijden, vooraleer alles goed aanvoelt in de piste.
en ik ga ook les nemen met hem, van de persoon die hem mee heeft getraind.

maar dus voorlopig toch maar geen ander bit nemen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:16

Geen ander bit in hangen .. Als jij een scherper bit neemt en daar flink mee aan de slag gaat, went hij daaraan en word hij ook met dat bit weer sterk. Dan ben je nóg verder van huis af.

Ik zou hem meer gaan rijden op je zit en met je benen, ga niet in zijn mond hangen .. Want het is de bedoeling dat hij ook daar goed op gaat reageren.
Laat in de begin die teugels maar even was losser (ontspannen) probeer hem dan zoveel mogelijk met je benen en zit te rijden. Na verloop van tijd reageert hij daar beter en sneller op en doordat jij hem niet in zijn mond gaat werken zal hij daar ook minder sterk gaan worden.
Belangrijk : tijd én veeeeeeel geduld Lachen
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:16

Een maand onder het zadel en je wilt al een scherper bit inhangen...
wat wil je over 2 jaar gaan gebruiken? Prikkeldraad?

Leer hem dat hij luister op je zit, dan pas op het bit.
Dan heb je geen scherper bit nodig. Lachen

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 10:27

runningkawa schreef:
Een maand onder het zadel en je wilt al een scherper bit inhangen...
wat wil je over 2 jaar gaan gebruiken? Prikkeldraad?

dat dacht ik ook, maar ik was in de richting van een enkelgebroken aant denken ipv dubbelgebroken. dus niet ineens het scherpste dat er bestaat hoor Lachen

hij is zo ingereden dat hij luistert naar de stem en zit, dus echt heel weinig op de teugels.
in de piste gaat dat, buiten is dus wat anders zeiden ze mij.
maar ik weet ook dat hij nog jong is, en dat er allemaal nog veel tijd en jaren over moeten gaan. en ik vind dit helemaal niet erg, ik heb tijd genoeg Haha! .
maar tips zijn altijd welkom en kunnen alleen maar goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:33

Ze is nog jong .. Ik zou vooral de tips gebruiken die hierboven allemaal staan. Ga dan gewoon goed aan de gaan met je zit en hulpen, en niet alleen met je stem.
En ga niet aan die teugels prutsen, gewoon rustig aan opbouwen ... En dat komt vanzelf wel.
Blijf ook vooral lessen bij een ervaren iemand.
Xx

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 10:41

ja, lessen nemen ga ik zeker doen! normaal gezien 1 keer in de week.
zij heeft meegeholpen tijdens het inrijden, dus ze kent hem al een beetje Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:57

Oh, das altijd al handig, dan weet ze in ieder geval hoe of wat.

Wat zei zij eigenlijk over een enkelgebroken bitje?

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 11:30

ik heb het er met haar nog niet echt over gehad.
ben maar al wat vooruit aant denken.
vrijdag zie ik haar en dan wou ik het er eens over hebben.
maar ze leert zelf ook zoveel mogelijk op de zit te rijden, dus als ik jullie reacties zo hoor, denk ik dat ze wel hetzelfde zal zeggen Lachen